کد خبر: ۹۱۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ 08 November 2020

 اهمیت به زیرشاخه‌های گردشگری در استان اردبیل با توجه به وضعیت موجود و شرایط کرونایی که بسیاری از فعالان این حوزه را با مشکل اساسی مواجه کرده است که به همین منظور برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای توسعه گردشگری کشاورزی و گردشگری سلامت مبنای کار باشد.

ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ را می‌توان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب در امر توسعه گردشگری نام برد که دامنه‌ای بسیار گسترده در این حوزه دارد و در صورت توجه به این مسئله می‌توان فرصت‌های شغلی و اقتصادی مناسبی را در این زمینه به دست آورد.

گردشگری کشاورزی نیز از مهم‌ترین حوزه‌های مربوط به فعالیت در روستاها است که می‌تواند یک راهکار نوین و ایده جدید برای توسعه روستای باشد و در رسیدن روستاها به یک توسعه مناسب نقش‌آفرینی کند که به همین منظور اهمیت به ایجاد و توسعه صنعت گردشگری یک اولویت اساسی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در این زمینه خواهد بود.

به همین منظور برگزاری جلسه‌ای با محوریت گردشگری سلامت و گردشگری کشاورزی در اردبیل برگزار شد و هر کدام از مسئولین حاضر در این جلسه به نقطه نظراتی در ارتباط با نقاط قوت این طرح‌ها در وضعیت کرونایی برای نجات بخش گردشگری استان پرداختند.

همچنین حاضران ایده‌ها و پیشنهادهای خود را در این باره بیان کرده و خواستار توجه و اهتمام ویژه مسئولین و دستگاه‌های مربوطه شدند.

طرح‌های پژوهشی و علمی با محور گردشگری سلامت اجرایی می‌شود

اسحق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در این جلسه اظهار داشت: مرکز مدیریت گردشگری سلامت در دانشگاه آزاد اردبیل راه‌اندازی می‌شود که این مرکز ظرفیت عظیمی در راستای استفاده از ظرفیت دانشگاهیان خواهد شد و نیز این دانشگاه را از این لحاظ متمایز می‌کند.

وی با اشاره به این که درمان محوری و توریسم سلامت یکی از ایده‌های نوین و جدید محسوب می‌شود بیان کرد: باید به سمت گردشگری سلامت در استان اردبیل برویم چرا که این استان دارای ظرفیت‌های بسیاری در آبدرمانی‌های شهرستان‌های اردبیل است که هر کدام ظرفیتی مهم محسوب می‌شود.

رسولی بیان کرد: نیاز بر این است که برروی گردشگری سلامت به صورت ویژه کار شود و در این زمینه با توجه به صنایع غذایی و تبدیلی مشکلات و خلأهای موجود را از سر راه برداریم و با توجه ویژه و اساسی مشکلات پیش رو را از سر راه برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اردبیل ادامه داد: این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی‌های لازم در راستای درمان‌محوری و تغییر سبک و سیاق زندگی به دنبال یک زندگی سالم و بهداشتی است که می‌تواند منجر به توسعه بهداشت و درمان در بین مردم و نهادینه‌سازی فرهنگ در بین آنان شود.

رسولی اظهار کرد: در راستای توسعه گردشگری سلامت بحث صنایع غذایی و تبدیلی نیز می‌تواند مورد توجه ویژه و اساسی باشد به طوری که بتوانیم ظرفیت‌های استانی را در این بخش به نحو احسن استفاده کنیم و بر اساس آخرین تکنولوژی‌ها زمینه استفاده مطلوب از بخش کشاورزی را نیز داشته باشیم.

وی بیان کرد: درصدد تمرکز بیشتر برای کار بر روی حوزه‌های مختلف گردشگری و زیرشاخه‌های دارای ظرفیت و پتانسیل آن در استان هستیم به طوری که بتوانیم کارهای پژوهشی و علمی متفاوتی نیز در این زمینه انجام دهیم و با توجه به کسب و کارهای خانگی معضلات موجود را از سر راه برداریم.

رسولی اظهار کرد: اهمیت به بخش گردشگری سلامت منوط به آبدرمانی نمی‌شود بلکه در راستای پرورش زنبور عسل و بوقلمون نیز می‌توان اقدامات بسیار اساسی انجام داد و در امر به‌نژادی و نیز استفاده از عسل به عنوان یک محصول کاملاً درمانی نام برد و بسیاری از کارهای دیگر که نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت رسانه است.

ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش گردشگری کشاورزی استفاده می‌شود

در ادامه خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: اهمیت به بخش گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از قابلیت‌های بالقوه و خدادادی در استان به شمار می‌رود که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند در صیانت از محیط زیست نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به این که روستاهای دارای ظرفیت به عنوان زیرساخت اولیه پایلوت اجرای این طرح هستند افزود: به راه‌اندازی نخستین مزرعه گردشگری کشور در اردبیل به عنوان یک فرصت و نوید خوب برای دستیابی به توسعه گردشگری کشاورزی محسوب می‌شود که بدون شک با حمایت‌های ویژه از این بخش می‌توان به بسیاری از اهداف مورد نظر دست یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تداوم همکاری بین جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی سبب توسعه این بخش خواهد شد که درصدد هستیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه استفاده کرده و برای دستیابی به استعدادهای بیشتر در استان اقدامات لازم را انجام دهیم.

نیکشاد تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر استفاده از تجربیات صاحبنظران و نیز افراد موفق در این زمینه بسیار حائز اهمیت و اساسی است و درصدد هستیم با توجه به وضعیت کرونایی اهمیت به این موارد را پیشگام قرار داده و در توسعه اقتصادی و کسب و کار اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار