کرونا همچنان در کشور می‌تازد و آمار مرگ و میر روزانه آن به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده ،بطوری که افزایش موارد ابتلا موجب اعمال محدودیت های سختگیرانه در برخی شهرستان ها شده و ضروری است مسئولان امر با جدیت، مصوبات ملی و استانی را اجرایی کنند.
کد خبر: ۹۱۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 09 November 2020

ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست هفته جاری خود برای فعالیت مشاغل غیرضروری در تهران، مراکز استانها و شهرهای پرجمعیت محدودیت ساعت کاری وضع نمود و پایان فعالیت آنها را ساعت ۱۸ اعلام کرد که این محدودیت شمار بسیاری از صنوف توزیعی و خدماتی را دربرمی‌گیرد.

بر اساس تصمیم وزارت کشور از ظهر روز دوشنبه دوازدهم آبان تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان خروج خودروهای شخصی پلاک بومی از ۲۵ مرکز استان و ورود خودروهای شخصی پلاک غیربومی به این شهرها ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی متخلفان بر اساس کد تعریف شده قبلی، اقدام کرد.

همچنان مقابله با این ویروس در راس امور مسوولان قرار دارد و به دنبال شیوع آن، در بسیاری از شهرستانها محدودیت هایی از هفته گذشته اعمال شد و گزارش‌های اولیه مسئولان وزارت نیز بهداشت حاکی از تاثیر مثبت اعمال محدودیت‌های تردد بر کاهش شیوع کرونا را دارد.

امروز نیز بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۵۸ نفر از هموطنان شد و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون پنج میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

پیگیری خبری ایرنا تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد در این زمینه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرد: پیشنهاد جدید محدودیت کرونایی در پایتخت به وزارت کشور پیشنهاد شده که در صورت تایید این محدودیت‌ها اطلاع رسانی خواهد شد. پیشنهاد اعمال محدودیت‌ منع تردد در استان تهران به وزارت کشور ارسال شده اما زمان اجرای آن مشخص نیست.

به گفته وی پیشنهاد شده که از ۲۴ آبان ماه محدودیت‌ منع تردد از ساعت ۲۱ در استان تهران اعمال شود.

همچنین محله‌محور کردن مقابله با کرونا و درگیر شدن همه مردم و خانواده‌ها در این مبارزه به عنوان کانون اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در این طرح بسیج محله‌ها با همکاری خانواده‌ها طرح جامعی را اجرا می‌کنند.

استاندار ایلام اعلام کرد که یک چهارم کارمندان دستگاه‌های اجرایی و ادارات مختلف این استان به کرونا مبتلا شده‌اند و تداوم این وضعیت نگران‌کننده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: حدود شش هزار نفر از کارمندان استان به کرونا مبتلا شده‌اند و استان حال و روز خوبی ندارد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: فوتی‌های روزانه کرونا بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ۲ رقمی شد.

دکتر محمد کریمیان افزود: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان تا این لحظه ۴۴۱ نفر است. وی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ثبت شد و تعداد کل مبتلایان از ۱۷ هزار و ۹۴۸ نفر به ۱۸ هزار و ۴۸۳ نفر افزایش یافت.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که بالاترین آمار بستری همزمان بیماران کووید.۱۹ در این استان با بستری شدن ۴۳۳ فرد مبتلا در شبانه روز گذشته ثبت شد.

استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس آخرین گزارش اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر در وضعیت مشکی، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، بیله‌سوار، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی و اصلاندوز، گرمی، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در بیرجند نیز برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای این روزها در حالی به وجود آورنده صف‌های طویل شده‌اند که جولان کرونا می‌تازد و جان می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته از ادامه روند افزایشی بستری بیماران تنفسی و کرونایی در بیمارستان‌ها خبر داد و گفته نمودار استان خراسان جنوبی عمودی شده است و به طرف بالا حرکت می‌کند.

محمد دهقانی فیروزآبادی همچنین نسبت به این آمار هشدار داده و معتقد است در صورت بیشتر شدن آمار، تخت‌های ویژه نیز جوابگو نخواهد بود همانطور که راه‌اندازی آن، هزینه زیادی را لازم دارد.

ازسوی دیگر نیز مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان گفته که برپایی دورهمی‌های خانوادگی عامل اصلی در انتقال ویروس کرونا در دلیجان است و در پرسش از مبتلایان این مهم در صدر علل قرار گرفته و اکنون این شهرستان را در شرایط بحرانی بیماری قرار داده است.

دکتر«عبدالرحیم فردوسی» افزود: اگر شهروندان دورهمی‌ها خانوادگی را تعطیل نکنند به‌زودی روند شیوع کرونا در دلیجان غیرقابل کنترل شده و امکانات درمانی این شهر پاسخگوی بیماران بستری نخواهد بود.

براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ورودی آرامستان‌ها در خراسان جنوبی بسته می‌شود و مراسم تشییع جنازه باید با حضور حداقلی برگزار شود.

ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تصویب کرد که برای حفظ سلامتی مردم و کاهش انتقال ویروس کرونا، ورودی آرامستان‌ها در این استان بسته شود.

به گفته فرماندار سرپل‌ذهاب محدودیت‌های کرونایی که پنجم تا نوزدهم آبانماه در این شهرستان اعمال شد تا روز چهارشنبه هفته جاری تمدید شد.

محبت جمالی نیا افزود: شیوع بالای کرونا در این شهرستان و افزایش نگران کننده شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری ویروسی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و اصناف را از روز دوشنبه پنجم آبان ماه تعطیل کرده بود که توسط ستاد کرونا استان کرمانشاه تا ۲۱ آبان ماه تمدید شد.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا در گیلان اعم از عدم تشکیل تجمعات، مهمانی ها و عروسی ها در این استان زیر ۶۰ است. دکتر آبتین حیدرزاده افزود: استان گیلان در رعایت این پروتکل ها از میانگین کشوری پایین تر است.

از کرمان خبر رسیده که جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان گفته پذیرش حضوری ارباب رجوع در تمام سازمان‌ها و ادارات استان کرمان به جز ادارات قضایی، درمانی و امدادی از ۲۰ آبان به مدت یک هفته ممنوع خواهد بود.

محدودیت هایی نظیر پذیرش نکردن مراجعات حضوری به ادارات، تعطیلی یک هفته ای بانک ها، محدودیت بیشتر فعالیت گروه های شغلی پر خطر و کاهش ترددها از جمله محدودیت های جدید ستاد کرونای استان کرمان محسوب می شود.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: این استان با بستری ۷۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه‌روز گذشته، بیشترین آمار بستری‌شدگان در یک روز از ابتدای شیوع این ویروس را ثبت کرد.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: پیش از این بیشترین شمار بستری شدگان کرونایی در یک شبانه روز در این استان ۶۵ نفر بوده است

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان سرایان اعلام کرد :تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان از مهرماه امسال تاکنون نسبت به دوره قبل از آن سه برابر شده و موارد فوتی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

حسن بهرامی نژاد افزود: تا اواخر شهریور در شهرستان سرایان فقط ۱۳۲ مورد مثبت و یک فوتی گزارش شده بود اما تا اوایل هفته جاری ۳۷۲ تست مثبت کرونا در این شهرستان اعلام و ۱۲ مورد فوتی گزارش شده است.

به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان خمیر هرمزگان سن ابتلا به کرونا دراین شهرستان ۳۰تا ۳۱سال است که برای جمعیت مولد بسیار خطرناک است.

دکترمعصومه شکری زاده افزود: همچنین ۴۸ درصد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا را بانوان و ۵۲ درصد نیز آقایان تشکیل می دهند و به طور کلی رعایت پروتکل ها توسط مردم در برخی از اماکن و صنوف از جمله نانوایی ها و پاساژها کمتر بوده است.

در بندرعباس نیز سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان اعلام کرده که شماربیماران کرونایی بستری طی ۲۴ساعت گذشته با جهش ناگهانی روبرو بوده و ۶۲درصد افزایش داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان تعداد بیماران کرونایی بستری کنونی (دوشنبه ۱۹آبان) را ۲۴۰نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۶۱نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند که وضعیت ۱۸بیمار مبتلا به کرونا نیز وخیم گزارش شده است.

وی ، مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا در استان طبق آمار رسمی را ۸۵۴ نفر اعلام و اضافه کرد: شهرهای بندرعباس، پارسیان، بندرلنگه،حاجی آباد و بندرخمیر در وضعیت قرمز هستند و شهر بافت در همسایگی هرمزگان(واقع در استان کرمان) که یکی از مقصدهای گردشگری مردم استان است در وضعیت سیاه قرار دارد.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از سیرصعودی بیماران کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت: شمار مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان با سیر صعودی به ۱۸ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: ۲۴۹ بیمار کرونایی هم اینک در بیمارستان های سیستان‌وبلوچستان بستری و تحت درمان هستند.

از خرم آباد خبر رسیده حال ۴۹۸ بیمار کرونایی در لرستان وخیم است و در این زمینه سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۴۹۸ بیمار مبتلا به کرونا با شرایط وخیم در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

مریم کوشکی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تا ۱۷ آبان، ۱۲۷ هزار و ۴۱۹ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال و پاسخ حدود ۱۲۲ هزارمورد اعلام شده است. تاکنون ابتلای قطعی ۴۵ هزار و ۱۹۰ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۱۷ نفر نیز جان باخته اند.

به گفته فرماندار دشتستان استان بوشهر از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون سه هزار و ۳۲۷ بیمار مثبت شناسایی و از این شمار ۲۲۳ تن فوت شده‌اند.

فتح الله نوروزی افزود: یکی از معضلات شهر برازجان در وضعیت بحران کرونا را عرضه و مصرف قلیان در پارک‌های شهری عنوان کرد و خواستار جمع‌آوری آنی آنها شد.

"تعطیلی نیمه وقت و بغض دوباره اصناف مشهد" عنوان گزارشی از مشهد که در آن آمده است :کرونا همچنان در کشور می‌تازد و آمار مرگ و میر روزانه آن به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است، رشد روزانه آمار، صاحبان صنوف را نگران‌تر و دغدغه مندتر از گذشته و قصه غصه آنان از گرانی‌ها، کسادی بازار و تعطیلی‌های اجباری را دردناکتر کرده است.

کرج امروز گزارشی با عنوان "موج مهر ماندگار با اهدای تبلت به دانش آموزان البرزی" منتشر کرده که آورده است: یکی از دغدغه های معلمان البرز، عدم دسترسی فرزندان دانش آموز خانواده های کم توان مالی به آموزش در شبکه آموزشی شاد است که به همین دلیل موج مهر ماندگار برای تهیه و اهدای تبلت و دیگر اقلام هوشمند آموزشی به این گروه از دانش آموزان با کمک فرهنگیان و خیرین در این استان به راه افتاده است.

"چرا پروتکل‌های بهداشتی پمپ‌بنزین‌های مازندران اجرایی نمی‌شود؟" عنوان گزارشی از ساری است که نوشته است : پمپ‌بنزین‌ها از نگاه کارشناسان بهداشتی یکی از مهم‌ترین اماکن با خطر بالای شیوع ویروس کرونا به شمار می‌روند ، ولی اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن بویژه در مازندران طی ۹ ماه گذشته همواره با اما و اگرهایی همراه بوده و بیشتر مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در آنجا یا اصلا اجرا نشده و یا به صورت ناقص اجرایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار