سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، شهرداری شیراز تصمیم گرفت گذر مقابل آرامگاه حافظ را سنگفرش کند، اقدامی که آن روز هم با نقدهایی مواجه اما اجرایی شد و باند دوم را هم با شکل و شمایلی دیگر، در بر گرفت و در نهایت به عنوان نمونه‌ای از اقدامات بدون برنامه و هدف، در شیراز ماندگار و مشکلی برای شهروندان شد.
کد خبر: ۹۱۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 31 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:شهرداری شیراز بعد از سنگفرش کردن گذر حافظ در آن سال برای مدتی مسیر را مسدود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تصمیمی جزیره‌ای آن را به عنوان گذر هنر نامگذاری کرد و غرفه‌هایی برپا شد، اقدامی که تنها یکی دو شب دوام آورد و از گذر هنر تنها اخباری در آرشیوها باقیمانده و بس.

گذر مقابل حافظیه حالا از نگاه شهروندان یک محدوده سنگلاخی است که لاستیک و کمک فنر خودروها را به زوال می‌کشاند، مسیری که بخشی از آن با سنگ‌های صیغل داده شده و لغزنده و ملغمه‌ای از آجر و کاشی، که بیشتر و پیشتر در نمای ساختمان‌ها کاربرد داشته و دارد، مفروش شده است، استفاده‌ای جز پارکینگ خودروها و گاه گداری ایجاد غرفه‌های نمایشگاه‌های فصلی، ندارد.

تجربه تغییر در شکل و ماهیت معابر، رویکردی بود که طی این سال‌ها از سوی شهرداری شیراز تداوم یافت و خیابان‌های انوری و طالقانی و بخش‌هایی از عفیف‌آباد و ... را هم در برگرفت و البته به جای قلوه سنگ، آجرهای تراش خورده زینت بخش کف خیابان‌ها شد؛ اقدامی که منجر به پیاده راه شدن این معابر یا تسهیل در ترافیک یا حتی زیبایی بصری آن نشد، زیرا مسیر همواره زیر انبوهی از خودرو، پنهان مانده است.

سنگفرش یا تکمیل بزرگراه شهید سلیمانی

حالا و در آخرین سال از دهه ۹۰، شهرداری در تداوم ابتکار سنگفرش کردن خیابان‌ها و معابر، کار سنگفرش خیابان‌های "مشکین فام" و "ارم" به عنوان ۲ معبر مهم گردشگری تاریخی و طبیعی شیراز را در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است؛ اقدامی که از اکنون، مشکلات ترافیکی ناشی از آن و نقدهای فراوان مردم و حتی کارشناسان را با خود همراه دارد؛ نقدهایی که نقطه اصلی آن، مشخص شدن اولویت اجرای چنین طرحی است.

به گزارش ایسنا، خیابان ارم که مدت زیادی از اجرای طرح آسفالت آن نگذشته و از نظر شهروندان یکی از معابر با کیفیت به لحاظ آسفالت و پیاده‌راه و منظر شهری محسوب می‌شود، حالا دستخوش تغییراتیست که جان درختان سربه فلک کشیده و قدیمی آن را هم با مخاطره جدی مواجه کرده است.

این اقدام در حالیست که کارهای بزرگ، ماندگار و بسیار تاثیرگذاری نظیر تکمیل بزرگراه شهید سلیمانی و احداث تقاطع غیرهمسطحی برای اتصال آن به بلوار جمهوری اسلامی، به بایگانی سپرده شده است تا این شایبه ایجاد شود که شهرداری از اجرای کارهای بزرگ واهمه دارد.

 

شهردار منطقه یک شیراز در این خصوص بگفت: خیابان ارم به دلیل موقعیت استراتژیک و منحصر به فرد که حلقه اتصال پارک آزادی به عنوان قدیمی ترین پارک شهر شیراز و خیابان دانشجو به عنوان اصلی‌ترین گذر گردشگری علمی و دانشجویی و در ادامه بلوار شهید چمران به عنوان شاخص ترین پارک حاشیه‌ای در شهر شیراز محسوب می‌شود یکی از خیابان‌های شاخص و ممتاز، نه تنها در شیراز بلکه در کشور است و شهرتش به خارج از مرزهای ایران رسیده، لذا توجه به این گذر یک امر کاملا ضروری است.

اصل تامین آسایش جسمی و آرامش روحی شهروندان

نامورچی، اصل تامین آسایش جسمی و آرامش روحی افراد پیاده را در محورهای گردشگری به دلیل حضور گردشگر و افراد پیاده را مقدم دانست و افزود: یکی از راه‌های متداول مورد قبول صاحبنظران برای شاخص کردن حرکت پیاده، آرامسازی ترافیکی است.

او مناسبترین راه آرام سازی ترافیکی را استفاده از مصالحی مثل سنگ یا بتن و .... در فرش کف این خیابان‌ها دانست که در صورت اجرای نورپردازی مناسب، علاوه بر زیبایی خیابان می‌تواند به لحاظ روحی دقت رانندگی را نیز افزایش دهد و باعث امنیت جسمی و روحی استفاده کنندگان قرار گیرد و به یکی از نمادهای انسان محوری شهر تبدیل شود.

به گفته شهردار منطقه یک شیرار، موقعیت خیابان حافظ جنب آرامگاه حافظ مشابه خیابان ارم بوده و تمام شاخصه‌هایی که در خیابان ارم بوده در خیابان حافظ نیز کاملا مشهود است اما به دلیل آنکه طرحی مناسب با مصالح متناسب اجرا نشد، نتوانست اهداف طرح را برآورده کند اما امیدوار هستیم که با توجه به نوع و کیفیت مصالح استفاده شده در خیابان ارم و انجام کار با دقت و نظارت کامل، شاهد اقدامی تاثیرگذار باشیم.

اعتبار 19 میلیارد تومانی برای سنگفرش ارم

او همچنین برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه را حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: قیمت نهایی پروژه حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: در برنامه زمانبندی ارائه شده چنانچه شرایط نامتعارفی اتفاق نیفتد و محدودیت‌های کرونایی در پروژه‌های عمرانی ابلاغ نشود تا نوروز امسال پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

نامورچی اظهار کرد: در یک بررسی اجمالی در حوالی خیابان ارم و خیابان‌های اطراف به وضوح مشاهده می‌شود به دلیل نبود واحدهای تجاری، حجم عبور و مرور اتومبیل زیاد نبوده و به جز در ایام تعطی به ویژه عید نوروز به واسطه حضور گردشگران و اتوبوس‌های گردشگری، در بقیه طول سال شاهد ترافیک سنگین در این محور نیستیم، ضمن آنکه یکی از دلایل اجرای این پروژه محوریت قرار دادن افراد پیاده بوده که با کف سازی محور و تأثیر روحی آن که منجر به تغییر سبک و کیفیت رانندگی می‌شود، می‌توان این گذر را یک الگوی مناسب حمل و نقل در معابر گردشگری به شمار آورد.

وی همچنین یکی از نکات اصلی در اجرای این پروژه را حفظ و نگهداری همه درختان حاشیه این خیابان عنوان کرد و گفت: جدول باغچه‌های حاشیه خیابان جزو طرح عمرانی نیست و تنها نورپردازی آن در طراحی دیده شده است که در انتهای پروژه اجرا خواهد شد.

شهردار منطقه یک شیراز گفت: در خصوص رفوژ وسط نیز با هماهنگی و نظارت مستمر کارشناسان فضای سبز، درختان نارنج کاملا حفظ و نگهداری می‌شود و تنها سنگ به ارتفاع ۱۷ سانتی متر جایگزین تک لبه‌های صلب می‌شود و فضای سبز وسط نیز به زیبایی احیاء خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرداری موظف است بر اساس ردیف بودجه‌های مصوب شورا، هزینه کند، گفت: در شرایط فعلی یکی از هنرها و تلاش مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر این است که با توجه به مشکلات مالی اما تلاش کنند تا پروژه‌های مهم و ضروری شهر اجرایی شود.

کار شهرداری شیراز حرف ندارد!

نواب قائدی افزود: شاید راحت‌ترین بهانه برای هر مجموعه این باشد که بگوید شرایط اقتصادی کشور سخت است و هیچ پروژه‌ای را اجرا نکند. مجموعه مدیریت شهرداری و شورای شهر را باید در این روزها تحسین کرد که در جای جای شهر پروژه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد.

او همچنین با بیان اینکه خیابان ارم یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری نه تنها در شیراز ، بلکه کشور است و شهرت بین‌المللی دارد، گفت: خیابان ارم هیچگاه شاهد ترافیک سنگین (البته جز در طول تعطیلات نوروز به واسطه حضور گردشگران و اتوبوس‌های گردشگری) نبوده است.

تلاش برای تغییر کیفیت رانندگی

این عضو شورای شهر شیراز افزود: البته یکی از دلایل اجرای این پروژه محوریت قرار دادن افراد پیاده و البته تغییر سبک و کیفیت رانندگی است.

قائدی با تاکید بر اینکه به هیچ کدام از درختان حاشیه خیابان آسیب وارد نشده است، عنوان کرد: سایت منتهی الیه معبر سواره در دو سمت بلوار است و جدول باغچه‌های حاشیه‌ای در حال حاضر جزو پروژه نیست.

او ادامه داد: اکنون تنها ارتفاع تک لبه‌های رفوژ وسط به‌میزان ۱۷ سانتی متر تقلیل پیدا کرده اما با گمانه زنی انجام شده توسط کارشناسان فضای سبز هیچ آسیبی به ریشه درختان نارنج رفوژ وسط وارد نشده است.

عضو شورای شهر شیراز همچنین اعلام کرد که فاز اول این پروژه تا دهه فجر و فاز دوم تا قبل از نوروز امسال به بهره برداری می‌رسد و اجرای آن به شهروندان این نوید را می‌دهد که در آینده به صورت مقطعی برنامه‌های فرهنگی و هنری در خیابان ارم در دستور اجرا قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، قطعا اجرای پروژه‌ها و تداوم فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای، خصوصا در شرایط دشوار، از ویژگی‌های مهم در ارزیابی مدیریت‌ محسوب می‌شود؛ اما اولویت‌بندی در روند اجرای طرح‌های عمرانی در این بخش هم باید مد نظر باشد.

اگرچه خیابان ارم ترافیک سنگینی ندارد اما به دلیل قرار گرفتن در مسیر میدان دانشجو و میدان جام جم و اتصال به بزرگراه شهید سلیمانی از یک سو و باریک بودن معابر اصلی منتهی به این خیابان، همواره شاهد ترافیکی سنگین در محدوده این گذر گردشگر پذیر بوده‌ایم.

صاحب‌نظران اعتقاد دارند که هم‌اینک در این محدوده به دلیل نبود تقاطعی برای اتصال مناسب و ایمن بین بزرگراه شهید سلیمانی و این خیابان هستیم، موضوعی که در آینده و با تکمیل ادامه بزرگراه شهید سلیمانی و کوهسار مهدی و اتصال آن به کمربندی شیراز در آینده‌ای نه چندان دور، این خیابان با ترافیکی بسیار سنگین و مشکلات ناشی از نقائص فنی در اتصال بین چند معبر، مواجه خواهد بود.

از نگاه مهندسان و متخصصان شهرسازی و حتی شهروندان، اولویت اول با اجرای پروژه‌ای در قالب تقاطع غیرهمسطح با هدف اتصال ایمن و رفع گره ترافیکی در نقطه اتصال خیابان حد فاصل میدان جام جم و میدان دانشجو با بزرگراه شهید سلیمانی است، اقدامی که شاید بزرگی و هزینه‌بر بودن آن، شورا و شهرداری را پشت تابلوی احتیاط، متوقف کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار