همزمان با آغاز فصل پائیز آلودگی هوای استان البرز به سطح هشدار نارنجی رسیده و در آستانه قرمز قرار دارد، این امر زنگ خطر را برای سلامت ساکنان استان به صدا درآورده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 14 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» آرش بهارونداحمدی اظهار کرد: پیرو هشدار سطح زرد شماره ۴۷ به تاریخ ۲۱ مهر ماه جاری وضعیت آلودگی به سطح هشدار نارنجی افزایش یافت.

وی بیان کرد: از روز گذشته تداوم و تقویت انباشت آلاینده‌ها تا پایان هفته به دلیل پایداری و سکون جو وجود خواهد داشت، همچنین رخداد چندین لایه وارونگی دمایی در سطوح میانی و پایینی جو در منطقه البرز مرکزی رخ خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی استان البرز تصریح کرد: در صورتی که تولید و انباشت آلاینده‌های انسان‌ساز مانند شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های شن و ماسه ادامه یابد کیفیت هوای استان به تناوب در برخی ساعات در سطح ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای تمام گروه‌ها از مخاطرات این وضعیت است، خاطرنشان کرد: باید از انجام هرگونه فعالیتی که عامل افزایش آلودگی هوا باشد پیشگیری شود.

بهارونداحمدی با بیان اینکه شهروندان البرزی به ویژه در کلان‌شهر کرج تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری و سفرهای غیرضروری در سطح شهر را حذف کنند، گفت: افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی نیز به جد از تردد در فضای باز و حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند.

وی با بیان اینکه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن، پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های ورزشی هوازی، خودداری کنند، متذکر شد: سایر افراد از انجام فعالیت طولانی یا سنگین خارج از منزل پرهیز کنند.

محمدرضا فلاح‌نژاد با اشاره به اینکه روز گذشته هواشناسی البرز وارونگی هوا را پیش‌بینی کرده بود، اظهار کرد: وارونگی هوا در استان به نسبت قبل بیشتر نشده و همان آلودگی‌های صنعتی، معدنی، ماشین‌آلات و ریزگردها از قبل بوده است.

وی بیان کرد: بر اساس نظر هواشناسی، در ایام پاییز و زمستان این وارونگی هوا ایجاد می‌شود و توده فشار هوا سنگین و پایین قرار می‌گیرد و این امر کاملاً غلظت آلودگی هوا را بالا می‌برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه از کارخانه‌های صنعتی توقع داریم ماشین‌آلات خود را به‌روز کنند، تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان محیط‌زیست معادن شن و ماسه، آتش زدن برگ درختان، لاستیک، و دود اتومبیل‌ها و … عوامل آلاینده درون استانی هستند که این موضوع را حادتر می‌کند.

وی ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی و دشت بوئین‌زهرا در قزوین و معادن شن و ماسه شهریار، شهر قدس و قزوین احتمالاً از آلاینده‌های استان‌های مجاور هستند که می‌تواند کیفیت هوای استان را تحت تأثیر قرار دهند.

فلاح‌نژاد تأکید کرد: محیط‌زیست استان در راستای کاهش آلودگی هوا می‌تواند با مجاب کردن دستگاه‌های اجرایی و مردم استان در معاینه فنی خودروها، عدم آتش زدن زباله، درختکاری در بیابان‌ها، ایجاد فضای سبز و نو سازی صنایع با هماهنگی صنعت، معدن و تجارت در درازمدت به این بخش کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به محیط‌زیست استان به‌عنوان دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا، فرمانداران و سایر دستگاه‌های مربوطه پیش‌بینی هشدارهای زرد و نارنجی داده شد تا تدابیر لازم را در راستای کاهش آلودگی هوا به کار بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه افراد مسن، زنان باردار و کودکان در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند، متذکر شد: اگر وضعیت نزدیک به قرمز شود ناگزیریم کارخانه‌ها، معادن و بسیاری از ترددهای وسایل نقلیه را بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا موقتاً تعطیل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار