دادستان قم مطرح کرد؛
دادستان قم گفت: در دادرسی الکترونیک، امکان حضور غیر فیزیکی در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است.
کد خبر: ۹۰۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۳ 28 September 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام حسن غریب،دادستان قم با بیان این که توسعه دادرسی الکترونیک و ایجاد سیستم هوشمند قضایی در اولویت برنامه‌های سال جدید دستگاه قضایی قرار دارد، گفت: اجرای دادرسی الکترونیک و غیر حضوری، علاوه بر تضمین سلامت مراجعان و همکاران، گام مهمی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده، کاهش هزینه‌های سیستم قضایی و افزایش سرعت انجام کارها، افزایش کیفیت رسیدگی و امنیت قضایی و اداری به شمار می‌رود.

وی به اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی دادرسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این نوع دادرسی، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت مجازی برقرار می‌شود و امکان حضور غیر فیزیکی در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است.

دادستان قم ادامه داد: با تجهیز کامل محلی در زندان و بازداشتگاه قم و سایر استان‌ها، زندانیان به صورت ویدئویی و زنده با مراجع رسیدگی کننده پرونده قضایی خود ارتباط برقرار می‌کنند و فرایند دادرسی انجام می‌گیرد.

غریب به اجرای موفقیت آمیز این طرح در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در نیمه دوم شهریور ماه، تنها در دادسرای عمومی و انقلاب قم با دستور مقام قضایی، ۳۰ دادرسی مجازی از دادسرا با زندان لنگرود قم، زندان ساحلی، بازداشتگاه، زندان ساوه، اردوگاه و دیگر زندان‌ها با مرجع قضایی صورت گرفته است.

دادستان قم گفت: این روش هم برای رسیدگی به پرونده و همچنین به منظور دیدار غیرحضوری و چهره به چهره قضات با زندانیان جهت حل مسائل و مشکلات آنان و اعطای مرخصی به زندانیان قابلیت اجرا دارد.

این مقام قضایی با اشاره به امنیت بالای دادرسی الکترونیک به دلیل استفاده از فیبر نوری بیان کرد: جلوگیری از هزینه‌های اضافی و پیشگیری‌های لازم در خصوص خطرات اعزام زندانی به دادگاه، پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری ها، تسریع در عملکرد و کاهش اطاله دادرسی از دیگر اهداف این امر است.

غریب در پایان افزود: امیدواریم که به زودی امکان برقراری ارتباط با کل کشور در هر شعبه به صورت مستقل ایجاد شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار