سید صباح قریشی :
مدیر کل بهزیستی کردستان گفت :۱۳ آذر ماه (۴دسامبر) روز جهانی معلولیت امسال با توجه به همه گیری کرونا و تبعات ناشی از بیماری برای کل جامعه و افراد دارای معلولیت نامگذاری و آیین های گرامیداشت آن برگزار می گردد .
کد خبر: ۹۲۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 04 December 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان، سید صباح قریشی مدیر کل بهزیستی استان کردستان با اشاره به روز جهانی معلولیت بیان کرد: افراد دارای معلولیت همانند سالمندان بنا به دلایلی مانند وجود اختلال در ساختار و عملکرد جسمی و ذهنی، بیماری‌های زمینه‌ای و ناشی از معلولیت و محدودیت در رعایت دستور العمل‌های خود مراقبتی و وابستگی به دیگران جهت پاره‌ای از فعالیت‌های روزمره در مواجهه با بیماری‌های واگیر دار از جمله کرونا آسیب پذیر‌تر بوده و در صورت ابتلا عوارض بیشتری را متحمل می‌گردند.

سید صباح قریشی افزود: از طرفی دیگر مراکز مراقبتی و نگهداری توانبخشی به عنوان کانون‌های تجمعی و همه گیری و ابتلا گروهی خطر ساز بوده، نیازمند اندیشیدن تمهیدات خاصی جهت محافظت و جلوگیری از شروع و شیوع بیماری و در صورت ابتلا اقدامات آنی و ضربتی در فرایند کنترل زودهنگام بیماری می‌باشند؛ لذا به مناسبت این روز به بررسی اقدامات سازمان بهزیستی به عنوان اولین و مهمترین متولی امور مربوط به افراد دارای معلولیت می‌پردازیم.
مدیر کل سازمان بهزیستی کردستان خاطر نشان کرد: اقدامات سازمان بهزیستی همچون سالیان گذشته که برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر دار (آنفلوآنزا، وبا و...) برنامه ریزی می‌گردید از ابتدای بروز بیماری و حتی قبل از ورود آن به کشور با تشکیل کمیته‌های ملی و استانی
پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ازابتدای بهمن ماه سال ۹۸ آغاز گردید.
قریشی اضافه کرد:این فعالیت‌ها در چهار حیطه، آموزش و مشاوره، مراقبت و درمان، معیشت و رفاه و همکاری‌های میان بخشی و فرا بخشی دسته بندی می‌گردد.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان در خصوص آموزش و مشاوره در دوران کرونا توسط سازمان بهزیستی گفت: حیطه آموزش و مشاوره در ارتباط با کارکنان، توانخواهان، خانواده‌های ایشان و پرسنل و مسئولین مراکز توانبخشی و مراقبتی دولتی و غیر دولتی اقدامات جامعی را شامل می‌گردد، که به اختصار به تعداد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
تهیه و تدوین و ارسال بسته‌های آموزشی الکترونیک، چند رسانه ای، فیزیکی و ویژه گروه‌های با نیاز‌های ویژه معلولین با تمرکز بر ابعاد مختلف بهداشتی، روانی، اجتماعی و صلب همکاری صاحب نظران و متخصصان حوزه‌های بهداشت و درمان و توانبخشی و شامل محتوای پروتکل‌های خود مراقبتی، بهداشتی و درمانی و کاهش عوارض بیماری در گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت و سالمندان در خانواده، مراکز توانبخشی شبانه روزی و روزانه و... به استان‌ها در سراسر کشور.

سید صباح قریشی عنوان کرد: تهیه و توزیع بروشور‌های ویژه خانواده‌های معلولین روستایی و همچنین راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۴۸۰ جهت پیشگیری از اظطراب و راهنمایی و مشاوره‌های (اجتماعی و روانی) به تماس گیرندگان خط ۱۲۳ از جمله اقدامات انجام شده در زمینه آموزش و مشاوره در زمان شیوع کرونا در سازمان بهزیستی می‌باشد.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان ازاقدامات انجام شده در حیطه مراقبت و درمان توضیحاتی را داد:ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های تخصصی مراقبت و درمانی به مراکز و نظارت بر نحوۀ اجرا و رعایت پروتکل‌های مربوطه، رصد روزانه آمار ابتلا و فوت در مراکز تحت نظارت و مداخله در مواقع ضروری، بررسی روزانه علائم حیاتی، ارزیابی سلامت و غربالگری خدمات گیرندگان مراکز، سوق دادن ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و ویزیت در منزل به شیوه‌های مجازی، تلفنی و در صورت نیاز مراجعه حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان کردستان خاطر نشان شد: در زمینه و حیطه‌ی معیشت و رفاه، پرداخت کمک هزینه‌های حمایتی در چندین نوبت با عناوین کمک هزینه‌های بهداشتی، معیشتی، بلا عوض رهن و اجاره و... به توانخواهان در خانواده از منابع سازمانی و بین بخشی، توزیع بسته‌های اقلام بهداشتی (صابون، ماده ضدعفونی و...) و سبد‌های غذایی و بسته‌های حمایتی و معیشتی به توانخواهان در خانواده‌ها از اقدامات بهزیستی استان کردستان بوده است.

همچنین سید صباح قریشی در خصوص حیطه میان بخشی و فرا بخشی عنوان کرد: حمایت از مراکز خدمات توانبخشی و مراقبتی، آموزشی و کارگاه‌های غیر دولتی به منظور حفظ ارتقاء ساختار خدماتی مراکز به معلولان
و سالمندان با اقداماتی، چون پرداخت‌های بموقع یارانه‌ها
و کمک هزینه‌های تهیه اقلام بهداشتی و توزیع تب سنج دیجیتالی و پالس اکسیمتر، دادن پاداش به مراقبین و کارکنان مراکز شبانه روزی. صلب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های موسسات غیر دولتی و خیرین جهت تهیه اقلام بهداشتی و حمایت‌های مادی و معنوی از توانخواهان. رایزنی و همکاری با نهاد‌های متولی و عضو ستاد استانی کرونا جهت جذب و تجمیع امکانات درمانی، حمایتی و....
سید صباح قریشی یادآور شد: آنچه مسلم است بررسی آمار‌های ابتلا و فوت ناشی از بیماری کرونا در جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی بیانگر تلاش شبانه روزی مسئولین، کارکنان و شرکای کاری متولی امور معلولین
و اثر بخشی اقدامات انجام گرفته می‌باشد.
قریشی افزود: ضمن اینکه باید تاکید نمود با توجه به زمان همه گیری و محدودیت‌های منابع مادی، معنوی و انسانی دستیابی به بهترین عملکرد مستلزم تداوم اقدامات
حمایت‌ها و نظارت‌ها می‌باشد.
سید صباح قریشی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در سراسر استان ۱۹ مرکز شبانه روزی و ۲۵ مرکز روزانه وجود دارد، تعداد ۳۱۶۸۲ نفر معلولین و تعداد ۲۳۶۸۵نفر جزو مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی استان کردستان هستند.
مدیر کل بهزیستی استان کردستان ادامه داد: در کردستان هشت نفر در این ایام در منزل ویزیت شده اند و تعداد شناسایی شده‌های CBR استان کردستان به ۱۸۰۳۶نفر می‌رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار