کرج- البرز در حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی ظرفیت و نقش بسزایی در کشور دارد اما افزایش اجاره بهای اراضی برای کشت پاییزی مانند «گندم، جو و کلزا» به عنوان یک تهدید به شمار می رود.
کد خبر: ۹۱۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 10 November 2020

افزایش اجاره بهای اراضی البرز تهدیدی برای کشت پاییزی گندم، جو و کلزا

به گزارش «تابناک البرز» استان البرز به واسطه داشتن خاک و شرایط آب و هوایی مناسب از گذشته جایگاه ویژه ای در تولید و تامین مایحتاج کشاورزی کشور داشته و در سال های اخیر در تولید برخی محصولات مانند گندم، جو وکلزا موفق به کسب رتبه نیز شده است.

علاوه بر چاه ها سهمیه آبی که از سد امیرکبیر به کشاورزان تعلق داشت، رونق خوبی به بخش کشاورزی استان داده بود اما اکنون این استان نیز به دلیل کمبود آب و چالش هایی که در این حوزه وجود دارد مانند برخی استان ها نیازمند توجه و پیش بینی های لازم است تا رونق این صنعت همچنان پابرجا بماند.

علاوه بر تولید میوه و صیفی جات خوب و باکیفیت، البرز جایگاه و ظرفیت خوبی در تولید محصولات پاییزی مانند«گندم، جو و کلزا» دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه تعداد بهره برداران گندم استان تا امروز هزار و ۱۲۰ نفر، بهره برداران جو ۹۸۰ نفر و کلزا هم ۱۰۲ نفر هستند گفت: کشت کلزا برای امسال تمام شده اما برای گندم و جو هنوز هم قرار داد می بندیم. در نتیجه احتمال افزایش بهره برداران وجود دارد، هرچند اگر افزایشی هم باشد چندان تغییری نخواهیم داشت.

حیدری در پاسخ به این پرسش که عمده مشکلاتی که در مسیر کاشت و برداشت کشاورزان وجود دارد چیست، گفت: افزایش اجاره بهای اراضی به عنوان یک تهدید برای کشت گندم، جو و کلزا در استان محسوب می شود چون بسیاری از اراضی برای صیفی جات اجاره داده می شود و اجاره ها بالاست توجیه اقتصادی ندارد که کشاورزان در این اراضی  گندم و جو کشت کنند. وقتی کشت صیفی توسعه پیدا می کند منابع آبی بیشتری به این زمین ها تعلق می گیرد، در نتیجه هم از نظر اجاره بهای اراضی و هم منابع آبی محصولات پاییزه «گندم، جو وکلزا» تحت فشار هستند. چون از نظر میزان درآمد با محصولات صیفی قابل قیاس نیست با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

وی افزود: افزایش هزینه های تولید مشکل دیگری است که کشاورزان درگیر آن هستند، وقتی کود و نهاده ها و دستمزد کارگر گران می شود تاثیر مستقیمی روی هزینه های تمام شده دارد و هر چقدر هزینه تمام شده بالاتر می رود توجیه اقتصادی برای تولید این نوع محصولات کاهش پیدا می کند. این دو چالش مشکل اصلی ماست و در موارد دیگر  کشاورزان مشکل خاصی ندارند.

از ابتدای پاییز ۳ هزار و ۹۶۸ هکتار زیر کشت گندم رفته است
وی با بیان اینکه سطح ابلاغی ما برای کشت محصول گندم ۱۰ هزار و ۶۶۰ هکتار است، گفت: از اول فصل پاییز تاکنون هفت هزار و ۹۴۰ هکتار قرار داد برای کشت گندم منعقد شده و سه هزار و ۹۶۸ هکتار هم کشت انجام شده است.

حیدری افزود: در خصوص کشت محصول جو  طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی هفت هزار هکتار به استان ابلاغ شده که تا کنون حدود پنج هزار هکتار قرار داد منعقد شده و حدود سه هزار و ۲۵۰ هکتار هم کشت جو انجام شده است.

وی در مورد محصول کلزا نیز گفت: برنامه ابلاغی ما هزار و ۱۰۰ هکتار است که حدود ۶۴۵ هکتارسطح کشت و سطح سبز ما «محصولی که سبز شده» حدود ۵۷۰ هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه فصل کشت کلزا تمام شده و از این به بعد کشت نخواهیم داشت، گفت: سطح نهایی و برنامه ما برای امسال  همین ۵۷۰ هکتار است اما کشت گندم و جو ادامه دارد و پیش بینی می کنیم که طبق سطوح ابلاغ شده برنامه ما محقق شود.

پیش بینی ها برای برداشت محصول در پایان سال زراعی جاری
حیدری اظهار کرد: با توجه به عملکرد گندم در واحد سطح استان که حدود شش تن در هکتار است، تخمین می زنیم در سال زراعی جاری که برداشت آن اواخر بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد، حدود ۶۲ هزار تن و کمی بیشتر تولید گندم داشته باشیم. پیش بینی برای برداشت محصول جو چنانچه هفت هزار هکتار محقق شود، حدود ۳۵ هزار تن، تولید جو خواهد بود. در مورد کلزا نیز با توجه به کشت ۵۷۰ هزار هکتار کشت و با متوسط ۲.۳ تن در هکتار، پیش بینی می کنیم در اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده حدود هزار و ۳۰۰ تن کلزا از استان برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه تولید بذر گندم برای استان هزار و ۸۳۸ تن بوده است، افزود: بعد از پروسه «بوجاری» امسال حدود هزار و ۷۵۰ تن بذر بوجاری و ضدعفونی شده تولید و توزیع شده و حدود ۶۰ تن باقی مانده است که طبق  آمار مصرف بذر گندم امسال در استان حدود دو برابر سال گذشته است.

حیدری در تعریف بوجاری نیز گفت: محصولی که از مزرعه برداشت می شود به سیلوهای شرکت های تولید بذر منتقل و توسط دستگاه های مخصوص ناخالصی های گندم و علف های هرز  آن گرفته می شود و بذر خالص مانده «بذر بوجاری»  برای ضدعفونی کردن منتقل می شود. با احتمال اینکه داخل خاک برخی بیماری های قارچی وجود داشته باشد با سم زدن به ه گندم آن را ضدعفونی می کنند.

توزیع ۱۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزان برای کشت پاییزه
مدیر زراعت جهاد کشاورزی البرز اضافه کرد: تا به امروز حدود ۶۵۰ تن بذر جو بین کشاورزان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تن بیشتر توزیع داشتیم و در بحث تامین کودهای شیمیایی تا به امروز حدود ۱۰ هزار تن انواع کودهای ازته در استان برای محصولات زراعی مختلف از جمله برای غلات پاییزه و کلزا توزیع شده است. همچنین حدود ۲۵۰ تن فسفات و همین مقدار هم پتاسه بین کشاورزان برای کشت پاییزه توزیع شده است.

حیدری در خصوص برداشت های سال زراعی گذشته که در سال ۹۹ انجام شد گفت: در محصول کلزا چه به صورت «دانه کلزا» که برای روغن کشی به کارخانه ها تحویل شده و چه به صورت «بذری» در مجموع هزار و ۵۰۱ تن برداشت داشتیم. ۶۲ هزار تن برداشت گندم داشتیم که بخشی به صورت توافقی به کارخانه های آرد و ماکارونی تحویل شد و بخشی هم به صورت تضمینی به اداره غله تحویل شد. همچنین در بحث جو ۳۲ هزار تن برآورد تولید بود که کشاورزان  کل محصول را  به بخش خصوصی «دامداران» با نرخ بالاتر از قیمت مصوب دولت فروختند.

همه ذرت علوفه ای کشت و برداشت شده در استان در اختیار دامداری ها قرار گرفته است
وی همچنین پیش بینی برای برداشت ذرت علوفه ای امسال را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال هشت هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت ذرت علوفه ای رفته که تاکنون از پنج هزار و ۳۰۰ هکتار محصول برداشت شده است.

مدیر زراعت جهاد البرز با بیان اینکه میانگین برداشت از هر هکتار از این اراضی ۵۸ تن بوده  افزود: تمام  محصول برداشت شده در اختیار  دامداری های منطقه قرار گرفته است.

حیدری در خصوص نرخ فروش ذرت گفت: هر کیلو ذرت از چهار هزار و ۱۰۰ تا شش هزار و ۲۰۰ ریال متغیر به دامداری ها فروخته شده است.

وی اظهار کرد: امسال میزان تولید محصول در واحد سطح نسبت به سال گذشته بهتر بوده و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب در سال جاری عملکرد برداشت ذرت نسبت به سال گذشته ۲ تن در هکتار افزایش داشته است.

تشویق کشاورزان برای کشت نشایی در ذرت علوفه ای و صرفه جویی ۱۵ درصدی آب
حیدری با تاکید بر اینکه ذرت علوفه ای یک محصول استراتژیک برای دامداری هاست، تصریح کرد: ما کشاورزان را برای کشت ذرت علوفه ای در کشت دوم تشویق نمی کنیم ولی اگر امکان کشت اول برای آن ها وجود داشته باشد بهتر است در کشت اول به این سمت بروند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان البرز گفت: در راستای صرفه جویی از آب و بهره وری مناسب از آن به کشاورزان توصیه می کنیم که از کشت نشایی در ذرت علوفه ای استفاده کنند زیرا حدد ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از روش آبیاری میکرو با استفاده از لوله های تیپ توصیه دیگر ما به کشاورزان ذرت کار است که در این روش نیز بیش از ۳۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب می شود که با این صرفه جویی می توان با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی عملکرد محصول در کشت نشایی روبرو شویم.

خدیجه ستارزاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار