مدیر مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز با اشاره غیرقابل پیش بینی بودن رفتار بیماری کرونا، می‌گوید: ما تا کنون با سه موج گسترده از کرونا مواجه بوده‌ایم که متاسفانه هر موج از موج قبلی شدت بیشتری داشت و تعداد زیادتری را مبتلا کرد. علی‌رغم تصوراتی که می‌شد مبنی بر این‌که شاید با رسیدن فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا، شدت بیماری نیز فروکش کند، ابتلا به کرونا هرروز افزایش یافت و نشان داد که این ویروس غیرقابل پیش بینی است.
کد خبر: ۹۲۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 13 December 2020

مردم از یلدای امسال بگذرند

به گزارش «تابناک البرز» بابایی با تاکید بر اینکه حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است، گفت: جهش‌هایی که در ویروس اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که قدرت سرایت آن افزایش یافته و بسیار راحت‌تر از قبل از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. با این تفاسیر حضور افراد در محیط‌های سربسته مثل خانه، آن هم به مدت طولانی موجب می‌شود تا شرایط انتقال بیماری به خوبی فراهم باشد. ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند.

مدیر اورژانس و حوادث البرز ادامه می‌دهد: یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌ها این است که افراد در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی، ناخواسته نزدیک‌ترین افراد و عزیزانشان را به کرونا مبتلا می‌کنند. در موج جدید بیماری که بروز کرده است، از این دست موارد بسیار زیاد است و در اکثر موارد شیوع خوشه‌ای مشاهده می‌شود. یعنی برای بیشتر افرادی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده، در ادامه مشخص شد که خانواده خود را هم به این بیماری مبتلا کرده‌اند. در دورهمی‌های خانوادگی کسی ماسک نمی‌زند و همین عامل کافی‌است تا راه انتقال ویروس هموار باشد.

وی با تذکر این نکته که ممکن است یلدای امسال آخرین شب یلدای ما باشد، می‌گوید: معمولا شب یلدا را در خانه بزرگ‌ترها می‌گذرانیم و این درحالی است که افراد مسن، نسبت به جوان‌ترها در مقابل کرونا ضعف بیشتری دارند و اگر روند سال‌های قبل امسال هم ادامه داشته باشد، بسیاری از آن‌ها را به خاطر کرونا از دست خواهیم داد. تجربه ۱۰ ماهه ما نشان داده که این ویروس بی‌رحم است و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد پس تقاضای من از همه مردم ایران و به خصوص شهروندان البرزی این است که یلدای امسال را بدون مهمانی بگذرانند تا به امید خدا با فروکش کردن بیماری، نوروز آینده را با دل خوش جشن بگیریم.

بابایی می‌گوید: از همه مردم می‌خواهیم با رعایت اصول بهداشتی، خصوصا برگزار نکردن مهمانی‌های مناسبتی، دستاوری که به تازگی رقم خورده است و در پی آن شاهد کاهش تعداد مبتلایان بوده‌ایم را حفظ کنند. امروز کادر درمانی خسته و فرسوده است و فرصتی برای استراحت ندارد. در ۱۰ ماه گذشته، بعضی از همکارانمان دو یا چند بار به این بیماری متبلا شده‌اند و برخی را هم از دست داده‌ایم اما با این حال، با تمام قوت برای خدمت به مردم آماده‌ایم و در مقابل از آن‌ها توقع همکاری داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار