نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک مطرح کرد:
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک گفت: همه مدیران از جمله مدیریت ارشد استان باید تغییر گفتمان در استان را بپذیرند.
کد خبر: ۹۲۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 06 December 2020

بیش از ۶ ماه از آغاز کار مجلس یازدهم گذشته و نمایندگان مردم در این ۶ ماه با مسائل زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

از سویی در حوزه انتخابی قزوین، البرز و آبیک دو نماینده مردم روزهای بسیار پرکار و قابل لمسی را پشت سر گذاشتند. روزهایی که با حواشی نیز همراه بوده است.

در این مصاحبه لطف اله سیاهکلی مرادی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری مهر قزوین به تشریح این ۱۹۲ روز وکالت مردم پرداخته است.

شما را به مطالعه این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

جناب آقای سیاهکلی حضور در جمع کاندیداهای شورای ائتلاف این دور، داستان پیجیده ای داشت و در انتها هم با وحدت شکنی روبرو شد. سوال اینجاست که اگر شما انتخاب نمی شدید و در لیست نهایی قرار می‌گرفتید حاضر بودید کنار بروید و تابع تصمیم جمع باشید؟

وعده پیروزی وحدت را خدای متعال داده و وحدت از سوی خداوند به عنوان عاملی برای پیروزی است. در این انتخابات نیز علی‌رغم اینکه خیلی از نیروهای انقلاب تصور می‌کردند وحدت ایجاد نمی‌شود، به پیروزی هم فکر نمی‌کردند اما در نهایت دیدیم با تحقق وحدت به پیروزی هم رسیدیم.

افرادی که در کنار من بودند می‌دانند که به طور جدی تصمیم داشتم که اگر جزو دو کاندیدای نهایی شورای ائتلاف نبودم به راحتی کنار بروم و حتی وقتی در جمع ۴ نفر قرار گرفتم تصمیم داشتم صحنه را ترک کنم که با اصرار دوستان همراهم در صحنه ماندم.

دلیل این امر نیز این بود که شرایط کشور را واقعی و در یک پرتگاه می‌دیدم و نمی‌توانستم به خاطر امیال خودم راهی مجلس شوم بر همین اساس به وحدت اعتقاد جدی داشتم و اصلاً هم حاضر نبودم که این وحدت شکسته شود.

نظر شما در رابطه وحدت شکنی که انجام شد چه بود؟ اصلاً آن را وحدت شکنی می‌دانید؟

اتفاق بدی بود و اینگونه برداشت می‌شود که سواد سیاسی لازم را نداریم و یا شرایط کشور را نمی‌دانیم. احساس من این است که فردی که وحدت را می شکند دچار غرور و تکبر شده است. البته عاملان وحدت نیز باید صحیح عمل بکنند که این بار نیز این حرکت خوب و یک گام رو به جلو بود.

وحدت باید بر اساس شاخصه‌های مشخص باشد و از آنجا که از ابتدا روش و شاخصه‌ها را پذیرفتیم و امضا کردیم حق نداشتیم آن را بر هم بزنیم و هرکسی خلاف این عمل کرده حتماً تخلف بزرگی کرده و نه تنها وحدت شکنی کرده بلکه عهد شکنی نیز کرده و امیدواریم درسی برای دوران بعدی باشد.

شاخص ارزیابی مدیران از نظر ما شکایت مردم از آنها است و این شاخص را نیز همه از استاندار تا دیگر مدیران استان پذیرفته‌اند. ما باید در استان به سمت حاکمیت مردم بر مدیران حرکت کنیم و این دور از دسترس نیستتلاش و اولویت‌های شما در این ۶ ماه بر چه اساسی بوده و بر چه محوری حرکت کرده‌اید؟ به نظر شما عمده‌ترین مشکلات حوزه انتخابیه شما چیست؟

اعتقاد من از ابتدا این بود که ما باید گفتمان جدیدی در قزوین راه بیاندازیم و قزوین باید پوست اندازی کند. نگاه مردم و صاحبان قدرت به همدیگر باید تغییر کند. نگاه مدیران به مردم بسیار بالا به پایین و با غرور بود اما همه باید یاد می‌گرفتند که مدیر خادم مردم است.

امروز در راستای تغییر این گفتمان حرکت کرده‌ایم و شاخص ارزیابی مدیران از نظر ما شکایت مردم از آنها است و این شاخص را نیز همه از استاندار تا دیگر مدیران استان پذیرفته‌اند.

ما باید در استان به سمت حاکمیت مردم بر مدیران حرکت کنیم و این دور از دسترس نیست.

از سوی دیگر در حالی که در شرایط بد مالی قرار داریم اما تعداد پروژه‌هایی که امسال با پیگیری‌های ما انجام شد اصلاً با سالهای قبل قابل مقایسه نیست و این یعنی آغاز تغییر در استان قزوین.

در سوی دیگر میدان کار نیز ارتباط تنگاتنگی بین ما، مردم و ادارات ایجاد شده و این ارتباط باید به تغییر گفتمان مدیریتی در استان منتهی شود.

ما هیچ وقت خود را متوقف نکردیم و از روزهای نخست بعد از انتخابات کار را شروع کردیم و در حالی که بیش از ۶۰۰ روستا در محدوده استحفاظی ما قرار دارد یک سوم آنها را در این ۶ ماه از نزدیک بازدید کرده و از نزدیک پای حرف آنها نشسته‌ایم.

اما در مورد مشکلات باید بگویم که عمده ترین مشکلات مردم در حوزه انتخابی قزوین، البرز و آبیک شامل جاده، آب شرب و کشاورزی، اینترنت، منابع طبیعی و اوقاف بوده و در حالی پیگیری این مشکلات در مناطق مختلف هستیم.

چرا راهی کمیسیون صنایع مجلس شدید؟

من به دلیل تحصیلات و تخصصی که داشتم می‌توانستم در کمیسیون‌های متعددی می‌توانستم حضور پیدا کنم اما شرایط حساس استان قزوین در حوزه تولید و صنعت و اهمیت صنعت در شرایط امروز کشور باعث شد راهی این کمیسیون شوم و از این کار هم راضی هستم و احساس می‌کنم کار درستی بود.

وضعیت صنعت استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

زیرساخت‌های استان قزوین مناسب است و خیلی مشکل نداریم اما در همکاری‌ها و فهم مسائل کمی مشکل داریم که به دنبال رفع آن هستیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که قزوین به بهشت سرمایه گذاران صنعتی کشور تبدیل شود و نباید روندی را طی کنیم که سرمایه گذار بعد از چندماه تلاش در استان، فرار را بر قرار ترجیح دهد.

استاندار باید بداند گفتمان و خواست مردم تغییر کرده و باید تفکر گروه جدید را که برآمده از رأی مردم است درک کند

وضعیت و شرایط مدیریتی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به شرایط کشور، استان در وضعیت خوبی قرار دارد و آقای جمالی پور نیز استاندار فعالی است و در حوزه کار با ما همراه است.

اشکال ایشان در انتخاب مدیران و انتصابات است. ایشان باید بداند گفتمان و خواست مردم تغییر کرده و باید تفکر گروه جدید را که برآمده از رأی مردم است درک کند و در عزل و نصب‌ها آن را مد نظر قرار دهد. اگر قرار است ایشان همچنان بر مدار گذشته حرکت کند به مشکل بر می‌خوریم.

هنوز حس می‌کنیم انسان‌های بی مسئولیت در استان در دادن مسئولیت‌ها نفوذ دارند و این یک اشکال اساسی است. این دست افراد حق دخالت ندارند اما به غیر از این مورد، ایشان بسیار همراه و دارای محاسن است و در برابر وزرا نیز به شدت پیگیر مسائل استان بوده و تعارفی در این حوزه با مدیران و وزرا ندارد.

مشکل اساسی ما در استان این است که هرگز سعی نکرده‌ایم آمارهای واقعی را گزارش کنیم و همیشه از استان به صورت گل و بلبل یاد کرده‌ایم و این یک ظلم به استان است.

چقدر شخص شما در انتصابات دخالت می‌کنید؟

من اعتقادی به معرفی آدم برای پست‌ها ندارم اما انتظار دارم در عزل و نصب‌ها نظر و ارزیابی‌های ما نیز در نظر گرفته شود. البته در این چند ماه سابقه داشته که برای پست‌های مختلف در مورد افراد از ما نظر خواسته‌اند و ما نظر داده‌ایم اما هرگز در این مدت فرد خاصی را برای پستی مشخص پیشنهاد نداده‌ام.

نگاه شما به مدیریت بر اساس بومی است یا غیر بومی؟

اتفاقاً توصیه من این است که مدیر باید بومی باشد. مدیر بومی به فکر دوران بعد از مدیریت خود در این استان خواهد بود و از سویی شناخت کافی نسبت به استان نیز دارد.

البته در مواردی که مدیر بومی متخصص در حوزه مدنظر موجود نباشد می‌توان از مدیر غیر بومی استفاده کرد اما با توجه به ظرفیت استان، می‌توانیم مدیران بومی خوبی را بکارگیری کنیم و امیدوارم تصمیم گیران استان از آن بهره ببرند.

دور جدید مجلس با حواشی بسیار زیادی همراه بوده است. از طرفی مجلس به شدت زیر زره بین رسانه‌ها قرار گرفته و از سویی گویا خود نمایندگان نیز به حواشی علاقه دارند. دلیل این امر را چه میدانید؟

ابتدا باید بپذیریم که نماینده نباید اشتباه داشته باشد و قابل قبول نیست. اما به نظر من آنچه اتفاق افتاده این است که ما به مردم دروغ نمی‌گوییم. به طور مثال در مورد ماجرای شاسی بلند می‌توانستیم بگوییم که ماشین نمی‌خواهیم اما در خفا ماشین را می‌پذیرفتیم.زمانی کار من بد خواهد بود که من کار خلافی انجام دهم یا زیاده خواهی کنم.

از سویی این مجلس با شعار انقلاب به میدان آمده و طبیعتاً مورد حمله افرادی قرار خواهد گرفت که مخالف این نگاه و تفکر انقلاب هستند. برخی‌ها با مسائل جناحی و باندی به مجلس نگاه می‌کنند و طبیعتاً نباید از این افراد انتظار داشته باشیم رفتار مجلس را درک کنند.

فراموش نکنیم که ما هر چقدر، خوب و دقیق کار کنیم دشمنی با ما زیادتر خواهد شد

در مورد خود من و ماجرای بازدید از روستای انبوه نیز باید بگویم که نماینده مجلس، نماینده همه ملت ایران است و هر کسی می‌تواند به او مراجعه کند. از سوی دیگر روستاهای انبوه و نوده شاید برای گیلان باشند اما مسیر زندگی و دسترسی آنها از قزوین است و زندگی آنها با قزوین گره خورده است.

همراهی ۴ نماینده استان با همدیگر چگونه است؟

تا به امروز بسیار خوب بوده و اگر رقابتی هم هست رقابت در جهت کار و تقویت همدیگر است و نباید آن را نفی کرد.

اینگونه حس می‌شود که دفتر آقای سیاهکلی پر هزینه اداره می‌شود. نظر شما چیست؟

بله دفتر ما پر هزینه است و علت آن را نیز در حجم بالای کار می دانم. قرار نیست حوزه انتخابیه با این وسعت به صورت حوزه‌های انتخابیه کوچک اداره شود. کما اینکه معتقدم تعداد نیروها همین الان هم کم است و باید افزایش یابد.

نیروهایی که در دفتر هستند بین یک تا دو و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و من نیز پیش از این اعلام کرده بودم که حقوقی از نمایندگی مجلس به خانه‌ام نخواهم برد.

پیش از این گفته بودید که نماینده ۴ ساله هستید. این به معنای این است که در دور بعد حضور ندارید؟

نگاه و بینش من این است که هر مدیری نباید به بیشتر از ۴ سال فکر کند و اگر مدیر سقف مدیریت خود را در ۴ سال بداند می‌تواند موفق باشد.

با همین نگاه تلاش می‌کنم به مردم خدمت کنم و اگر شرایط محیا بود و مردم اقبال نشان می‌دادند و توان جسمی هم داریم برای چهارسال دوم تصمیم می‌گیریم.

به عنوان سوال آخر توصیه شما به مدیران استان چیست؟

مدیران باید ظرفیت خود و استان را به نمایش بگذراند. متأسفانه نتوانسته‌ایم این ظرفیت را نشان دهیم و گنج قزوین را معرفی کنیم.

ما نتوانسته‌ایم قزوین را در حوزه قابل قبولی در کشور برند کنیم و این یک ضعف بزرگ است. قزوین ظرفیت بالایی در کشاورزی، صنعت، گردشگری دارد اما در هیچکدام از این حوزه‌ها نامدار نیستیم.

تلاش خواهیم کرد قزوین در برخی حوزه‌ها برند و نامدار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار