برئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لارستان با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه برکه‌ها سرمایه مردم هستند و آب شرب آنان را از گذشته تاکنون تأمین می‌کند، تقاضا داریم در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم، ادامه داد: ساخت برکه بسیار هزینه‌بر است و به‌ ندرت شاهد ساخت برکه جدید در منطقه هستیم.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 04 November 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:برکه‌ها یا همان آب‌انبارها، که در منطقه لارستان دارای قدمتی به بلندای تاریخ دارند و سال‌هاست که مردم خطه جنوب استان پهناور فارس را سیراب کرده، به‌ مرور زمان دچار فراموشی شده و با غفلت بشر به ورطه نابودی افتاده است.

از چند سال پیش و به همت جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت‌دوستان در اقدامی در خور تحسین و عام‌المنفعه در قالب یک کنار خودجوش و البته منسجم و تشکیلاتی با ایجاد نهضت احیاء برکه‌ها در شهر لار، توانسته باهمت جمعی دست‌به‌کارهای بزرگی در راستای بازسازی و مرمت آب‌انبارهای لارستان بزنند.

این نهضت مردمی توانسته است از ابتدای آغاز به فعالیت خود، علاوه بر بهسازی ساختمان برکه‌ها، مسیر انتقال آب از رودخانه به آب‌انبارها یا همان «مَمَر» را با سختی‌های فراوان در جهت پُرکردن برکه‌ها ترمیم و پاک‌سازی کنند.

از چندی پیش، پروژه ساخت بام برکه «سیدجعفری» واقع در محله کوریچان شهر لار که از بزرگ‌ترین آب‌انبارها در خطه جنوب کشور محسوب می‌شود، به همت یکی از خیرین، توسط نهضت احیاء برکه‌ها آغاز شده است.

 

لزوم مشارکت مردم و مسئولان در احیاء آب‌انبارها

در همین زمینه مدیر نهضت احیاء برکه‌ها لارستان  دلائل ریزش بام قبلی آب‌انبار «سیدجعفری» شهر لار را لرزش و نشست زمین به خاطر خیابان‌کشی در مجاورت این برکه، از دست دادن قوس سقف برکه توسط استادکار، به‌کارگیری مصالح نامرغوب و سنگ‌های ناموزون دانست و اظهار کرد: سفیدکاری بام برکه که باعث نفوذ آب به درون بام برکه شده است، سست بودن پاکار برکه و همچنین تردد خودروهای سنگین و راه‌سازی از کنار برکه ازجمله دلائل تخریب سقف برکه است.

اسحاق شاکری با اشاره به اینکه قطر آب‌انبار «سیدجعفری» شهر لار ۱۹ متر، عمق آن حدود ۲۰ متر از سطح زمین است، افزود: این آب‌انبار دارای ظرفیت ذخیره ۵ میلیون لیتر آب است.

وی با بیان اینکه هزینه انجام این طرح عام‌المنفعه و خداپسندانه توسط یکی از خیرین پرداخت شده است، افزود: تاکنون ۱۳ حلقه آ‌ب‌انبار از سوی نهضت احیاء برکه‌ها در لارستان مرمت و بازسازی شده است.

مدیر نهضت احیاء برکه‌های لارستان در تشریح وضعیت لایروبی و زمان انجام بهسازی آب‌انبارها، خاطر نشان کرد: برکه ها باید قبل از زمستان لایروبی و تعمیر آن هم در طول تابستان و حداکثر تا پاییز صورت گیرد.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه لایروبی برکه‌ها از ۸ تا ۳۰ روز طول می‌کشد، عنوان کرد: تمام هزینه‌های لایروبی، تعمیر و مرمت برکه‌ها توسط مردم تأمین‌شده است.

شاکری با تأ‌کید بر اینکه برکه‌ها حافظ جان نیاکان ما بوده‌اند و این اثر منحصربه‌فرد که فقط در تخصص معماران زبردست اجداد ما بوده است، نباید تخریب شود، اضافه کرد: طبق تحقیقاتی که قبلاً داشته‌ایم ۳۶۵ حلقه برکه در شهر لار وجود داشته، یعنی به تعداد روزهای سال، اما اکنون ۱۲۰ حلقه از این تعداد باقی‌مانده، شاید این نشانه این است که به‌راحتی برکه‌ها را پر از خاک نموده و به‌جای آن جاده و ساختمان می‌سازیم.

وی بار دیگر خواهان مشارکت بیشتر مردم و مسئولان در احیاء آب‌انبارها شد و تصریح کرد: افراد علاقه‌مند می‌توانند برای هر نوع همکاری در این زمینه با شماره ۰۹۱۷۹۸۱۵۲۷۷ تماس برقرار کنند.

 

برکه‌ها به عنوان سرمایه مردم، نیازمند رسیدگی بیشتر هستند

در این خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آب‌انبار «سیدجعفری» در محله کوریچان شهر لار واقع شده است، گفت: این آب‌انبار دارای پلان مدور بوده و مصالح به کار رفته در آن، سنگ، ساروج و گچ است.

محمدامین کیان با اشاره به اینکه آب‌انبار سیدجعفری در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۳۵۵ به شماره ۱۳۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: این اثر ارزشمند تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه گنجایش تقریبی مخزن برکه «سیدجعفری» لار 5 میلیون لیتر برآورد شده است، تصریح کرد: این آب‌انبار دارای 4 درب ورودی یا « تیتخ» بوده از یک کانل ورود آب به برکه یا «ممر» برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لارستان با اشاره به اینکه کار مرمت این آب‌انبار از مهرماه سال جاری شروع‌ شده و حدود ۴ ماه به طول می‌انجامد، خاطر نشان کرد: گنبد برکه حدود ۲۰ سال پیش فرو ریخته و دوباره باز سازی شده است که علت‌های مختلفی از جمله تردد وسایل نقلیه سنگین موجب تخریب مجدد آن شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه برکه‌ها سرمایه مردم هستند و آب شرب آنان را از گذشته تاکنون تأمین می‌کند، تقاضا داریم در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم، ادامه داد: ساخت برکه بسیار هزینه‌بر است و به‌ ندرت شاهد ساخت برکه جدید در منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: از مسوولین امر تقاضا داریم مسیر ماشین‌های سنگین را که از کنار برکه‌های سید جعفری می‌گذرند را به مسیر دیگر انتقال دهند تا باعث ایجاد صدمه به این آثار ارزشمند نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار