با توجه به شرایط خوب تولید برنج امسال در مازندران هیچ ضرورتی برای واردات برنج نیست و وزارت جهاد هم وعده داده است تا هیچ برنج اجنبی را وارد نکند.
کد خبر: ۹۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 07 September 2015

به گزارش تابناک مازندران به نقل از فارس  خوشه خوشه‌های برنج نشان از تلاش شبانه‌روزی برنج‌کارانی است، که برای کسب روزی حلال تقریباً تمام فصل سال را در مزارع فعالیت می‌کنند و تنها در فصل برداشت انتظار دستمزد دارند، شالی‌کاران در هر دوره با مشکلات مختلفی مواجه هستند انگار که دردسرهای آنان تمامی ندارد.

برخی از برنج‌کاران با توجه به مشکل کمبود آب در فصل زمستان اقدام به خزانه‌گیری کردند که برای آنان مشکلات آبی به وجود نیاید، متأسفانه این موضوع سبب بروز خسارت‌های سنگینی بر آنان شده است.

از جمله مشکلات آنان نبود صرفه لازم برای برنج‌کاری است که کشاورزان هر درآمدی که دارند باید برای مزارع هزینه کنند و نمی‌توانند به خوبی امرار معاش کنند.

کمبود دستگاه خشک‌کن در شالیکوبی‌ها نیز از مشکلات آنان است که مجبور می‌شوند برنج خود را سریع‌تر به فروش برسانند، در صورتی‌ که اگر دستگاه خشک‌کن داشته باشند می‌توانند محصول خود را دیرتر و با قیمت مناسب‎تری به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس اظهار می‌کند: با توجه به کمبود خشک‌کن در شالیکوبی‌ها براساس پیگیری‌های انجام‌شده مقرر شد بخشی از اعتبارات مکانیزاسیون برای توسعه خشک‌کن اختصاص یابد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه این موضوع در معاونت زراعت جهاد کشاورزی قطعی شده است، می‌افزاید: برای توسعه خشک‌کن در گام نخست 100 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که امید است در صورت جذب آن بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

* ساختار کشاورزی خرد و دهقانی است

وی درباره اقتصاد کشاورزی با اعلام اینکه کشاورزی ضرری ندارد و مقرون به صرفه است، اظهار می‌کند: مشکلی که کشاورزان دارند این است که در نظام بهره‌برداری ساختار کشاورزی خرد و دهقانی است که با نیم یا یک هکتار زندگی کشاورز نمی‌چرخد و در غیر این صورت کشاورزی صرفه اقتصادی دارد و زودبازده است و درآمد بسیاری برای خانوار به همراه دارد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در حال حاضر برنج در بازار از قیمت خوبی برخوردار است، در غیر این‌صورت خرید توافقی اعلام می‌شود که هم به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده شود.

حسین نیازآذری اضافه می‌کند: تمام مقدمات کار برای خرید توافقی برنج فراهم شده، در صورتی که اگر کشاورز متضرر شود، برای تنظیم بازار خرید توافقی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واردات برنج ممنوع است، اظهار می‌کند: آخرین نشستی که با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، در هیچ شرایطی نباید واردات صورت گیرد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین تعرفه برنج وارداتی نیز افزایش یافته تا هیچ‌گونه رغبتی برای واردات فراهم نشود.

* کارخانه‌های شالیکوبی باید مدرن شوند

نیازآذری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خوب تولید برنج امسال در مازندران هیچ ضرورتی برای واردات برنج نیست.

وی با اعلام اینکه باید کارخانه‌های شالیکوبی مدرن شوند، افزود: باید کارخانه‌های شالیکوبی قدیمی مدرن شوند که این موضوع در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی مازندران قرار دارد و ما نیز پیگیر تسهیلات لازم از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی هستیم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انتظار ما این است که دولت یارانه لازم را در راستای هدفمند کردن بخش تولید به ویژه بخش کشاورزی اختصاص دهد تا کشاورزان راغب شوند به تولید بپردازند و به دنبال فروش زمین نباشند.

به گزارش فارس، امید است با تلاش مسئولان و همراهی کشاورزان شاهد لبخند رضایت برنج‌کاران و بهبود وضعیت معیشتی آنان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار