عملیات ترمیم پناهگاه کوه «پراو» کرمانشاه به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی متوقف شد.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 03 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،براساس هماهنگی بین هیات کوهنوردی، ستاد مدیریت بحران و سپاه نبی اکرم (ص) قرار بود که بخشی از مصالح و تجهیزات موردنیاز برای ترمیم پناهگاه از طریق بالگرد هلال احمر به منطقه منتقل شود که بالگرد به دلیل وزش باد موفق به فرود در کنار پناهگاه نشد.

براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، خلبان بالگرد هلال احمر در چند نوبت قصد فرود در میدان پراو را داشت که به دلیل وزش باد در ارتفاع قادر به فرود نشد.

رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در این رابطه توضیح داد: از مدت‌ها قبل تجهیزات موردنیاز و مصالح موردنظر برای ترمیم پناهگاه پراو با کمک ستاد مدیریت بحران و قرارگاه نجف سپاه خریداری و دپو شده بود.

شهبازی توضیح داد: براساس هماهنگی با ستاد مدیریت بحران ۲‌ نوبت پرواز هلال احمر برای انتقال تجهیزات موردنیاز برای ترمیم پناهگاه پراو در اختیار هیات قرار گرفت که در نوبت نخست این بار منتقل نشد.

وی افزود: یک تیم نیز از شب قبل برای خالی کردن مصالح و انجام عملیات ترمیم راهی پناهگاه پراو شده بود و کماکان در منطقه مستقر است.

رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: در صورت مساعد بودن شرایط و موافقیت مدیران هلال احمر احتمال تکرار پرواز برای انتقال تجهیزات وجود دارد.

تقویت پناهگاه از بروز حوادث جلوگیری می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: پراو یکی از کوه‌های سرسخت ایران است که صعود به آن در فصل سرما و در هنگام بارش می‌تواند برای کوهنوردان خطرناک باشد از این رو تجهیز پناهگاه این کوه می‌تواند از بروز حوادث برای کوهنوردان در فصل سرما جلوگیری کند.

جلیل بالایی افزود: با توجه به اینکه پناهگاه پراو در جوار غار پراو معروف به اورست غارهای جهان قرار دارد، می تواند پایگاه خوبی برای استراحت غارنوردان و یا حتی نجات جان آنان باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه هر ساله کوهنوردان و غارنوردان بسیاری از سراسر جهان به پراو می آیند، گفت: تقویت و مرمت پناهگاه پراو گامی مهم برای گردشگری ورزشی کرمانشاه محسوب می شود.

پناهگاه پرآو که در میدان پراو و پایین دست قله سه هزار و ۴۰۵ متری «شیخ علیخان» قرار دارد، در سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ شمسی توسط کمیته پناهگاه‌های هیات کوهنوردی استان کرمانشاه ساخته و توسعه داده شد.

این پناهگاه اکنون با مساحتی حدود ۱۴۰ متر مربع و ظرفیت خواب حدود ۳۰ تا حداکثر ۴۰ نفر در ارتفاع حدود سه هزار و ۱۰۰ متری، در ضلع شمال شرقی و در فاصله ۴۵۰ متری دهانه ورودی غار عمیق پراو فراهم می کند.

کوهستان پرآو رشته کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال‌ شرق شهر کرمانشاه، باطول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت حدود ۹۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس در غرب ایران است.

رشته کوه پراو از سمت شمال غربی به رشته کوه شاهو متصل است و از سمت جنوب شرقی، رودخانه معروف گاماسیاب آن را از رشته کوه هرسین جدا می‌کند و دهستان های پایروند و میان‌دربند در جنوب غربی و دهستان‌های دینور و بیلوار در شمال شرقی این کوهستان واقع شده‌اند.

قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان به‌شمار می رود که در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده‌ است. کوه‌های این منطقه بعلت فشارهای ناشی از کوه‌زایی زمین شکاف‌های بسیاری پیدا کرده‌ است به همین علت عمیق‌ترین غارهای ایران مانند غارهای پراو، جوجار، قیژلان و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار