کرونا که این روزها اغلب کسب و کارها را به کسادی کشانده، نتوانست حریف نقش و نگار فاخر بانوی روستازاده بابلی شود و بازدید پرتعداد علاقه مندان و گردشگران از موزه مکرمه قنبری خبر از تداوم رونق حیات میراث فرهنگی در فضایی کرونایی می‌دهد.
کد خبر: ۹۱۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶ 25 October 2020

کرونا که این روزها اغلب کسب و کارها را به کسادی کشانده، نتوانست حریف نقش و نگار فاخر بانوی روستازاده بابلی شود و بازدید پرتعداد علاقه مندان و گردشگران از موزه مکرمه قنبری خبر از تداوم رونق حیات میراث فرهنگی در فضایی کرونایی می‌دهد.

ایرنا، این روزها کسب و کار در مازندران کرونا زده تعریف چندانی ندارد و چنگی به دل کسبه نمی زند. مازندرانی که همراه با دیگر نقاط کشور با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و اغلب مشاغل به دلیل نبود گردشگر و خانه نشینی مردم زیرا سایه کسادی به سر می برند.

با این حال گویا دلچسبی دست سازه ها و هنر اصیل مازندران هنوز دلباخته خود را دارند و انبوه بازدیدکنندگان با وجود سایه سنگین ویروس کرونا نمی توانند دل از صنایع دستی این استان بردارند.

آثار هنرمند بابلی یکی از بیشمار صنایع دستی مردم مازندران است که برخلاف دیگر کسب و کارها هنوز نیز مشتری خود را دارد و بازدیدکنندگان از اقصی نقاط کشور برای دیدن آثار این بانوی هنرمند به موزه او سر می زنند.

بانو مکرمه قنبری که نقاشی را به صورت خود جوش از سن ۶۷ سالگی برروی درب و دیوار خانه خود آغاز کرده بود آنچنان به شهرت بین المللی رسیده است که امروز از سراسر جهان برای دیدن آثار ارزشمندش لحظه شماری می کنند.

با وجود اینکه کرونا این روزها بسیاری از همایش ها، سالن های ورزشی و موزه ها را به تعطیلی کشاند، اما موزه مکرمه قنبری هرچند از گزند کاهش بازدید کننده در امان نمایند ولی به دلیل جذابیت و زلالی هنر در آثارش ، موزه را به تعطیلی نشکانده است.

مکرمه قنبری متولد ۱۳۰۷ در روستای دری‌کنده بابل نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی بود که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید، نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.

مکرمه قنبری نقاشی را ابتدا از نقش و نگار بر روی در و دیوار و همچنین وسایل روزمره زندگی آغاز کرد که باعث شد خانه او به خود به یک موزه تبدیل شود.

این بانوی نقاش از کودکی علاقمند نقش و نگار بود به دلیل شرایط و مشغله های زندگی نتوانست تا سن ۶۷ سالگی دست به قلم و نقاشی شود. وی پس از مرگ همسر که روزگار تنهایی را برای او رقم می زند به نقاشی روی می‌آورد.

پس از کسب شهرت مکرمه از سوی بنیاد پژوهش‌های زنان کشور سوئد به عنوان زن سال ۲۰۰۱ میلادی جهان شناخته شد و در سال ۱۳۸۱ نیز به عنوان زن سال ایران از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرد.

این بانوی هنرمندی در روز دوم آبان سال ۱۳۸۴ درگذشته است. مکرمه قنبری تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود. او نخستین نمایشگاهش را در سال ۷۴ در گالری سیحون بر پا کرد و اولین بار نیز در سال ۷۶ فیلمی از مکرمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.

نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیا برگزار شد و هر ساله برگزار می‌شود. خانه مکرمه قنبری که جزو میراث فرهنگی کشور محسوب است به موزه تبدیل شده و هر ساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست.

موزه مکرمه همکاری های بسیاری با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا آمریکا داشت که ماحصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در کالیفرنیا و سایر کشورها بود.

مکرمه، خاطرات و رؤیاها، عنوان فیلمی مستند است که ابراهیم مختاری در مرداد سال ۹۲ ساخت و توسط مؤسسه فرهنگ و هنر "رها فیلم" انتشار یافت که جوایز بسیاری را از آن خود کرد. در سال ۱۳۸۰ نیز "هالی" کارگردان و مستندساز معروف آمریکایی مستندی از این نقاش بین‌المللی و خود آموخته ایرانی ساخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روز گذشته "پنجشنبه" در آستانه پانزدهمین سالگرد درگذشت بانو مکرمه قنبری در حاشیه بازدید از موزه این بانوی نقاش بین المللی در روستای دری‌کنده بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رونق و احیای موزه نقاش بین المللی بانو مکرمه قنبری که در بابل قرار دارد نیازمند حمایت است.

عباس زارع افزود: با وجوداینکه در موزه مکرمه قنبری اقدامات خوبی صورت گرفت اما موزه ای که بازدید کننده جهانی دارد نیازمند حمایت بیشتری است که با همت مدیران استانی و شهرستانی باید انجام شود.

وی اظهار داشت: مکرمه قنبری یک نقاش بین المللی است که سبک و هویت خاصی در جهان دارد که نیاز است به عنوان میراث جهانی در میان مردم کشورهایدیگر معرفی شود.

وی افزود: این نقاش یک مبنای واقعی برای نشان دادن نقش زن در هنر، جامعه و روستا است که با کمترین امکانات توانست اوج هنر و ذوق خود را به نمایش بگذارد.

موزه مکرمه قنبری نیازمند مرمت است

علی بلبلی فرزند این بانوی نقاش به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر مرمت بخشی از ساختمان موزه از مهمترین نیازهای مجموعه است که در صورت عدم توجه، تخریب خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه موزه مکرمه از سراسر جهان و کشورهای مختلف بازدید کننده دارد ، تابلوی راهنمایی برای مسافران و گردشگران در روستا وجود ندارد که امیدواریم مسئولان در این بخش کمک کار باشند.

بلبلی اظهار داشت: قبل از شیوع ویروس کرونا ماهانه به طور میانگین ۱۰ گردشگر خارجی و ۲۰۰ گردشگر داخلی از موزه مکرمه قنبری بازدید می کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایام کرونایی بسر می بریم اما همچنان علاقمندان به هنر از این موزه باید می کنند.

سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی موزه مکرمه قنبری

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: برای بازسازی خانه مکرمه قنبری تاکنون میراث فرهنگی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرد تا این موزه را به شرایط مطلوب نزدیک کند.

مهدی ایزدی افزود: موزه مکرمه قنبری در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت و خانه در حال تخریب بود اما خوشبختانه مرمت میراث فرهنگی اثر گذار بود و سقف کامل این خانه بازسازی شد و نیز یک سالن همایش کوچک در این منزل با حفظ آثار احداث شد.

وی گفت: مرمت موزه مکرمه قنبری با حساسیت زیادی صورت گرفته است و حتی نقاشی های این بانو هم مورد مرمت قرار گرفته است.

وی گفت: کرونا سبب شد که روند تکمیل بازسازی این موزه با وقفه مواجه شود . همچنین درصدد هستیم در سال جاری با اختصاص اعتباری مناسب باقی قسمت‌های این موزه را مرمت کنیم.

بانوی هنرمند مکرمه قنبری در روز دوم آبان سال ۱۳۸۴ درگذشته است و در منزل و همان محل موزه در روستای دریکنده بابل به خاک سپرده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار