سید صباح قریشی:
مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: متأسفانه قانون ۳ درصد استخدام معلولان در استان اجرایی نشده است
کد خبر: ۹۲۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 06 December 2020
به گزراش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، سیدصباح قریشی عصر امروز در دیدار نمایندگان تشکل‌های معلولان با نماینده، ولی فقیه در کردستان که به مناسبت روز جهانی معلولان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهر برگزار شد، با یادآوری فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه مسئول حقیقی کمک به معلولان فقط سازمان بهزیستی نیست، بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های انقلابی هستند، اظهار داشت: این منویات معظم‌له بیانگر ضرورت توجه همه مسئولان به جامعه معلولان است.

وی با تاکید بر اینکه «اشتغال، مناسب‌سازی و مسکن» جزو مطالبات اصلی جامعه معلولان استان بوده که همکاری همه مردم و مسئولان مربوطه را می‌طلبد، گفت: انصافاً مردم و خیران کردستان همواره در همه برنامه‌ها کمک‌یار بهزیستی بوده و در جهت پیشبرد اهداف و حل مشکلات این حوزه ما را یاری کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی بیشتر ما را همراهی کنند، خاطرنشان کرد: ۱۳۰ هزار نفر در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر در قالب ۴۰ هزار خانوار به‌صورت مستمر و ۷۰ هزار نفر به‌صورت غیر مستقیم خدمات می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان، ۴۹ هزار نفر را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: از این ۴۹ هزار نفر، ۲۲ هزار نفر به‌صورت مستمر و مابقی به‌صورت غیر مستقیم از بهزیستی خدمات می‌گیرند.

قریشی از فعالیت ۱۹ مرکز نگهداری و مراقبت شبانه‌روزی معلولان، سالمندان، مرکز بیماران روانی، جسمی، ذهنی، حرکتی در سطح استان خبر داد و بیان کرد: همچنین ۲۵ مرکز روزانه خدمات مختلف آموزشی و درمانی به معلولان کردستانی ارائه می‌دهند.

وی به اقدامات انجام‌شده در حوزه پیشگیری اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در اجرای طرح غربالگری بینایی و شنوایی همواره جزو استان‌های اول کشور بوده‌ایم.
مدیرکل بهزیستی استان کردستان از حمایت از ۳۰۰ دانشجوی معلول کردستانی خبر داد و عنوان کرد: همچنین کمک‌هایی نیز از سوی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و پیام نور به این افراد تعلق گرفته، اما شهریه تحصیلی آنان از طریق سازمان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در میان معلولان استان کردستان افراد‌های فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیز وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه به‌دلیل توانمندی معلولین، تعدادی از آنان در بهزیستی کردستان جذب شده و انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌های اجرایی نیز قانون ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت کنند که متأسفانه اجرایی نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با ابراز گله‌مندی از اینکه اکثر ادارات از استخدام معلولان سر باز زده و علی‌رغم داشتن سهمیه، از ظرفیت فعالان این حوزه استفاده نمی‌شود؛ تاکید کرد: از نماینده محترم، ولی فقیه انتظار می‌رود که این موضوع را به مسئولان استانی تاکید کرده تا مطالبات این حوزه تحقق و حقی از کسی ضایع نشود.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان همچنان از طریق نمایندگان مجلس در حال پیگیری و امیدواریم به نتیجه برسد، ابراز داشت: «توانمندسازی معلولان» جزو برنامه‌های اولویت‌دار در بهزیستی کردستان بوده و خوشبختانه هر کدام از این عزیزان از توانمندی‌های خاصی برخوردارند و توانایی اداره مجموعه‌ای را دارند.

قریشی از ارائه خدمات مختلف همچون کمک‌های آموزشی، خرید و اهدای تجهیزات، ویلچر و... به معلولان استان خبر داد و گفت: ۳۰۰ معلول ضایعه نخاعی در کردستان علاوه بر مستمری سالیانه و ماهیانه، از کمک هزینه حق پرستاری بهره‌مند هستند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار