رئیس کل دادگستری استان البرز، از تجهیز 6 نقطه قضایی البرز به طرح دادرسی الکترونیکی خبر داد و گفت: با ایجاد زیرساخت‌ها و فضاهای اختصاصی در زندان‌های استان البرز، این طرح در اوایل بهمن ماه سال گذشته وارد فاز اجرایی شد و 96 درصد از پرونده‌های زندانی دار استان مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 18 November 2020

به گزارش «تابناک البرز» در نشست «شورای راهبری دادرسی الکترونیکی» که به ریاست رئیس قوه قضائیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، دادگستری کل استان البرز به دلیل کسب رتبه نخست در دادرسی الکترونیکی و تحقیق از زندانیان مورد تقدیر قرار گرفت.

حسین فاضلی هریکندی در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده به منظور راه اندازی دادرسی الکترونیکی،گفت: دادگستری استان البرز از نخستین استان‌هایی است که با هدف کاستن از مشکلات موجود اقدام به راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی و تحقیق از زندانیان به صورت ویدئو کنفرانس در کشور کرد.

وی افزود: بخشی از این مشکلات در کنار هزینه بالای اعزام زندانی از ندامتگاه‌ها، شامل کمبود مأمور اعزام و سرباز وظیفه و افزایش تجدید اوقات رسیدگی بود که منجر به ایده راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی در استان البرز شد.

عالی ترین مقام قضایی استان البرز اضافه کرد: در آذر ماه سال 98 این ایده وارد فاز مطالعاتی شد و با در نظر گرفتن جوانب قانونی و امنیتی و مواد 175 و 659 قانون آیین دادرسی الکترونیکی کمیته‌ای تخصصی تشکیل شد که در نهایت با تجهیز 6 نقطه قضایی و فضاهای اختصاصی در زندان‌های استان این طرح در اوایل بهمن ماه وارد فاز اجرایی شد.

وی ایجاد این بستر را کمکی بزرگ برای دادگستری استان در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ارزیابی کرد و اظهار کرد: با توجه به بسترهای ایجاد شد و اجرای این طرح در استان البرز، به سرعت آمادگی لازم برای توسعه دادرسی الکترونیکی به منظور کاهش ترددها و جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ شرایط قرنطینه زندان‌ها در ندامتگاه‌های استان فراهم شد.

فاضلی هریکندی، با اشاره به تجهیز کلیه حوزه‌های قضایی به امکانات و بسترهای لازم برای اجرای دادرسی الکترونیکی بیان کرد: با این بسترسازی‌های انجام شده با کمک معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان در 8 ماه ابتدایی امسال از تعداد 4200 جلسه رسیدگی زندانیان تعداد 3354 جلسه که معادل 80 درصد کل جلسات است به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: به این 80 درصد بسنده نشد و در آبان ماه با تمهیدات در نظر گرفته شده از تعداد 428 جلسه رسیدگی تنها 16 مورد (بیش از 96 درصد) به صورت سنتی و حضوری برگزار شده که آن هم به صلاحدید شعب بوده است.

فاضلی هریکندی بهره‌مندی طرح از بسترهای داخلی قوه قضائیه، صرفه جویی در هزینه‌های اعزام و مراقبت از زندانیان اعزامی، تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی و کاهش تجدید اوقات را از مزایای طرح برشمرد.

وی تصریح کرد: در روند دادرسی الکترونیکی کلیه اقدامات با رعایت قوانین موضوعه انجام‌ می‌شود تا حقی از متهم  تضییع نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار