باید دید با توجه به تداوم کرونا در ماه‌ها و حتی سال جدید راهکار اساسی برای خروج اقامتگاه‌های بوم‌گردی از رکود و جلوگیری از ورشکسته شدن تعداد زیادی فعال در این حوزه چیست؟ این سوال و پرسش‌های دیگر اما و اگرهایی است که در راستای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا مطرح است که با پاسخ دادن به آن شاید بخش بزرگی از مشکلات حل شود.
کد خبر: ۹۲۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ 22 December 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه: در اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که ویروس ناشناخته و خطرناکی به نام کوئید 19 وارد کشور شد و با آمدنش تمام مناسبات زندگی بشر را به هم ریخت و در حال حاضر که 11 ماه از اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور ما می‌گذرد، همه‌گیری بیماری کرونا و ماندگاری آن، در سراسر جهان تغییرات گسترده‌ای را ایجاد کرده است به گونه‌ای که برخی از اماکن و مشاغل به دلیل اعلام محدودیت‌ها، تعطیلی اجباری یا منع تردد مجبور به تعطیلی دائم یا تغییر کاربری شده‌اند تا بتوانند در چنین شرایط اقتصادی از عهده مخارج زندگی بر آیند.



در این میان حوزه گردشگری و به خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز از این قاعده مستثنی نبود و به شدت دچار رکود شدند، به نظر می‌رسد ادامه روند ویروس، این صنعترا نیز شامل تغییرات زیادی بکند از آن جمله می‌توان به کاهش چشمگیر گردشگری خارجی در همه کشورها اشاره کرد.


اگر چه بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی راه حل عبور از این دوران را رونق گردشگری داخلی از جمله گردشگری روستایی عنوان کردند اما به گفته بسیاری از فعالان این حوزه و دارندگان اماکن بوم گردی و طبیعت گردی آنان نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند تا حدی که سرنوشت برخی از آنان به تعطیلی ختم شده است.


بوم‌گردی یا طبیعت‌گردی در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرد و منجر شد، واحدهای اقامتگاهی بوم‌گردی در استان‌های مختلف کشور تاسیس و راه‌اندازی شوند، در این اقامتگاه‌ها که هزینه اقامت در آن بسیار کمتر از اقامتگاه‌هایی از قبیل هتل است، گردشگران عمدتا با زندگی روستایی و زندگی روزمره و تهیه لبنیات سنتی و نان خانگی آشنا می شوند.


تعداد این نوع اقامتگاه‌های گردشگری در حال گسترش بود و به علت اشتغال‌زایی، مورد حمایت دولت قرار گرفت تا این که ویروس کرونا این بلای ناخوانده از راه رسید و همانند بختکی بلای جان آنها شد و رعشه بر تن گردشگری فارس انداخت.


به گفته فعالان این بخش اگر چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشود مشکلات عظیمی برای این صنعت که متخصصین بسیاری آن را نسخه رهایی بخش اقتصاد می دانند رخ خواهد داد.



در این گزارش به سراغ چند تن از دارندگان اقامتگاه‌های بوم گردی رفته‌ایم تا مشکلات و چالش‌های کرونایی را از زبان آنها بشنویم.


به دلیل سختگیری در امور ضمانتی و رهن بانکی، هیچ‌گونه تسهیلاتی استفاده نکرده‌ایم


عمادي مالک اقامتگاه بوم‌گردي کندازی که در حوالی سد درودزن قرار دارد، در گفتگو با شیرازه گفت: اقامتگاه بوم‌گردی کندازی در دی ماه ۱۳۹۵ پروانه بهره‌برداری گرفت و از آن تاریخ آغاز به کار کرده است اما از اسفندماه ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعطیل بوده‌ایم و هیچ‌گونه درآمدی نداشته‌ایم، همچنین برای حفظ و نگهداری اماکن و اسباب اقامتگاه در فصول سرما و گرما هم متحمل هزینه‌های بسیاری شدیم.


وی افزود: تاکنون به دلیل سختگیری در امور ضمانتی و رهن بانکی، هیچ گونه تسهیلاتی استفاده نکرده و در مورد تسهیلات کرونایی هم اقدام نکرده ایم.


عمادی به چند نمونه از مشکلات و مسائل گردشگری به ویژه بوم‌گردی اشاره کرد و افزود: فراهم نبودن بسترها و زیرساخت‌های گردشگری، آشنا و توجیه نبودن جامعه بومی از فواید اقامتگاه‌های بوم‌گردی، همکاری نکردن شورا و دهیاران و بخشداران با اینگونه اماکن، بی تفاوتی و عدم حمایت و پشتیبانی اعضای شورا و دهیار به کسانی که در راستای توسعه گردشگری فعالیت می کنند از جمله این مشکلات است.


مالک اقامتگاه بوم‌گردی کندازی، ادامه داد:تمایز و تفاوت قائل نشدن به میهمانان اقامتگاه‌ها نسبت به مسافران و رهگذران و گردشگرانی که به جاهای شناخته شده‌ای مانند روستاهای هدف گردشگری و اماکنی که جاذبه‌های گردشگری دارند از سوی اهالی منطقه، مصون نبودن سرمایه و دارایی‌های اشخاصی که در روستا در زمینه گردشگری روستایی سرمایه گذاری کرده‌اند به دلیل عدم پشتیبانی جدی و قاطعانه از سوی سازمان‌ها و ادارات دولتی از دیگر مشکلات این بخش است.


تسهیلات 16میلیونی دردی از بخش گردشگری دوا نمی‌کند


زارعمالک بوم گردی شهر فاروق نیز در این راستا، گفت: از زمان شروع این ویروس که حدودا بعد از بهمن‌ماه سال ۹۸ بود ما به اجبار برای حفظ سلامتی مردم، از پذیرش مسافر خودداری کردیم، در این مدت اکثر مشاغل و کسب و کارها دچار اختلال شد اما در بین تمامی مشاغل شاید صنعت گردشگری یکی از مشاغلی بود که بزرگترین و مهلک‌ترین ضربه را متحمل شده و به طور قطع می‌توان گفت که کارایی این صنعت به صفر رسید.


وی افزود: این روند همچنان تا ورود واکسن و اتمام کرونا ادامه خواهد داشت و مشخصا زمان نسبتا زیادی تا اتمام این پروسه و بازگشت به روند طبیعی، باقی مانده است پس تا آن زمان اقامتگاه بومگردی ما همچنان از پذیرش مسافران و گردشگران معذور خواهد بود.


زارع در ادامه در خصوص حمایت دولت از این بخش و تسهیلات کرونایی، اظهار کرد: اینطور که مطلع شدیم، تسهیلات برای واحدهای اقامتی به ازای هر نفر ۱۶ میلیون تومان باسود ۱۲ درصد پرداخت می‌شد که این مقدار تسهیلات برای صنعتی که مدتی طولانی را بدون هیچ‌گونه درآمدی پشت سرگذاشته، می‌توان گفت جنبه مزاح دارد و اصلا دردی را از مدیران بوم‌گردی‌ دوا نمی‌کند و مبلغ این وام به نحوی است که حتی نمی‌شود عنوان حمایت، به آن ختصاص داد.


به دلیل تعطیلی‌های مکرر مجبور به اخراج هر سه نفر کارکنان مجموعه شدیم


نعمتی دیگر مالک اقامتگاه بوم‌گردی که در حوالی مجموعه تاریخی نقش رستم فعالیت ‌، گفت: از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور عزیزمان ایران، اقامتگاه بوم‌گردی نقش رستم نیز به مانند تمامی مراکز گردشگری، جهت جلوگیری از شیوع این بیماری و با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، تعطیل شد.


وی اضافه کرد: با توجه به ادامه این بیماری در کشور، به جز مقطعی کوتاه در مهرماه، این اقامتگاه بطور کامل تاکنون تعطیل بوده که به دلیل تعطیلی‌های مکرر مجبور به اخراج هر سه نفر کارکنان مجموعه شدیم.


نعمتی ادامه داد: به علت زیان‌دهی در این مدت شرکای اقامتگاه به این نتیجه رسیده‌اند که مجموعه مذکور را به فروش برسانند، همچنین از لحاظ دریافت تسهیلات کرونایی، بخاطر میزان کم تسهیلات (به ازای هر نفر کارگر بیمه شده ۱۲میلیون) و چون کارکنان این اقامتگاه فاقد بیمه بودند (که البته گویا بعدا به کارگران غیر بیمه نیز این وام تعلق گرفت) ثبت‌نام ما در سامانه کارا ناموفق بود و با توجه به مشکلات بانکی جهت ضمانت، از گرفتن همین وام ناچیز هم منصرف شدیم.


در ادامه گزارش، سری هم به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس زدیم تا از اقدامات انجام شده در شرایط کرونایی برای مناطق بوم گردی مطلع شویم.


مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه در کل 157 اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان فارس وجود دارد، گفت: بیشتر این اقامتگاه‌ها در دو سال گذشته ایجاد شده است و سیاست حمایت از اینگونه اقامتگاه‌ها ادامه دارد.


مصیب امیری افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که در بیشتر مناطق تاریخی، فرهنگی، سنتی، طبیعت‌های جذاب و روستایی اقامتگاه داشته باشیم، همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بعد از کرونا در استان فارس به دلیل چهار فصل بودنش در بیشتر نقاط مستعد گردشگری ظرفیت‌های بوم‌گردی را ایجاد و فراهم کنیم.


وی در ادامه اظهار کرد: گرچه اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم پس از برداشته شدن محدودیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند دیگر صنوف باز هستند، اما به دلیل کم شدن سفرها جهت جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا گردشگر و مراجعه کننده‌ای ندارند پس با وقفه در کار مواجه شده‌اند که همین موضوع باعث وارد شدن خسارات بسیاری به این مکان‌ها شده است.



امیری افزود: به بیشتر اماکن و مناطق بوم‌گردی، هتل‌ها و مراکز گردشگری و مشاغل میراث فرهنگی که درخواست تسهیلات کرده‌اند وام کرونا تعلق گرفته است که در مرحله اول برای هر فرد که در این مجتمع‌ها یا اماکن کار می‌کند 12میلیونتومان وام کرونا پرداخت شد و در مرحله دوم شرط دریافت وام واحد گردشگری و شخص مالک بود، نه خود فرد شاغل، که در این مرحله نیز این تسهیلات به 16تا 20میلیون تومان افزایش یافت.


به گفته مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در مرحله جدید تسهیلات کرونا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری سنتی هم بر اساس تعداد اتاق و درجه واحد بین 80 تا 200 میلیون تومان، تسهیلات دریافت میکنند.


بنا به گزارش شیرازه، حال باید دید با توجه به تداوم کرونا در ماه‌ها و حتی سال جدید راهکار اساسی برای خروج اقامتگاه‌های بوم‌گردی از رکود و جلوگیری از ورشکسته شدن تعداد زیادی فعال در این حوزه چیست؟


آیا حل مشکلات پیش روی این اقامتگاه‌ها، تنها با دادن وامی اندک رفع خواهد شد؟


از طرفی نیز به گفته اکثر فعالان حوزه گردشگری، ضمانت‌نامه و رهن‌های بانکی که عمده‌ترین مشکل در دریافت تسهیلات است چرا از سوی سیستم بانکی و دولت تسهیل نمی‌شود؟


این سوالات و پرسش‌های دیگر اما و اگرهایی است که در راستای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا مطرح است که با پاسخ دادن به آن شاید بخش بزرگی از مشکلات حل شود.



برچسب ها: گرونا ، بوم گردی ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار