معاون استاندار و فرماندار کرج در جلسه مدیریت بحران شهرستان، سیل دروازه قرآن شیراز را تجربه ای برای مدیریت بارش های فصلی قلمداد کرد و گفت: همه در یک کشتی نشسته ایم و این هنر مدیران شهری است که چطور در محدودیتها با طرح های آبخیزداری و ایجاد حوضچه های مصنوعی در اراضی شمالی از وقوع سیل در جنوب کرج بکاهند.
کد خبر: ۹۲۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 26 December 2020

به گزارش «تابناک البرز» غفور قاسم پور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرج که با محوریت بررسی اقدامات انجام شده در نهردلمبر و سیاه جوی در محل فرمانداری برگزار شد، با تأکید بر اینکه تجربه وقوع سیلِ دروازه قرآن شیراز در کلانشهر کرج نباید تکرار نشود، به بررسی کارشناسی علل و عوامل بروز سیل در جنوب کرج پرداخت و اظهار داشت: بر اساس نظرات کارشناسی شده، یکی از عمده دلایل وقوع سیل در جنوب شهرهای اقماری کرج از جمله ماهدشت ( نهر دلمبر و سیاه جوی)، مهار نشدن بارش های فصلی در اراضی شمالی شهر است.

قاسم پور در این جلسه اجرای طرح های آبخیزداری را از مأموریت های اصلی منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: پیش بینی اجرای طرح های ویژه ای بمنظور مهار بارش ها در مناطق شمالی استان امری ضروری است.

وی بیان کرد: اگر بارش ها در شمال مهار نشود در جنوب شهر و در مرکز استان شاهد وقوع سیلاب های خارج از کنترل خواهد بود.

معاون استاندار تصریح کرد: ایجاد حوضچه ها و خاکریزهای جذبی باید در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار کرج با تأکید بر ضرورت اجرای مصوبات شورای مدیریت بحران شهرستان گفت: تهدید جریان روان آب های سطحی در شهر باید مورد توجه قرار گیرد و از پیش از وقوع بارش ها با طرح های کم هزینه جریان سیلاب های را مدیریت کرد.

مصوبات لازم الاجرا در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرج: (ساماندهی نهر سیاه جوی – ماهدشت کرج) بدین شرح می باشد:
1- آب منطقه ای استان ( ظرف مدت 2 هفته) جهت ساماندهی نهر دلمبر و سیاه جوی نسبت به تصویربرداری مناطق توسط پهباد در دو مرحله ( هنگام بارندگی و زمان غیربارندگی) اقدام و نتیجه را در اختیار شهرداری کرج – محمدشهر - ماهدشت و فرمانداری کرج قرار دهد.
2-تیمی متشکل از مدیر بحران فرماندای، نماینده دادستان، شهرداران ماهدشت، محمدشهر ، جانشین خدمات شهر کرج و نماینده آب منطقه ای به صورت حضوری از مسیر انهار تا انتهای ماهدشت بازدید بعمل آورند.
3- جهت پیشگیری از وقوع سیلاب و تأخیر در ورود روان آب ها و سیلاب ها، شهرداری های کرج، محمدشهر و ماهدشت با ایجاد خاکریز های متعدد در چندین نقطه نسبت به جابجایی نزولات جوی، تمهیدات لازم را اتخاذ نموده و مستندات مربوطه را حداکثر ظرف مدت یک ماه به دبیرخانه ستاد بحران شهرستان کرج ارائه نمایند.
4- جهت پیشگیری از وقوع سیلاب در کل مسیر نهر دلمبر و سیاه جوی، امور آب منطقه ای استان با مساعدت و همکاری شهرداری کرج تمهیدات لازم را ظرف مدت یک ماه اتخاذ نموده و گزارش آن را ارائه نماید.
5- به منظور ساماندهی مسیر 5 کیلومتری یگان ویژه، مقرر شدتیمی متشکل از معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، مدیر بحران فرمانداری، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان، شهردار ماهدشت و نماینده آب منطقه ای استان نسبت به ارایه راهکارهای برون رفت از این مشکل اقدام لازم را معمول و پیشنهادات لازم را به این فرمانداری اعلام نماید.
6- اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کرج نسبت به تأمین لوله های مورد نیاز به طول 60 متر در مسیرهای مربوطه، برای شهرداری ماهدشت کارسازی نمایند و شهرداری کرج نسبت به تامین 60 متر لوله های مورد نیاز اقدام نماید.
7- در مواقع بارندگی شهرداری کرج ، محمدشهر و اداره کل راه وحمل و نقل جاده ای شهرستان نسبت به استقرار تجهیزات و امکانات مورد نیاز با محوریت فرماندای کرج در ماهدشت اقدام نمایند.
8- همچنین مقرر شد، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، نسبت به اجرای طرح های آبخیزداری مناسب جهت جلوگیری از سیلاب ها و روان آب ها اقدام و گزارشی از روند کار را به فرمانداری ارائه نماید.

برچسب ها: غفور قاسم پور ، سیل ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار