محمد رضا قدسی در خصوص اجرای این طرح بزرگ گفت: این طرح بزودی بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ 22 October 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان، محمد رضا قدسی در بازدید از طرح آبخیزداری چمقلو، اظهار داشت: این طرح بزودی با حضور وزیر جهادکشاورزی بهره‌برداری می‌شود.

وی با قدردانی از اجرای این طرح‌ها بویژه در دشت‌های ممنوعه افزود: رونق کشاورزی و افزایش تولید مستلزم بهرمندی از منابع آبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم به اهداف اجرای این طرح اشاره و اظهار داشت: مدیریت ریسک سیلاب وکاهش هدررفت جریان‌های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوزه و تخلیه تدریجی سیل منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی دشت به میزان هشت میلیون مترمکعب، کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست از جمله اهداف این طرح است.

محمد فرید سپری اضافه کرد: ایجاد فرصتی در طبیعت به منظور استقرار پوشش گیاهی، گسترش چشم انداز‌های طبیعی و گردشگری در حوزه نیز دیگر اهدافی است که این طرح دنبال می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم اظهار داشت: حوزه آبخیز چمقلو با مساحت ۷۳ کیلومتر مربع شامل هشت زیرحوضه است و ساکنان روستا‌های قلعه‌لان، پیرباباعلی، جامه‌شوران، چمقلو، تازه آباد خلیل‌آباد و تازه آباد جامه‌شوران باجمعیت ۲ هزار و ۶۶ نفر از آن بهره‌مند می‌شوند.

سعدی نقشبندی افزود: این حوضه از سرشاخه‌های سد سفیدرورد است و هفت هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در ۶ روستای شهرستان از مزایای آن برخورددار هستند.

نقشبندی یادآور شد: از این میزان زمین، ۶۹ درصد اراضی ملی ومنابع طبیعی و ۳۱درصد اراضی کشاورزی اشخاص است.


وی با اشاره به بارندگی ۳۵۰ میلیمتری بارندگی سالانه در قروه، افزود: حجم نزولات جوی ۲۶ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون آن بصورت رودخانه و رواناب از حوزه خارج می‌شود که با تزریق این آب‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان بخش عمده‌ای از فرسایش و وقوع ریزگرد و افت منابع زیرزمینی را جبران کرد.

نقشبندی گفت: ۴۲ حلقه چاه در اطراف این حوزه قرار دارد و درهفت سازه بزرگ ۴۴۲ هزارمترمکعب در یک مرحله ظرفیت آبگیری دارد.

وی گفت: رودخانه اصلی حوضه با نام چمقلو به طول ۲۴.۷ کیلومتر و فرسایش چهارتن در هکتار در سال است و برداشت آ‌های زیرزمینی از طریق ۴۲ حلقه چاه، ۱۳ چشمه و ۶ رشته قنات صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: این پروژه هفت بند خاکی دارد که از محل صندوق توسعه ملی ۴۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.
وی گفت: نفوذسالیانه ۸.۲ میلیون متر مکعب رواناب به آبخوان دشت دهگلان از طریق این طرح انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری جمعیتی بیش از ۶۷ هزار و ۳۸۹ نفر در ۲۸۲ روستا از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری بهره‌مند می‌شوند.

نقشبندی اظهار داشت: برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات‌های بیولوژیکی بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

وی افزود: سال گذشته، میزان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی، نسبت به سال قبل از آن ۸۵ درصد افزایش داشت.

نقشبندی گفت: پارسال با وجود شرایط تحریم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کل کشور هزینه شد که سهم کردستان از این اعتبار برای اجرای طرح‌های بیولوژیک در جنگل، مرتع و عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در حوزه‌های مصوب و دارای مطالعه آبخیزداری ۴۱۰ میلیارد ریال بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، این طرح را از بهترین طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان دانست و گفت: دشت قروه از ۷۸ تا کنون ۳۸ متر افت آب‌های زیرزمینی داشته و با اجرای این طرح سطح ایستایی آب افزایش یافته تا کشاورزان از آن برای اراضی خود استفاده کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار