زمین‌خواری صرفا از روش‌های غیر‌قانونی صورت نمی‌گیرد و این بار یک پیمانکار در محدوده میدان بعثت عظیمیه انتهای خیابان گلایل با خاک‌برداری گسترده و مسطح‌سازی تپه‌های منطقه در حال احداث دو برج 14 طبقه مسکونی-تجاری در بهترین نقطه شهر کرج است.
کد خبر: ۹۰۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 05 October 2020

سوت‌زنی| برج‌های لاکچری کرج چگونه کوه‌ها را می‌خورند؟/ همه آنچه باید در مورد پروژه عظیمیه بدانید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، تصرف اراضی ملی، زمین های کشاورزی و منابع طبیعی برای ساخت ویلا یا برج های بلند در مناطق خوش آب و هوا به بهای تاراج ثروت ملی و طبیعی در سال‌های اخیر تبدیل به کسب‌وکار پرسودی برای افراد سودجو شده است.

اکثر مردم تصور می‌کنند که زمین خواری صرفا از روش‌های غیر‌قانونی صورت می‌گیرد در حالیکه این کار به روشی ظاهرا قانونی هم در حال انجام است. به طوریکه بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سالیانه بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین‌خواری و کوه‌خواری و جنگل‌خواری در کشور به صورت رسمی صورت می‏گیرد.

استان البرز بر اساس طبیعت و آب و هوای زیبای آن همواره مورد توجه انبوه سازان بوده است و موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از جدی ترین معضلات شهرستان‌های خوش آب و هوایی چون طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد است. اگرچه دستگاه قضائی استان در دوره جدید فعالیت خود به شکل مستمر پیگیر برخورد با متخلفین بوده است اما باز هم در گوشه و کنار مواردی دیده می‌شود که در سایه کم توجهی مسؤولین در حال نابود کردن ثروت های ملی هستند.

منطقه عظیمیه در شمال شرقی شهر کرج گران قیمت ترین محله این شهر محسوب می‌شود که به دلیل مرتفع بودن و اتصال آن به رشته کوه البرز آب و هوای بهتری نسبت به مرکز شهر دارد و مورد توجه خوش نشین هاست.

در موردی جالب توجه یک پیمانکار در محدوده میدان بعثت عظیمیه انتهای خیابان گلایل با خاکبرداری گسترده و مسطح سازی تپه‌های منطقه در حال احداث دو برج 14 طبقه مسکونی-تجاری در بهترین نقطه شهر کرج است. این در حالی است که بازدید میدانی محل پروژه، بررسی نقشه های ماهواره ای و گفت‌و‌گو با اهالی محل نشان می‌دهد محل احداث پروژه در سی سال گذشته کوه و تپه های بلند بوده است و هیچ نسبتی با آنچه امروز در آن رخ می‌دهد نداشته است.

م . ن از اهالی خیابان گلایل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: بنده سی سال است که ساکن این محله هستم. از حدود 3 ماه گذشته عده‌ای آمدند و با احداث کارگاه در انتهای خیابان، شروع به خاکبرداری از کوه کردند. ما به شهرداری مراجعه کردیم اما شهرداری اظهار بی اطلاعی کرد. به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دادیم آمدند و بررسی کردند و گفتند زمین در اختیار مسکن و شهرسازی است و مسکن و شهرسازی هم به تعاونی ها واگذار کرده است و شرکت توسعه ساختمانی «بهمن» و شرکت «کیسون» در حال اجرای این پروژه هستند و ما امکان ورود به موضوع را نداریم.

الف. م  یکی دیگر از اهالی خیابان گلایل به فارس می‌گوید: شهرداری منطقه 1 ابتدا اظهار بی اطلاعی می‌کرد اما بعد از گذشت دو ماه از پروژه مشخص شده است که جواز ساخت این پروژه توسط شهرداری صادر شده است و اظهار بی اطلاعی شهرداری برای آرام کردن اهالی محل بود.

خیابان گلایل مسیر عبور دو لوله بزرگ 1800 میلیمتری انتقال آب سد طالقان به تهران است و در انتهای این خیابان ایستگاه سازمان آب منطقه ای واقع شده که وظیفه پمپاژ آب به تهران را انجام می‌دهد و یکی از نگرانی‌های جدی که در رابطه با این پروژه وجود دارد تردد روزانه 100 خودروی سنگین از مسیر خیابان گلایل و روی لوله‌های انتقال آب است.

بر اساس گزارش سازمان آب لوله فولادی 1800 میلیمتری با ضخامت 14 میلیمتر به طول 70 متر در طول خیابان گلایل و در زیر مسیر عبوری کامیون ها قرار گرفته است.  در همین گزارش آمده است که لوله دارای غلاف بتنی نبوده و با مواد پرایمری پوشش داده شده است. با توجه به حجم آب انتقالی از این مسیر، در صورت وقوع حادثه برای این لوله‌ها شهر کرج با سیلاب ویرانگری مواجه خواهد شد.

با توجه به اینکه انتهای خیابان های گلایل و زنبق کوه بوده و نسبت به شهر کرج در نقطه مرتفعی قرار گرفته اند محل انتقال کابل های فشار قوی برق هستند به طوریکه در سمت جنوب عرشه و پایه های پل در حال احداث اتوبان تهران-شمال که در فاصله حدود 200 متری انتهای خیابان گلایل قرار گرفته است  ۵ مدار شبکه ۶۳ کیلوولت و سه مدار ۲۳۰ وجود دارد و یکی از انتقادات جدی که نسبت به این پروژه مطرح است فاصله بسیار نزدیک آن با دکل‌های فشار قوی برق است که می‌تواند مخاطرات زیادی داشته باشد.

ن.د یکی از اهالی ساکن بلواز زنبق به فارس می‌گوید: شهرداری منطقه یک در این خیابان مجوز ساخت ساختمان 4 طبقه را نمی‌دهد و به ندرت پیش آمده که فردی مجوز ساخت 3 یا 4 طبقه در محل گرفته باشد. بر اساس کدام استاندارد مجوز ساخت دو برج 14 طبقه آن هم در خیابان گلایل در نزدیکی لوله های بسیار بزرگ انتقال آب و کابل های فشار قوی برق آن هم باکندن کوه داده شده است؟

ربیع سعادت شهردار منطقه یک در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با مجوز ساخت این پروژه گفت: زمین متعلق به مسکن و شهرسازی بوده است اما واگذار شده و از طریق کمیسیون ماده 5 استانداری به زمین تجاری-مسکونی تغییر کاربری داده است و شهرداری بعد از تغییر کاربری نمی توانست مانع اجرا پروژه شود.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به خبرنگار فارس گفت: عرصه مورد نظر از اراضی موات شهری است که در سال ۶۲ به‌ همراه اراضی همجوار، مشمول نظریه موات کمیسیون ماده ۱۲ بوده که عمده قطعات آن در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار گردید که ماحصل آن پیدایش شهرک رسالت (بعثت) است.

وی ادامه داد:  قطعات باقیمانده آن طی سالیان اخیر در اجرای قانون زمین شهری و همینطور قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن به تعاونی های مسکن واگذار گردیده و ساخت و ساز صورت گرفته نیز برابر تعهد واگذار شوندگان در جهت احداث اعیانی ظرف مهلت مقرر است. عرصه مورد نظر در محدوده شهر کرج و با کاربری مسکونی واگذارشده و با مجوز و پروانه صادره از سوی شهرداری در حال اجرا بوده و هیچگونه تعارضی با قوانین اجرایی ندارد.

وقتی حمایت از اقشار کم درآمد سر از عظیمیه در می‌آورد!

ادعای مسکن و شهرسازی استان البرز مبنی بر اینکه این واگذاری در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن صورت گرفته است در نوع خود بسیار جالب است. بدیهی است که واگذاری زمین های دولتی به تعاونی ها برای عرضه انبوه مسکن در راستای مدیریت بازار و حمایت از خانوارها هیچ نسبتی با ساخت برج لاکچری در عظیمیه ندارد و چنین پروژه ای جز افزایش قیمت مسکن در منطقه و افزایش مراکز تجاری لوکس در کرج نتیجه دیگری نخواهد داشت.

قتی حمایت از اقشار کم درآمد سر از عظیمیه در می‌آورد!

ادعای مسکن و شهرسازی استان البرز مبنی بر اینکه این واگذاری در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن صورت گرفته است در نوع خود بسیار جالب است. بدیهی است که واگذاری زمین های دولتی به تعاونی ها برای عرضه انبوه مسکن در راستای مدیریت بازار و حمایت از خانوارها هیچ نسبتی با ساخت برج لاکچری در عظیمیه ندارد و چنین پروژه ای جز افزایش قیمت مسکن در منطقه و افزایش مراکز تجاری لوکس در کرج نتیجه دیگری نخواهد داشت.

حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن در راستای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه بوده است و اگر بنیاد مسکن چنین طرحی را دنبال می‌کند می‌توانست در مناطق دیگری از شهر در سدد عرضه انبوه مسکن برآید نه در محله عظیمیه که هر متر آپارتمان بین 20 تا 30 میلیون تومان معامله می‌شود.

همه جای کرج مسطح شده است!

بهرام زاده مدیر برنامه ریزی گروه ساختمانی بهمن یکی از پیمانکاران پروژه در گفت‌و‌گو با فارس گفت: تمام مراحل قانونی پروژه اعم از تغییر کاربری و اخذ مجوزات لازم از شهرداری طی شده است و مشکلی قانونی در پروژه وجود ندارد.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده در باب تصرف تپه و کوه گفت: شهر کرج بخش های مرتفع زیادی داشته که به مرور زمان مسطح سازی و مسکونی شده اند و بخش زیادی از منطقه عظیمیه به همین منوال بوده است.

بهرام زاده از تایید سازمان آب منطقه ای مبنی بر خطرآفرین نبودن عبور کامیون ها برای لوله های آب خبر داد و گفت: بررسی های کارشناسی لازم در این رابطه صورت گرفته است.

بررسی وضعیت لوله های آب ابهام دارد

دکتر معصومی مدرس دانشگاه در رشته زمین شناسی و از اهالی خیابان گلایل در رابطه با بررسی کارشناسی عمق لوله های آب به فارس گفت: برای بررسی مخاطرات پروژه در کوچه چاهک حفر کردند و گفتند اگر عمق لوله بالای ۲۵متر باشد تردد کامیون‌ها مشکلی ندارد.

وی افزود: البته حجم خاکی که از چاه بیرون آمد خیلی کمتر از ۲۵متر بود. حداکثر در حد ۲ وانت نیسان خاک یعنی حدود 6 متر مکعب خاک برداشت شد درحالی که حداقل باید ۲۵-۳۰ متر مکعب خاک بیرون می‌آمد. هیچ چاه دستی با عمق ۲۵ متر را نمی‌شود در چند ساعت حفر و پر کرد و بررسی کارشناسی ادعا شده برای اهالی به صورت جدی محل سوال است و امیدواریم نهادهای نظارتی ورود کنند و مجدد به شکل دقیق موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

خطرات پروژه برای شرایط زلزله بررسی شود

حسین رحمت‌نژاد استاد دانشگاه و متخصص ژئوفیزیک در این رابطه به فارس گفت: از نظر علمی عبور خط لوله با این فشار انتقال و حجم از این محل کاملا اشتباه است. اگر در گذشته هم چنین اشتباهی صورت گرفته باید از تحمیل هرگونه بار اضافی از جمله تردد ماشین آلات سنگین که منجر به ایجاد موج در عمق زمین شود خودداری شود.

وی با بیان اینکه با احداث دو برج 14 طبقه اگر 300 واحد مسکونی و تجاری در این محل حجم ترددها به شکل فزاینده ای افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه فشاری که این دو برج سنگین بر عمق زمین وارد می‌کنند با توجه به حضور لوله های آب در فاصله چند متری در زمان وقوع زلزله هم قابل بررسی علمی است.

استاندارهای شهرسازی رعایت نشده است

اگرچه شهرداری منطقه 1 با استناد بر مصوبه کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری این منطقه را دلیل صدور جواز ساخت این پروژه می داند اما بررسی ها نشان می دهد ابعاد دیگر این پروژه توسط شهرداری نادیده گرفته شده است. خیابان گلایل و خیابان های امتداد بلوار زنبق به هیچ عنوان کشش لازم برای احداث برج‌های 14 طبقه تجاری- مسکونی را از نظر ترافیکی و استانداردهای شهری ندارد و مجوز ساخت برای هیچ سازه بلندی هم در این خیابان ها صادر نمی‌شود.

ابطال مجوز این پروژه فقط در اختیار دادستانی است

احمدعلی آبادی فراهانی مدیرکل بازرسی استان البرز در گفت‌و‌گو با فارس گفت: زمین خواری، کوه‌خواری و دریاخواری تعاریف حقوقی دارد و با آنچه د رادبیات عامه استفاده می شود متفاوت است.

وی افزود: این اراضی متعلق به دولت بوده است و واگذاری آن بر عهده مسکن و شهرسازی است و در خصوص کاربری متولی تغییر کاربری کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری است.

فراهانی گفت: اعتراض به این تغییر کاربری فقط بر عهده مرجع قضایی است و اگر مرجع قضایی تشخیص دهد که این تضعیف حقوق عامه است ورود می‌کند و مصوبات را باطل می کند. مدیرکل بازرسی استان البرز اظهار داشت: تغییر کاربری اگر جنبه اساسی داشته باشد در سرانه خدماتی شهر باید به شرطی با آن موافقت می‌شود که جایگزینی صورت بگیرد و مسکن و شهرسازی  می‌تواند جایی را که تغییر کاربری داده است و ارزش افزوده برای آن زمین ایجاد کرده است را با زمین دیگری جبران کند و در این خصوص هم به اینگونه بوده است و در باغستان زمینی جایگزین در نظر گرفته اند.

اظهارات مدیرکل بازرسی استان البرز ابهامات دیگری به شیوه این تغییر کاربری می‌افزاید. آیا واقعا به ازای تخریب تپه و کوه در جای دیگری از شهر می‌توان تپه و کوه درست کرد؟ آیا نمی‌شد واگذاری این زمین های برای افزایش عرضه مسکن در همان زمین دولتی منطقه باغستان اتفاق بیافتد؟  آیا ارزش زمین در منطقه عظیمیه با باغستان قابل مقایسه است؟

امید مردم به دستگاه قضایی است

بر اساس اصل 45 قانون اساسی کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و ... جزو منابع ملی کشور به‌حساب می‌آید و ساخت و ساز و تغییر کاربری در آن‌ها ممنوع است و مقام معظم رهبری در بیانات متعددی از ضرورت مبارزه جدی با پدیده‌هایی چون جنگل خواری، کوه خواری و تغییر کاربری اراضی هشدار داده اند.

متاسفانه در کشور ما هنوز کوه‌خواری تعریف حقوقی، فنی و تخصصی مشخصی ندارد و همین ابهامات زمینه ای را فراهم می‌کند تا بسیاری از منابع طبیعی کشور از بین بروند اما رفع نواقص قانونی و باز تعریف مقررات کمیسیون‌های مرتبط با تغییر کاربری می تواند از ادامه این آسیب ها جلوگیری کند.

ارتفاعات حاشیه شهر‌ها به لحاظ تولید اکسیژن و برقراری تعادل در هوای شهر بسیار مهم‌اند. از سوی دیگر ساخت و ساز‌های بلندمرتبه در کوهپایه‌ها می‌تواند کریدورهای هوایی را تحت تاثیر قرار دهد و بر جهت بادهای غالب، آلودگی هوا و تغییرات جوی شهر اثرگذار باشند.

اگر چه که مراحل قانونی پروژه عظیمیه بر روی کاغذ طی شده است اما آنچه در میدان عمل به وضوح دیده می شود تخریب گسترده تپه ها و کوه های اطراف شهر کرج است که منابع ملی این کشور محسوب می شوند و استناد به مصوبه کمیسیون ماده 5 بدون توجه به اثرات زیست محیطی این پروژه کافی نیست و ورود دستگاه قضائی را برای بررسی دقیق تر موضوع و مقابله با به تاراج رفتن سرمایه های طبیعی کشور می‌طلبد.

بدیهی است که اگر این پروژه اجرایی شود در سال های نه چندان اشخاص و تعاونی های متعددی به شکل مشابه اقدام به دریافت مناطق دیگری از همین محل برای انبوه سازی خواهند کرد و چیزی از تپه های و کوه های منطقه باقی نخواهد ماند.

گفتنی است این سوژه در سامانه سوت زنی خبرگزاری فارس توسط مخاطبان به ثبت رسیده و خبرنگار آن را بررسی کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار