این طرح اما در کمترین زمان ممکن و در شرایط بحرانی باعث جلب رضایت عامه مردم شده و در سطح جامعه به خصوص در مناطق و شهرهای جنوبی استان فارس گویا به یک فرهنگ تبدیل شده و رصد و بازدید های میدانی دیروز و امروز از استقبال و همراهی و تعامل محسوس مردم ، اصناف و سایر قشرهای مختلف با ستاد مدیریت کرونا در این مناطق حکایت دارد.
کد خبر: ۹۱۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 22 November 2020

برخی هنرمندان و اصحاب رسانه در گروه های مختلف مجازی در این راستا به گونه ای گسترده و با استقبال پرشکوه ازآن مردم را به همراهی و همکاری بیشتر با مسئولان و ستاد مدیریت کرونا در شهرهای مختلف جنوبی فارس ترغیب و تشویق می کنند.

آنان همچنین فاصله گذاری اجتماعی را مناسب ترین راهبرد در کنار سایر طرح ها و پروتکل ها و سیاست های کنترلی ستاد ملی مبارزه با کرونا می دانند و همراهی، همکاری و مشارکت فعال مردم فهیم شهرستان لارستان و همراهی سایر فرمانداران و شهرهای جنوبی استان قابل تحسین دانسته اند.

نشانه های استقبال از محدودیت های کرونایی در مناطق جنوبی فارس

این طرح اما در کمترین زمان ممکن و در شرایط بحرانی باعث جلب رضایت عامه مردم شده و در سطح جامعه به خصوص در مناطق و شهرهای جنوبی استان فارس گویا به یک فرهنگ تبدیل شده و رصد و بازدید های میدانی دیروز و امروز از استقبال و همراهی و تعامل محسوس مردم ، اصناف و سایر قشرهای مختلف با ستاد مدیریت کرونا در این مناطق حکایت دارد.

خیابان های خلوت ، کرکره های پایین مغازه ها و همچنین سطح کاهش محسوس ورودی خودروها از مسیرهای جهرم و بندرعباس به لار بر اساس رصد میدانی فرماندار لارستان و اعضای ستاد مدیریت کرونا این شهرستان نیز همه حاکی از همراهی و تعامل مثبت و استقبال پرشکوه مردم فهیم این مناطق با طرح هوشمندانه ستاد ملی مدیریت کرونا برای قطع زنجیره و مقابله با این ویروس چموش است.

استقبال اصناف و بازاریان جنوب فارس

اگر چه برخی ها به هر بهانه ای، به جای همراهی و حمایت از دولت در اجرای سیاست ها ، راهبردها و تصمیم های ستاد مدیریت کرونا به دنبال تخریب و البته به قیمت ناامیدکردن مردمند اما به نظر می رسد روش و منش مردم و اکثریت جامعه با چنین روش های منسوخ شده تخریب گران، در تضاد است و همراهی مثال زدنی آنان با اجرای این طرح خود گواه عینی بر این مدعاست.

یکی از کسبه های شهر لار در این زمینه و با ابراز رضایت و استقبال از طرح محدودیت های هوشمند ستاد ملی کرونا گفت: آماده همکاری کامل هستم.

آقا عباس در حالی که مشغول پایین آوردن کرکره مغازه پوشاکی خود در بازار امام خمینی شهر لار بود به خبرنگار ایرنا می گوید: رویکرد و نوع نگاه مثبت و هدفمندی که در دوران کرونا از دولت و به خصوص مسئولان شهرستانی لارستان وجود داشته هیچگاه در اندیشه محدودیت و اعمال فشار بر بازار نبوده است.

وی تصریح کرد: شرایط امروز به گونه ای است که هر کس در هر مقام و منصب و شغل و وظیفه ای که دارد باید به سهم خود همکاری و در راه مقابله با این ویروس و رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی ایفای نقش کند.

احمد ایزدی، صاحب یک رستوران و بیرون بر در شهر جدید لار است او نیز می گوید: محدودیت ها چندان هم شدید نیست، گرچه می دانیم اعمال این محدودیت ها به ناچار بوده و مسئولان هم البته دوست ندارند که برای معیشت و اقتصاد مردم خللی ایجاد شود.

امیر غیاثی صاحب یک بنگاه معاملاتی خودرو در شهرستان اوز نیز گفت: ویروس کرونا وحشتناک است ونه تنها صنف ما بلکه همه اصناف باید رعایت کنند صنف ما از صبح ساعت ۸ باز است وساعت ۱۸تعطیل می کنیم.

وی تصریح کرد: شرایط را به وضوح می بینم که سخت و طاقت فرسا شده و حتی اگر مسئولان بهداشتی اعلام کنند برای مقابله با کرونا حاضریم تمام روز تعطیل کنیم.

علی تیرزن مدیر بنگاه املاکی درشهرستان اوز نیز می گوید : من به خاطر دستورات ستاد مدیریت بحران کرونا طبق دستور العمل در ساعت مقرر بنگاه را باز ودر ساعت ۱۸ تعطیل می کنم ، اما هر چند می دانیم که مسئولان ناچار به تعطیلی بازار و برخی مشاغل هستند، ولی معتقدم بستن مغازه کارگشا نیست.

او البته در پاسخ به پرسش اینکه به نظر شما چکار باید کرد، گفت: همراهی و همکاری مردم در کنار آموزش و فرهنگ سازی برای رعایت پروتکل ها ملاک است.

او می گوید: کنترل و یا افزایش مبتلایان کرونا و یا برخی اعمال محدودیت های جدید از سوی دولت و سخت گیری ها بیشتر ناشی از رفتار مردم از من مغازه دار و بازاری گرفته تا سایر قشرهای مردمی گره خورده است و اگر مردم عادی رعایت کنند ، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی رعایت کنند و یا تجمع نکنند احتیاج به بستن مغازه نیست.

مدیر سوپر مارکت داریوش در اوز نیز اظهار داشت: از قبل به ما اعلام شده بود که شما مشاغل ردیف یک هستید وتا ساعت ۲۱ شب می توانید فعالیت کنید وما هم واقعا رعایت می کردیم اما از روز اول آذر برای همکاری با ستاد مدیریت کرونا ، نیز ساعت ۱۸ تعطیل کردیم .

وی می گوید: کرونا می تازد و وظیفه همه ما هست که با آن مقابله کنیم واز دستورات ستاد مدیریت بحران و کرونای اوز استقبال می کنیم.

دکتر نازنین رضائی رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان اوز نیز می گوید: اجرای طرح شهید سلیمانی و محدودیت های کرونایی از روز گذشته یکم آذر شروع شده ولی در این شهرستان از دوهفته پیش دستورالعمل ها اجرائی شده ومردم عادت کردند و البته تعداد معدودی از اصناف که رعایت نکردند نیز با دستور قضایی پلمب شدند.

وی با بیان اینکه همکاری و تعامل مردم فهیم اوز با مجموعه کادر بهداشت و درمان و ستاد مدیریت کرونا به بهترین وجه ممکن در حال انجام است، گفت: امیدوار هستیم با ادامه این روند مثبت و امید بخش و با قطع زنجیره و کاهش تجمعات و دورهمی ها روند مقابله و مقابله هوشمندانه با جدیت ادامه یابد.

رضایی همچنین از مردم ، صنوف وکسبه شهرستان اوز به دلیل همراهی آنان قدردانی کرد و گفت: البته اقدامات مشترک بر پایه همدلی، تعامل و هم افزیی چهار شهرستان لارستان، اوز ، گراش وخنج نیز در همکاری و همراهی مردم بسیار موثر بوده است.

بیانیه مشترک چهار فرماندار جنوب فارس

فرمانداران چهارشهرستان جنوبی لارستان، خنج ، گراش و اوز بهمراه برخی مسئولان و اعضای ستاد مدیریت کرونا از جمله دادستان های این شهرستان ها نیز هم راستا با مردم و شهروندان و در اقدامی قابل تحسین و برای هم افزایی و همکاری و تعامل مثبت اجرای این طرح ملی نشست مشترکی و با خروجی مثبت تر از این طرح ملی برگزار کردند.

آنها در پایان این نشست نیز بیانه ای مشترک صادر کردند و بر ضرورت اجرای دقیق ومنسجم طرح شهید سلیمانی و اعمال محدودیت های کرونایی در سطح چهارشهرستان تاکید کردند.

در بخشی از بیانه مشترک فرمانداران شهرهای جنوبی فارس برای اجرای موفقیت آمیز طرح شهید سلیمانی و اعمال محدودیت های کرونایی آمده است: روند ابتلا، سرایت و شیوع ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است باید سیاست های محدودیت زا و مداخله گر از سوی ستادهای مقابله و مدیریت بیماری کرونا با جدیت و اهتمام بیشتر پیاده سازی واجرایی شود.

این بیانیه می افزاید: به همین دلیل با توجه به ویژگی های مشترک اداری، خدماتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی چهار شهرستان یاد شده، ستاد مقابله با کرونا این شهرستانها، با رویکرد یک صدایی در شرایط و موقعیت های مختلف، روند بیماری به صورت منسجم با ایجاد هماهنگی، تعامل و هم افزایی به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و اجرایی شدن تصمیمات در صحنه اقدام و عمل با هدف تاثیر گذاری در راستای طرح مدیریت هوشمند محدودیتها متناسب با وضعیت بیماری کووید ۱۹ در این مناطق که هم اکنون وضعیت مشترک نارنجی را دارند برای تبیین اجرای طرح باهمکاری دستگاه های متولی و مردم ، جزییات طرح جامعه مدیریت هوشمند محدودیتها برای هر چهار شهرستان را به اطلاع عموم مردم می رساند.

حضور گروههای پرخطر برابر تعریف وزارت بهداشت در محل کار در شرایط نارنجی و قرمز ممنوع حضور دوسوم کارکنان دستگاههای ارائه دهنده خدمات ضروری واساسی به استثناء نیروهای مسلح و حضور یک دوم کارکنان در سایر دستگاه ها، لغو ماموریتهای اداری غیر فوری از مهمترین مصوبات و مطالب مندرج در این بیانیه مشترک است.

تعطیلی به مدت دوهفته برای مشاغل گروههای ۳ و ۴ شامل بوستانها، مراکز تفریحی و مشاغل مشابه، مهد کودک ها، تالارهای پذیرایی و رستوران ها(تنها به صورت بیرون بر)، آرایشگاههای زنانه و سالن های زیبایی، موزه ها، سینماها، کنسرت ها، تئاترشهرها ، استخرهای سرپوشیده و باشگاههای ورزشی پر برخورد، چایخانه ها و قهوه خانه ها، باغ وحش ها و شهرهای بازی، مراکز ورزش های آبی و باشگاه های ورزشی سالنی نیز از دیگر مصوبات و تصمیم های گرفته شده در این بیانیه مشترک است.

همچنین در بیانیه مشترک فرمانداران این چهار شهرستان جنوبی فارس تصریح شده است: پیرو اطلاعیه قبلی ستاد مقابله با کرونا ٤ شهرستان ساعت کاری اصناف غیر ضرور تا ساعت ١٨ و کبابی ها،ساندویجی ها،فست فود ها ،بیرون برها و حلیم و آش فروشی ها تا ساعت ٢١ ادامه دارد و در صورت تخلف از مصوبه فوق اعمال قانون و پلمب می شوند.

تعطیلی کامل مدارس، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، آموزشگاههای فنی و حرفه ای و خصوصی ، کتابخانه ها ،حوزه های علمیه و برگزاری آزمون های حضوری نیز از دیگر مصوبات بینیه مشترک در این شهرستان ها است.

بر اساس این بیانیه : اجرایی نشدن محدودیت های فعالیت بند ۳ این اطلاعیه بار اول تذکر کتبی به مدیر مرکز آموزشی، بار دوم انفصال از خدمت به مدت ۲ماه، بار سوم جریمه نقدی آموزشی بخش خصوصی به مبلغ دومیلیون تومان منجر می شود.

تعطیلی کامل نمازهای جمعه و جماعت ومراسم آیینی و مذهبی، عدم اجرای محدودیت حوزه فعالیت بند ۴، این اطلاعیه بار اول تذکر کتبی به ستاد برگزاری و هیات امنامساجد وتولیت ها، بار دوم اعمال جریمه فردی پنج میلیون تومان برای برگزار کنندگان و بار سوم اعلام عمومی خواهد بود.

این بیانیه تاکید کرده است: ورود و خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای نارنجی به سایر شهرهای نارنجی ممنوع است و با اعمال جریمه های سنگین تا پانصد هزار تومانی یک بار در هر ۲۴ ساعت مواجه خواهند شد.

برگزاری هر گونه نمایشگاه (عمومی،تخصصی و بین المللی) و همچنین برگزاری هر گونه تجمع سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی و غیره در همه وضعیت ها (زرد ، نارنجی ، قرمز ممنوع است.

این اطلاعیه تاکید کرده است: برگزاری مراسم جمعی اعم از عزا و عروسی در هر مکانی ممنوع و در صورت مشاهده و یا گزارش با دستور دادستانی شهرستان با برگزار کنندگان برخورد قانونی و اعمال مجازات خواهند شد.

وضعیت کرونا در جنوب فارس

همچنین تحلیل های آماری و گزارش های رسیده دانشکده علوم پزشکی لارستان از گسترش روزافزون شمار مبتلایان در مناطقی از شهرهای جنوبی استان فارس و موج شیوع این ویروس مرگبار حکایت دارد.

به گفته مسئولان دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش تا ظرف دوهفته قبل حتی یک بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان های منطقه نبود و شمار مبتلایان به کرونا نیز همواره کمتر از ۱۰ نفر بودند ، اما اکنون تمامی تخت های بیمارستان ها تکمیل شده و شمار کرونایی های مثبت حتی روزانه به بالای ۶۰ نفر نیز می رسد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان می گوید: در اوایل ورود این ویروس و شرایط خاص دو ماه نخست بیماری، رویکرد و سیاست بر افزایش میزان تست ها و بیماریابی فعال بود ولی این مهم بیش از آنکه هدفمند باشد بار مالی سنگینی بر حوزه سلامت وارد می کرد و البته بسیار نیز وقت گیر بود.

از سوی دیگر قرابت های عاطفی ونیز ارتباطات و مراودات اجتماعی از دیگر چالش های اساسی و محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس است.

اکنون مسئولان بهداشتی و ستاد مدیریت کرونا در این مناطق نیز متناسب با شرایط، اکنون با هشدارها و محدودیت های شدید و اتخاذ تدابیر ویژه به دنبال کاهش تعداد مبتلایان و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت در منطقه هستند.

رضایی همچنین گفت: حدود ۷۷ درصد فوتی های ناشی از کرونا در شهرستان های لارستان، خنج و اوز افراد بالای ۶۰ سال سن بوده اند. تعداد فوتی ها در منطقه لارستان هم اینک از مرز ۱۰۰ نفر گذشته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی گفت: وضعیت این بیماری در شهرستان های لارستان، خنج و گراش از طرف وزارت کشور و کمیته امنیتی وانتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم اینک نارنجی اعلام شده و اجرای دقیق محدودیت های اعمال شده از سوی شهروندان و دستگاه های متولی و اجرایی در این زمینه لازم الاجراست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین به مردم و شهروندان هشدار داده که با توجه به اوج گیری و شدت بروز این ویروس در شهرستان لارستان؛ پروتکل های بهداشتی را حتی به میزان ماه های اسفند ۹۸ و فروردین امسال (۹۹) انجام دهند.

وی اضافه کرد: مردم تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضرور و حضور در مراسم ، تجمع ها و گروه های چندنفره به جد پرهیز کنند.

رضایی گفت: میانگین فوتی ها و شمار مبتلایان به این بیماری در لارستان بالا رفته و انتظار می رود که مردم خطر این بیماری مرموز و چموش را جدی بگیرند و با رعایت پروتکل های بهداشتی مجموعه پرسنل و کادر خسته این روزهای بهداشت و درمان را بیشتر درک کنند و سلامتی خود و خانواده و شهروندان را با جدی گرفتن این هشدارها تضمین کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: در صورت نیاز آمادگی کامل برخی بخش های دیگر بیمارستان ها برای پذیرش افزایش روزافزون بیماران کرونایی هستیم.

وابستگی های عاطفی عامل اصلی بروز شیوع کرونا در منطقه

کارشناسان و مسوولان بهداشتی در شهرستان لارستان تاکید دارند: بیش از آنکه دلیل اصلی در افزایش معنا دار تعداد مبتلایان و تغییر چهره این مناطق از زرد و نارنجی به قرمز ناشی از موج جدید کرونا وگره زدن آن به فصل پاییز و آنفلوآنزا و مسائل دیگر باشد ناشی از تغییرنوع رفتارها و البته لغزش ها و کم توجهی ها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است .

رضایی تصریح کرد: در حالی که همراهی و رفتار قابل تحسین مردم در استفاده از ماسک به عنوان مهمترین راهکار مقابله برای جلوگیری از این ویروس به اذعان مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان تا نیمه آبان ۹۹ به بالای ۹۵ درصد رسید و همین همکاری و رویکرد نیز وضعیت منطقه را در مرز زرد نگه داشته بود.

وی ابراز داشت: البته ظرف دو هفته گذشته تاکنون به همان میزان که رفتارها تغییر کرده و مردم دوباره دچار سهل انگاری و عادی انگاری در زمینه مواجهه و مقابله با کرونا شده اند شاهد تغییر وضعیت شهرستان از زرد به نارجی شده ایم و همچنان احساس خطر می کنیم.

رضایی ادامه داد: با توجه به یافته های آزمایشگاهی وابستگی نزدیک قومیتی و حتی خانوادگی در بین افراد مبتلا و یا مشکوک مشهود و محسوس است.

ضرورت تقویت انسجام و بسیج همگانی برای مقابله با کرونا

وی همچنان تاکید می کند که تنها عاملی که می تواند مانع از عمیق تر شدن و نفوذ بیش از پیش ویروس کرونا با آن شدت و حدت ناقل بودنش در سطح جامعه شود افزایش میزان همدلی ها، انسجام و بسیج همگانی برای مقابله و مبارزه جدی و جانانه با آن است.

رضایی معتقد است که با همکاری مردم، مدیریت یکپارچه ،منسجم و البته با نسخه همدلی ، تدبیر و هماهنگی و تعامل مثبت میان اعضای ستاد مدیریت و مبارزه با ویروس کرونا می توان این بیماری کماکان تحت کنترل قرار داد.

وی به برخی رفتارها و فرآیند مواجهه مردم با این بیماری نیز اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم با تکیه بر نقاط مثبت سعی در رفع برخی نقاط منفی کنیم و وضعیت بیماری را همچنان با تلاش، همراهی، مشارکت مردم مدیریت کرد.

شیوع عادی انگاری به شیوع کرونا منجر می شود

کارشناسان و متولیان امر در ستاد مدیریت کرونا لارستان نیز همواره یکی از دلایل اصلی بروز و جولان کرونا را برخی ساده انگاری ها و سبک شمردن این بیماری و کم توجهی به خطرات آن می دانند و معتقدند که کاهش و یا افزایش شمار مبتلایان به میزان همکاری و یا عدم همراهی مردم در رعایت مسایل و انجام دستورهای بهداشتی در این راستا بستگی دارد.

به نظر می رسد موج شیوع عادی انگاری و نادیده گرفتن و سبک شمردن کرونا که به یک توهم و تلقین کاذب در بین مردم تبدیل شده، مهمترین نقطه قوت برای افزایش و عامل این ویروس خطرناک، مرگبار و مرموز در سطح شهرستان لارستان و دیگر مناطق جنوبی فارس شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین کمترین تساهل و سهل انگاری در زمینه مسایل بهداشتی و فاصله گذاری ها را بازی با مرگ دانست و گفت: هر گونه رفتارهای اشتباه و سبک مردم ، بازی با مرگ است.

یگانه ،بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک از سوی مردم وشهروندان تاکید کرد و گفت: دلایل اوج گیری کرونا در لارستان چند وجهی است و بدون شک دانشکده علوم پزشکی و یا اعضای ستاد مدیریت کرونا به تنهایی قادر به کنترل و مقابل با این بیرماری چموش نیست.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های همیشگی در زمینه افزایش مبتلایان کرونا در لارستان، مسافران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه امارات بود که این مهم با نظارت های شدید و ساماندهی و همکاری و همراهی مسئولان فرودگاه لار تا حدود زیادی کنترل شده و جای هیچ گونه نگرانی از این منظر وجود ندارد.

یگانه ادامه داد: مردم به همان میزان که در طرح فاصله گذاری اجتماعی با نهایت همکاری و رعایت اصول بهداشتی همراه و همگام مسئولان بودند در این مرحله نیز همچنان همراه و یاریگر متولیان امر باشند.

وی ابراز داشت: از مردم منطقه ، اصناف و بازاریان انتظار می رود به همان میزان که خادمان خود و اعضای ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا و همچنین کادر بهداشت و درمان را در مرحله نخست فاصله گذاری اجتماعی با قوت و همدلی همراهی کردند در این مرحله و هوشمند شهید سلیمانی نیز همچنان همراه و پشتیبان متولیان امر برای کنترل و مهار این ویروس مرموز باشند.

یگانه بیان کرد: یکی از چالش های اساسی برگزاری و تجمیع حضور برخی افراد در مراسمات و آیین های ترحیم و یا شادی است که البته تا حدودی بی احتیاطی ها و سهل انگاری هایی در این راستا وجود داشته است.

بازداشت دو داماد در بیرم لارستان

یگانه همچنین به نظارت گسترده و همراهی و همکاری دستگاه ها و نهادهای قضایی ، امنیتی و انتظامی با ستاد مدیریت کرونا اشاره کرد و گفت: همچنین ظرف روزهای گذشته نیز چندین مراسم و آیین های عروسی و عزا در مناطق مختلف لارستان و شهرهای جنوبی استان تعطیل و برخی از افراد سرمنشا این تجمعات نیز دستگیر و یا بازداشت شده اند.

با دستور قضایی همچنین دو داماد در آیین های عروسی در منطقه بیرم لارستان که بر خلاف مصوبات و تصمیم ستاد مدیریت کرونا برغم همه هشدارها اقدام به برگزاری آیین عروسی با حضور و ازدحام بالای جمعیتی کرده بودند ، دستگیر و شب اول زندگی آنها در بازداشت سپری شد.

وی با بیان اینکه هنوز تغییر محسوسی در روند بیماری در سطح ملی و حتی در سطح جهانی آن صورت نگرفته است، تاکید کرد: موفقیت و شکست در این بیماری به همکاری و یا همراهی نکردن مردم گره خورده است.

فرمانداری اوز نحوه محدودیت های کرونایی را اعلام کرد

رفت و آمد خودروها با پلاک بومی لارستان(لار- اوز- گراش- خنج) در محدوده ۴ شهرستان آزاد و هیچ ممنوعیتی ندارد اما ورود آنها به شهرستان های دیگر ممنوع است.

برگ عبور برای کسی صادر نمی شودتنها به ضرورت و یا بیماران با وضعیت حاد آن هم پس از تایید پزشک اورژانس و ثبت در سیستم پلیس راه می توان به مرکز استان یا شهرستان دیگر برای درمان اقدام کرد.

عبور کامیون های حمل سوخت، حمل بار، اتوبوس برون شهری و تاکسی ها می توانند به شهرستان های دیگر آزاد است.

خودروهای با پلاک غیربومی که در جاده های کشور در حال عبور هستند امکان ورود به شهرها را ندارند و باید از کمربندی شهرها عبور کنند.

کارمندان اهل جهرم، شیراز، داراب، فسا و بستک و شهرهای دیگر استان که در چهار شهرستان لار، اوز، گراش و خنج شاغل هستند یا باید برای ۲ هفته مرخصی بگیرند و یا در محل کار خود ساکن و از خروج پرهیز کنند.

فرماندار شهرستان اوز به عنوان رئیس ستاد مدیریت کرونا و سرپرست شبکه بهداشت و درمان به عنوان دبیر ستاد مدیریت بحران کرونا شهرستان اوز در همه حال پاسخگوی شهروندان هستند.

وی با توجه به بازدیددی که عصر روز گذشته از مسیرهای ورودی لارستان از سمت جهرم و بندرعباس انجام شد، وضعیت حکایت از همراهی و کاهش محسوس بر ترافیکی در نخستین روز از اعمال محدودیت های کرونایی در منطقه لارستان و شهرهای جنوبی فارس را دارد.

کنترل شدید در مبادی ورودی لارستان

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان نیز با بیان اینکه ورود خودروهای با پلاک غیربومی به این شهرستان ممنوع است بر ضرورت تشدید کنترل ها در مبادی ورودی و جدیت پلیس راه برای اجرای طرح شهید سلیمانی تا پایان اجرای آن نیز تاکید کرد.

جلیل حسنی که یکشنبه شب در حاشیه بازدید از اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها در مبادی ورودی و خروجی شهر، درباره آخرین وضعیت محورهای شهرستان لارستان گفت: با توجه به نارنجی بودن این شهرستان، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، ورود خودروهای با پلاک غیربومی به لارستان تا اطلاع بعدی ممنوع است.

وی تصریح کرد: وسایل نقلیه‌ای که تردد آنها در محورهای شهرستان ضرورت دارد، با تشخیص پلیس و بر اساس دستورالعمل های ستاد مدیریت کرونا بلامانع است.

رییس ستاد مقابله با کرونا شهرستان لارستان اظهار کرد: چنانچه طبق بررسی‌ها، معلوم شود که افراد در ورودی‌های شهرستان مسافر هستند و یا اینکه بومی شهرستان نیستند و پلاک خودروی آن‌ها نیز غیربومی است، حتما از تردد آنان در این منطقه جلوگیری می شود.

وی اذعان داشت: کنترل شدید در مبادی ورودی و خروجی به صورت دقیق و جدی با هدف حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس، توسط نیروی انتظامی به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود.

فرماندار ویژه لارستان ادامه داد: رفت و آمد خودروهای با پلاک بومی در محدوده چهار شهرستان لارستان، گراش، اوز و خنج آزاد است، اما خروج این خودروها از این چهار شهرستان و ورود به دیگر شهرستان‌ها ممنوع است.

معاون استاندار فارس افزود: تمام کشاورزان، باغداران، کارگران و کارمندانی که در این چهار شهرستان مشغول به کار و رفت و آمد هستند، محدودیتی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سووال که آیا برای رفت و آمد خودروهای بومی منطقه به دیگر شهرستان‌ها در مواردی خاص برگ عبور صادر می‌شود، گفت: این بار هیچ برگ ترددی برای هیچ کس صادر نمی‌شود، مگر در موضوع انتقال بیماران به مرکز استان یا دیگر شهرستان‌ها که باید پس از تایید پزشک اورژانس و اخذ مجوز و ثبت در سیستم پلیس راه باشد.

وی گفت: در غیر این صورت هیچ برگ ترددی به درخواست شهروندان در موضوعاتی غیر از درمانی صادر نمی‌شود.

فرماندار ویژه لارستان در خصوص تکلیف اتوبوس ها، کامیون‌ها و تاکسی‌ها نیز گفت: تمام خودروهای خدمات‌رسان همچون کامیون‌های حمل سوخت، کامیون‌های حمل بار و تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری مجاز به فعالیت در خارج از محدوده شهرستان‌ها هستند.

حسنی در خصوص تکلیف کارکنان و کارمندانی که ساکن شهرستان های همجوار هستند، اما در لارستان کار می‌کنند و با خودروی شخصی عبور و مرور می‌کنند، گفت:

وی یادآور شد: این کارمندان یا باید ۱۴روز مرخصی بگیرند و در محل سکونت خود بمانند یا در محل کار خود بمانند و به هیچ عنوان رفت و آمد نکنند، همانطور که گفته شد برگ ترددی برای این قبیل افراد صادر نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سووال که کارگران کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی هم مثل کارمندان بصورت یک دوم یا دو سوم باید فعالیت کنند، خاطر نشان کرد: ازآنجایی که صنایع و کارگاه‌های تولیدی کشور باید فعال باشند، لذا تمام کارکنان و کارگران واحدهای صنعتی باید مشغول به کار باشند.

فرماندار ویژه لارستان گفت: با توجه به اینکه همه مراکز تفریحی، اقامتگاهی، هتل‌ها و تفرجگاه‌ها در شهرستان تعطیل هستند، هیچ مسافر و گردشگری در لارستان پذیرش نمی شود و این موضوع با حساسیت و دقت از سوی دستگاه های مربوطه کنترل و نظارت شدید به عمل می آید.

رئیس شورای تامین شهرستان لارستان یادآور شد: براساس بازدیدهای میدانی و گزارش دانشکده علوم پزشکی لارستان، بسیاری از اصناف این شهرستان در این روزهای اعمال محدودیتهای کرونایی، مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت کرده اند، که باید از آنان قدردانی کرد.

حسنی افزود: در این محدودیتها که از اول آذر به مدت دو هفته اعمال می شود، اصناف گروههای شغلی ۲، ۳ و ۴، بعد از ساعت ۱۸ تا صبح روز بعد مجاز به فعالیت نیستند.

وی به بازدید میدانی شب گذشته و امروز از اصناف توسط ستاد مقابله با کرونا شهرستان اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در شهرستان لارستان، چندین گروه مشترک نظارتی متشکل از جانشین ستاد مقابله با کرونا شهرستان، نمایندگان فرمانداری، دانشکده علوم پزشکی و اداره اماکن نیروی انتظامی و اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان علاوه بر نظارتهای معمول اصناف، رعایت محدودیتهای شبانه اصناف این شهر را رصد می‌کنند.

ناچار به اعمال محدودیت هستیم

حسنی همچنین با اشاره به پیچیدگی، ناشناخته بودن و فراگیری مجدد ویروس مرگبار کرونا گفت: اثرگذارترین شیوه مقابله با این بیماری مرموز، همراهی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و عادت کردن به زندگی با کروناست.

حسنی، بیان کرد: برخوردهای تحکمی به همراه اعمال محدودیت‌ها و تحمیل فشار بر مردم، هم آخرین و هم ساده‌ترین راه مقابله با بیماری کروناست.

فرماندار لارستان افزود: بدون شک با توجه به تبعات منفی میان مدت و بلند مدتی که این گونه محدودیت‌ها برای مردم در پی خواهد داشت، دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا، کمتر در اندیشه اعمال این محدودیت‌ها و برخوردهای تحمیلی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی است.

باید عادت کنیم و با تاب‌آوری اجتماعی و تقویت فرهنگ زندگی با کرونا بتوانیم فعالیت‌های اجتماع محور و اقتصادی را در چنین شرایطی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه بارها اعلام کردیم که هیچ دلیلی برای لاپوشانی و پنهان کاری مربوط به ارائه آمار مبتلایان به کرونا در منطقه نباید وجود داشته باشد، گفت: اولویت نخست همه دست اندرکاران بر سلامت مردم و شهروندان استوار است.

حسنی، برگزاری مراسم‌ها، جشن‌های عروسی، عزاداری‌ها و دورهمی های شبانه را مهمترین دلیل ابتلا به ویروس کرونا دانست و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک برای همه به ویژه مراجعه کنندگان به اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اجرایی اعم از دولتی و خصوصی یک اصل است و با توجه به اینکه این مصوبه مهم ستاد مدیریت کروناست، همگان ملزم به اجرای آن هستند

ضرورت همراهی بیشتر بازار

همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لارستان نیز در این نشست بر همکاری و هماهنگی با اصناف برای پذیرش و اعمال برخی محدودیت ها در سطح مجتمع های اقتصادی و تجاری و مراکز خرید تاکید کرد و گفت: ۲ مرکز مهم و پرازدحام در لارستان شامل بازار قیصریه در شهر قدیم و بازار امام در شهر جدید لار است.

علی محمد ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی های انجام شده قرار است ساعات فعالیت بازار قیصریه و همچنین بازار امام نیز محدود شود.

وی ،با بیان اینکه هم اینک بیش از هفت هزار واحد صنفی دارای پروانه در شهرستان لارستان فعالیت می کند، افزود: سیاست و رویکرد ستاد مدیریت کرونا لارستان همواره بر حمایت از اصناف و بازاریان حاکم بوده و در مواردی که ناچار به اعمال محدودیت هستند، نیز اصناف نیز خود را موظف به همراهی مسئولان و متولیان امر می دانند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: کرونا ، لارستان ، محدودیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار