طی این سال ها از احداث پارکینگ ها در شهر قم غفلت شده و هر روز بر سنگینی فشارهای این بخش خصوصا در هسته مرکزی شهر افزوده می شود. در حال حاضر تنها حدود 6000 جایگاه پارکینگ زیرمجموعه شهرداری قم در شهر وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴ 22 December 2020

به گزارش تابناک قم، از بین هزاران مشکلی که ممکن است شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها برای شهروندان ایجاد کند، استان قم با مشکل کمبود پارکینگ دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلی که شاید گریبانگیر خیلی از شهرهای پر جمعیت و گردشگری است. در نگاه اول شاید قم آنچنان هم به افزایش پارکینگ نیاز نداشته باشد اما با در نظر گرفتن چند نکته به این نتیجه می‌رسیم که فعلا تا مدتی نیازمند احداث پارکینگ در نقاط مختلف استان هستیم.

اول اینکه قم با جمعیت تقریبی یک میلیون 200 هزار نفر، جزو شهرهای با جمعیت بالا حساب می‌شود و این تعداد از شهروند که در سالهای آتی بیشتر هم میشوند نیازمند افزایش امکانات برای مثال پارکینگ هستند. دوم اینکه وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و امامزاده های متنوع از قم یک شهر گردشگری ساخته که سالانه بیش از 20 میلیون نفر میهمان می‌پذیرد و در آخر اینکه قم با توجه به موقعیت جغرافیایی اش مسیر رفت و شد به بسیاری از شهرهای کشور است و قطعا به این دلیل در طی شبانه روز آمار شهروندان متغیرش تغییر می‌یابد. تمام این‌ها دلایلی است که میگوید برای رفاه حال شهروندان و مسافران بایستی پارکینگ‌های استان افزایش یابد.

این موضوع به قدری به عنوان یک معضل اهمیت دارد که تعدادی از علما و مراجع تقلید قم طی دیدار با شهردار قم بر این مساله تاکید داشتند که باید هرچه می‌توان در این شهر که مرکز روحانیت و انقلاب و تشیع است انجام داد؛ قم شهری است که چندین هزار طلبه در آن در حال تحصیل هستند و تعدادی از آنها از شهرهای دیگر وارد قم می‌شوند و وقتی وارد این شهر می‌شوند انتظار دارند که خدمات مناسبی به آنها ارائه شود که یکی از این خدمات تامین پارکینگ است.

محسن محرری عضو شورای اسلامی شهر قم در این باره گفت: سالیانه از ردیف حذف پارکینگ در حدود 30 میلیارد تومان دریافتی شهرداری بوده اما نسبت تملک و ساخت پارکینگ از عدد فوق به‌مراتب کمتر است و باید یک حرکت جدی در این زمینه داشته باشیم، برای نمونه پیگیری اجرای پروژه‌های اولویت‌ دار در حوزه پارکینگ‌های عمومی کوچه هفت دورشهر، میدان شهید دستغیب و خیابان استاد فقیهی ازجمله موارد است.

وی با اشاره به اینکه کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر سبب نارضایتی مردم شده است، ادامه داد: پارکینگ‌های عمومی سطح شهر باید در تملک ساخت به‌صورت جهشی و در اولویت کار قرار گیرد و از این عقب‌افتادگی طولانی‌مدت خارج شویم.

البته مدیر منطقه یک شهرداری قم در این خصوص اخبار خوبی را ارائه داد. احمد ترکمن گفت: فاز یک احداث پارکینگ چهارسو جنب هتل استقلال و بازارکهنه آغازشده و اسکلت پروژه به اتمام رسیده است.

وی افزود: پروژه پارکینگ چهارسو در نزدیکی بازار کهنه قم با ظرفیت 400 دستگاه پروژه بزرگی درزمینه احداث پارکینگ است که می‌تواند بخشی از مشکلات پارکینگ در هسته مرکزی شهر را حل کند.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به وقفه ایجادشده در انجام این پروژه، ادامه داد: در دو ملک که در محدوده ورودی و خروجی پارکینگ هستند با مشکلات تملکی مواجه شدیم که همین موضوع سبب وقفه در اجرای پروژه شد.

در حال حاضر تنها حدود 6000 جایگاه پارکینگ زیرمجموعه شهرداری قم در شهر وجود دارد و با احداث ظرفیت های جدید کمک بزرگی به رفاه حال رانندگان و شهروندان میشود اما باید بالا رفتن آمار جمعیت را در نظر داشت و برای افزایش وسایل نقلیه شخصی ای که قطعا نیازمند پارکینگ های هستند فکری کرد. مساله ای که طی این سال ها از آن غفلت شده و هر روز بر سنگینی فشارهای این بخش خصوصا در هسته مرکزی شهر افزوده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار