قاچاق درختان تاغ از بیابان های البرز پس از تنفس دادن به جنگل های شمال افزایش یافته و قاچاقچیان با ترفند های مختلف درختانی را که برای تثبیت شن های روان در نظر آباد کاشته شده قطع و به کارگاه های تولید ذغال می فروشند.
کد خبر: ۹۰۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴ 12 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» قاچاق چوب، معضل ۱۵ ساله استان البرز است که با توجه به زحمات زیادی که قرقبانان می کشند همچنان ادامه دارد و ریشه کن نشده است. از ۴۰ سال گذشته تا کنون برای بیابان زدایی استان، مسئولان تصمیم به درختکاری در مناطق بیابانی گرفته اند، اما متاسفانه قاچاقچیان چوب باعث ایجاد اختلال در این روند می شوند و آنچه اینان می کارند، آنان درو می کنند.

وقتی صدای اره های موتوری در«تاغ» زارهای اشتهارد و نظرآباد می پیچد یعنی قتل عامی در راه است. قتل عام موجوداتی ارزشمند که خود را سپر زندگی مردم کرده اند. اما برخی افراد کمر به قتلشان بسته اند. برای قد کشیدن آنها دستانی زحمت کشیده و مردانی از خواب شبانه خود گذشته اند تا این نگهبانان بیابان قد علم کنند و برای دفاع از مردم درمقابل شن زارها ایستادگی کنند.

داستان چوب بری و چوب دزدی و قاچاق آن، قصه دیرینه استان البرز شده است، که قرق بانهای این منطقه می توانند برای کودکان خود تعریف کنند و از رشادتهای خود در مقابل قاچاقچیان مسلحی که آرامش منطقه را بر هم زده اند بگویند.

تشکیل ۲ پرونده قاچاق چوب در سال ۹۹
مدیر کل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از تشکیل ۲ پرونده قاچاق چوب در سال ۹۹ خبر  داد و گفت: اقدامات اساسی برای مقابله با قاچاقچیان صورت پذیرفته است.

حامد فرضی افزود: در تاغ زارهای اشتهارد ۱۴ کیلومتر کانال برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان حفر شده است.

وی گفت: افزایش نفرات، خودروها و هماهنگی با دستگاههای مربوطه نظیر شورا، دهیار، بسیج و فرمانداری ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه بوده است.

فرضی سرکشی و نظارت بر کارگاههای چوب بری و زغال سازی را از دیگر اقدامات موثر این سازمان دانسته و گفت: در راستای مبارزه با قاچاق چوب در استان  ۴۶ بازدید صورت گرفته که ۷ کوره زغال سازی پلمپ شده است.

مدیر کل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: ایستگاه های ایست و بازرسی در گلوگاه های استان را ازسوی قزوین و تهران فعال کرده ایم و در بویین زهرا و اشتهارد نیز ۴ ایستگاه فعال شده است. تا زمانی که تقاضا برای چوب وجود دارد قاچاق چوب ادامه دارد.  

وی با اشاره به  اجرای طرح تنفس در جنگلهای شمال در راستای جلوگیری از قطع درختان گفت: با اجرای این طرح افراد سود جو به جنگلهای استان های دیگر تعرض کرده و به قطع درختان می پردازند که در استان البرز نیز تاغ زارها مورد هجوم قاچاقچیان قرار می گیرد.

 وی ادامه داد: با گشت و پایشی که صورت می گیرد، با افزایش تعداد خودروها و نفرات و هماهنگی با دستگاههای مختلف قاچاق کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد. قاچاقچیان مزاحمتهای زیادی برای تاغ زارها دارند، اما در بحث مجازات آنچنان سختگیری صورت نمی گیرد. 

حال با تمام زحماتی که در سازمان منابع طبیعی برای جلوگیری از قاچاق چوب انجام می گیرد، امیدواریم روزی با تمام شدن این داستان مواجه شویم و دیگر درختی قطع نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار