طرح اکتشافی فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ شروع شد ولی در این نیم قرن در گیر و دار پروسه‌ اداری و اعتباری مانده است.
کد خبر: ۹۱۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ 15 November 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم ، شهرستان چرام در  استان کهگیلویه و بویراحمد از شهرستان‌های تازه تاسیس بوده که مانند بخش‌های مختلف استان محرومیت و توسعه نیافتگی را به دوش می‌کشد.
چرام به رغم دارا بودن ظرفیت‌های مختلف معدنی و کشاورزی آنچنان که باید شکوفا نشده و هر روز بر رنج و محرومیت‌های آنها افزوده می‌شود در این بین معدن فسفات چرام یکی از پروژه‌های مهمی بوده که بعد از سال‌ها مردم منطقه چشم انتظار بهره‌برداری از آن هستند.
بدون شک با بهره برداری از معدن فسفات چرام  معدنی و تکمیل تاسیسات آن می توان شاهد رونق اشتغال و صنایع پایین دستی در این شهر باشیم تا گوشه‌ای از محرومیت‌ها رفع شود.
طرح اکتشافی فسفات چرام از سال 1349 شروع و در سال 1372 به پایان رسید و از آن زمان تاکنون همچنان مشکلات متعدد مالی و عدم صدور برخی مجوزها مانعی بزرگ برای به بار نشستن این پروژه مهم بوده ‌است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موحد نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح فسفات چرام گفت: یکی از بهترین راه‌های برون رفت شهرستان چرام از بن‌بست، بهره‌برداری از طرح فسفات چرام است.
موحد در ادامه از بهره‌برداری فاز آهک این پروژه تا پایان سال خبر داد و افزود: با بهره برداری از فاز آهک فسفات چرام بیش از صد شغل برای مردم منطقه ایجاد می‌شود.
وی افزود: طرح فسفات چرام بعد از 40 سال، امسال موفق به اخذ مجوزهای لازم شده و این پروژه به عنوان یک مجتمع می‌تواند تحولی عظیم در منطقه به وجود آورد.
سید محمد موحد در ادامه با اشاره به خام فروشی بوکسیت چرام، افزود: بوکسیت در شهرستان چرام بارگیری می‌شود و به جاجرم منتقل و محصول نهایی تولید می‌شود که همین امر سبب هدر رفت سود خواهد‌شد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع خام‌ فروشی بوکسیت چرام از طریق مجموعه ایمیدرو پیگیری شده، و خواستار شناسایی ابعاد معدن هستیم.
موحد در ادامه از حضور سرمایه‌گذار و مذاکرات لازم برای احداث کارخانه خبر داد و گفت: اگر این طرح به بهره‌برداری برسد بیش از 700‌ شغل ایجاد می‌شود.
 باید دید مسئولان و متولیان  امر برای برون معدن فسفات چرام چه تدبیری اندیشیده‌اند، معدنی که شاید چشم امید جوانان و خانواده‌های چرامی به آن وابسته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار