استانداری مازندران به استناد مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا جزئیات اجرای کامل و تداوم طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی را اعلام و تاکید کرده است که اجرای این محدودیت‌ها نباید تحت تاثیر سلایق مدیران قرار گیرد.
کد خبر: ۹۲۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 24 December 2020

استانداری مازندران به استناد مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا جزئیات اجرای کامل و تداوم طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی را اعلام و تاکید کرده است که اجرای این محدودیت‌ها نباید تحت تاثیر سلایق مدیران قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اعلام و آگاه سازی دوباره جزئیات اجرای کامل طرح محدودیت های کرونایی به منظور جلوگیری از تفسیرهای شخصی و برخی ممانعت ها از اجرای دقیق طرح جامع انجام شده است.
طبق جدول اعلامی تغییر رنگ بندی کرونایی به معنای خاتمه محدودیت ها نیست و همه دستگاه های دولتی ، نهادهای خصوصی ، اصناف و اماکن عمومی موظف به اجرای طرح بر اساس رنگ بندی ها هستند.
در ابلاغیه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اعلام شد که" در برخی از استان ها ، تصمیم سازی با تفسیر شخصی مانع از اجرای محدودیت ها شدند؛ بدیهی است عدم رعایت این الزامات توسط استانداری که مجری طرح است و باید بر حسن اجرای آن نیز نظارت کند، سبب خواهد شد تا سایر سازمان ها و واحدهای اقتصادی استان نیز با "تفسیر به نفع خود" از اجرای الزامات پرهیز کنند.
همچنین در ابلاغیه جدید تاکید شد از آنجایی که موضوع سلامت هموطنان و کارکنان در هر سطحی تفسیر بردار نیست و مصوبات ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا در حکم قانون بوده و لازم الاجرا است ، تمامی مناطق بر اساس رنگ بندی های اعلام شده موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های کرونایی هستند.

محدودیت شهرهای زرد کرونایی

بر اساس اعلام قرارگاه مقابله با ویروس کرونا حضور تمامی کارکنان ادارات دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت اساسی الزامی بوده و در سایر دستگاه ها نیز حداقل دوسوم کارکنان باید در محل کار خود حاضر باشند.

این دستگاه های جزو ماده ۲ قانون مدیریت بحران می شوند که شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و موسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی و همچنین موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی، تمامی نهادها و واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری است.

همچنین دستگاه ها موظف به لغو ماموریت های غیرفوری هستند و برگزاری جلسات در فضای سربسته باید با رعایت الزامات بهداشتی و حداکثر با حضور ۳۰ نفر انجام شود.
سازمان اداری، استخدامی ، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور و استانداری ها و همچنین مدیران کل و روسای ادارات شهرستانی مسئول و ناظر بر انجام این محدودیت ها هستند.
علاوه بر این در شهرستان های با وضعیت زرد کرونایی فعالیت مشاغل سطح چهار کاملا به مدت ۲ هفته ممنوع بوده و در صورت مشاهده به مدت یک هفته باید پلمپ شود.
تمامی مراکز آموزشی اعم از مدارس ، دانشگاه ها و حوزه های علمیه تعطیل است و در صورت گزارش فعالیت در مدت زمان مشخص شده برای بار نخست تذکر و برای بار دوم انفصال از خدمت مدیران برای یک ماه و برای موسسات آموزشی نیز جریمه نقدی به مبلغ ۲ میلیون تومان است.
در این مدت تمامی مراسم آئینی و مذهبی و نماز جمعه در شهرهای با رنگ بندی زرد کرونایی نیز به طور کامل ممنوع می باشد و در صورت مشاهده بار نخست تذکر کتبی به ستاد برگزاری نماز جمعه و بار دوم جریمه نقدی فردی به مبلغ ۲ میلیون تومان را برای خاطیان به دنبال خواهد داشت.

شهرهای نارنجی کرونایی

در شهرستان و مناطق با رنگ بندی کرونایی نارنجی نیز دستگاه ها و سازمان های موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران ( به استثنای نیروهای مسلح) مشمول محدودیت ها خواهند بود.
طبق مصوبه ستاد ملی حداقل حضور دوسوم کارکنان دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با خدمات اساسی در محل کار خود الزامی است و در سایر نهادها نیز حداقل باید یک‌سوم کارکنان در محل کار خود حضور داشته باشند.
فعالیت مشاغل گروه سطح یک و دوم در شهرها و شهرستان های نارنجی کرونایی بلامانع است و مشاغل سطح سه و چهار نیز به مدت ۲ هفته دیگر باید تعطیل باشند که به تشخیص ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا قابل تسهیل یا تشدید خواهد بود.
تمامی مراکز آموزشی ، حوزه های علمیه تعطیل و برگزاری مراسم آئینی و مذهبی همراه با نماز جمعه در مناطق نارنجی کرونایی ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی جرایم قبلی مشمول این حوزه نیز خواهد بود به علاوه اینکه بسته های حمایتی افراد یا موسسات متخلف نیز قطع خواهد شد.
همچنین در زمینه تردد خودروهای شخصی نیز ورود خودروهای شخصی با پلاک شهرهای نارنجی به سایر شهرها ممنوع و متعاقب آن ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به شهرهای نارنجی نیز ممنوع است.

شهرهای قرمز کرونایی

برای شهرها و جغرافیای قرمز کرونایی نیز حضور حداکثر یک‌سوم کارکنان دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اساسی در محل کار الزامی است. برای کارکنان دستگاه های دیگر نیز حضور یک‌دومی کارکنان الزامی شد و تمامی ماموریت های غیر فوری اداری نیز در شهرهای قرمز کرونایی ممنوع خواهد بود.
طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تنها مشاغل سطح یک در شهرای قرمز کرونایی اجازه فعالیت دارند و تمامی سطوح دیگر باید به مدت ۲ هفته دیگر نیز تعطیل باشند. در صورت تخلف نیز واحدهای صنفی مشمول ۱۵ روز پلمب اجباری خواهند بود.
همانند شهرهای نارنجی تمامی مراکز آموزشی و مراسم آئینی و مذهبی به طور کامل تعطیل و ممنوع بوده و تخلف در این بخش نیز متوجه جریمه است.
ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به سایر نقاط ممنوع است و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به شهرهای قرمز نیز ممنوع می باشد.
همچنین در شهرها و مناطق با وضعیت قرمز کرونایی تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع است. البته خودروهایی که به تشخیص فرمانداری ها مجاز شناخته می شوند از این محدودیت مستثنی هستند.
البته استان مازندران در حال حاضر در وضعیت نارنجی به سر می برد و هیچ منطقه ای از استان وضعیت قرمز ندارد. در حال حاضر ۱۷ شهرستان مازندران دارای شرایط نارنجی شیوع ویروس کرونا هستند و پنج شهرستان بابلسر، فریدونکنار، میاندرود، سیمرغ و سوادکوه در وضعیت زرد به سر می برند.

فرار با شک و تردید از محدودیت ها

اعلام رسمی تداوم محدودیت ها در حالی است که روزهای اخیر با تغییر وضعیت مازندران از قرمز به نارنجی، بسیاری از مردم استان در سردرگمی به سر می بردند و تعدادی بسیاری نیز اقدام به بازگشایی مشاغل حتی در سطوح سه و چهار کردند.

بسیاری از مشاغل مازندران از روز جمعه گذشته همزمان با اعلام خروج مازندران از وضعیت قرمز ، اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی در هر سطح و شرایط کردند و عمده علت این وضعیت نیز ناشی از سردرگمی مردم نسبت به فقدان اطلاع رسانی گسترده بود زیرا در روزهای اخیر تماس های بیشماری با خبرنگاران و دفتر خبرگزاری ایرنا در ساری مبنی بر چگونگی تغییر محدودیت های کرونایی گرفته شد.

اما این سردرگمی و خلاء اطلاع رسانی و البته فراهم شدن بسترهای تفسیر شخصی از تغییر وضعیت رنگ بندی استان به نوعی مجوزی برای فعالیت گسترده بازار ، و مشاغل پر خطر همچون آرایشگاه های زنانه و مردانه و سفره خانه های سنتی که از مشاغل سطح چهار می باشند شده است.

در حال حاضر تعداد بیش از یکهزار بیمار کرونایی در بیمارستان های مازندران بستری هستند که بیش از ۲۰۰بیمار کرونایی نیز با حال وخیم در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها نگهداری می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار