معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: باید در حوزه تامین مواد غذایی به سمت خودکفایی و تامین از منابع مطمئن حرکت کنیم.
کد خبر: ۹۱۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷ 01 November 2020

سید حسن قاضی عسگر بیان کرد: با وجود تحریم‌ها و نبود منابع نفتی باید در اجرای برخی از امور بازنگری و با توجه به شرایط کنونی آنها را احصا کنیم تا بتوانیم بحران را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه واردات مواد اولیه در برابر صادرات آزاد شده است، افزود: به این صورت می‌توانیم نهاده‌های دامی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع و قطعات یدکی و برخی از دستگاه‌های خط تولید که قابلیت ساخت داخلی ندارد را وارد کنیم تا مشکل و معضل صنعت را برطرف کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان تشریح کرد: مجوزی از وزارت نفت اخذ کردیم که فعالان اقتصادی حوزه پالایشگاهی و شیمیایی نفت خام را دریافت، پالایش و محصولات خود را صادر کنند.

وی اظهار داشت: پالایشگاه‌هایی که نفت خام دارند، به اقداماتی ورود می‌کنند که با خرید نفت و تسهیل در زمینه صادرات به کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان اقدام می‌کنند.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه در زمینه فرآورده‌های نفتی گردش مالی خوبی با توجه به ظرفیت‌های استان اصفهان به وجود می‌آید، اضافه کرد: برای نخستین بار این اقدام به وزارت نفت منعکس شده است و استان‌های دیگر مانند اصفهان نقاط قوت در این زمینه ندارند.

وی همچنین گفت: خوشبختانه شهرک طلا و جواهر در نشست گذشته شورای برنامه‌ریزی مطرح و بخش خصوصی متولی آن شد که امید می‌رود این شهرک به زودی به بهره‌برداری برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ادامه داد: این استان از دیرباز به لحاظ تعدد صنایع در کشور معروف بوده است، از این رو به دنبال تکمیل زنجیره پوشاک از صفر تا صد هستیم.

وی افزود: قرار است جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در دهه فجر در اصفهان تشکیل شود تا به سیاست توسعه پوشاک، کیف و کفش برای درک ارزش افزوده آن دست پیدا کنیم.

قاضی عسگر با اشاره به تاسیس شیمی پارک بیان کرد: استان اصفهان می‌تواند در حوزه شیمی پارک برای تامین منابع گازی موفق شود که این طرح با مشارکت بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی به استقبال از تقویت و راه‌اندازی و صنایع کم‌آب‌بر و سبز در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: شیمی پارک صنایع معدنی در شهرستان آران و بیدگل نیز در دست اجرا است تا از معدن ارزان و ارزشمند دریاچه نمک استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان اضافه کرد: به دنبال ایجاد شهرک رمز ارز با همکاری بخش خصوصی در شهرک صنعتی شهرستان فریدن هستیم تا برای جوانان دانش‌آموخته اشتغال ایجاد شود.

وی تشریح کرد: شهرک رمز ارز ناحیه صنعتی است که همه صنایع تولید بیت کوین و سایر رمز ارزهای را جمع‌آوری می‌کند.

قاضی عسگر در ادامه به شیوع ویروس کرونا و شرایط صنعت گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: ضربه جدی به حوزه گردشگری در دوران شیوع کرونا وارد شد اما برخی کشورها مانند ترکیه با توسعه گردشگری ایمن خود را وفق دادند.

وی افزود: براساس اخباری گردشگری ترکیه به روزی ۸۰ هزار سورتی پرواز از کشور روسیه به آنتالیا رسیده است؛ از این رو ما نیز می‌توانیم گردشگری ایمن داشته باشیم که اتاق بر روی آن کار می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول از کل کشور از طریق کارگو ترمینال استان اصفهان صادر شده است، راهبرد و هدف این استان را توسعه گردشگری و خدمات برتر، توسعه صادرات، توسعه صنایع کم‌آب‌بر و سبز، توسعه اقتصاد الکترونیکی، توسعه زنجیره ارزش صنایع اواویت‌دار همانند نساجی و توسعه صنایع ریلی و وابسته عنوان کرد.

وی به رتبه‌های کسب شده استان اصفهان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این استان رتبه نخست در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش صنعت، تشکیل منظم نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، تعداد مصوبه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و رتبه دوم در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش کشاورزی است.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه بر اساس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان اصفهان در سال‌جاری به ۱۱.۶ درصد رسیده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا افزایش مختصری نسبت به تابستان سال گذشته دارد، در مورد اعتبارات و عملکرد تسهیلات تبصره ۱۸ بخش کشاورزی نیز گفت: ۱۱۸۰ طرح با مبلغ ۱۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۲۰۷ طرح با مبلغ یک هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال پرداخت شد.

وی تصریح کرد: بیشتر تسهیلات در بخش گلخانه هزینه شده و با اصلاح فرآیند به لحاظ صدور مجوز تاسیس، استان اصفهان رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در مورد عملکرد تسهیلات طرح رونق تولید در بخش صنعت و کشاورزی نیز گفت: از میان ۳۵۶ طرحی که در کمیته مربوطه مورد بررسی قرار گرفت، به ۸۱ طرح تسهیلاتی با مبلغ ۲ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال پرداخت شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز به مشاغل آسیب دیده از شرایط شیوع ویروس کرونا از سوی دولت تعلق گرفت که تا کنون ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن به مشاغل پرداخت شده است که از نظر استفاده از تسهیلات استان اصفهان رتبه دوم را دارد که البته برخی از این ۱۴ رسته شغلی از تسهیلات استقبال نکردند.

قاضی عسگر با بیان اینکه مشکلات حدود ۶۰۰ واحد تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان شناسایی شده است، بیان کرد: بیشتر آنها مشکل شبکه بانکی داشتند که با استمهال، پرداخت تسهیلات و مشکلات تامین اجتماعی مسائل برطرف می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار