یک شرکت داروسازی چینی وعده داد تا ۳ ماه آینده توانایی توزیع جهانی واکسن کووید ۱۹ را خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰ 26 September 2020

به گزارش تابناک سمنان بیش از ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. تاکنون شمار کشور‌هایی که توانسته اند شیوع بیماری را در جامعه کنترل و مدیریت کنند از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود. با این حال، دولت‌ها امیدوارند با کشف واکسن موثر برای کووید ۱۹، بتوان در چند ماه آینده فرآیند واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۱۷۰ واکسن کرونا در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۳۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۹ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند.

به تازگی سینوواک، غول داروسازی چین اعلام کرد واکسن کرونای توسعه یافته از سوی این شرکت برای توزیع جهانی در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی آماده است.

ین وی دانگ، مدیر اجرایی شرکت سینوواک وعده داده است در صورتی که مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا با موفقیت انجام شود، تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا (یکی از سه مرجع معتبر جهانی برای تایید واکسن جدید) را کسب خواهد کرد و توزیع این واکسن را پس از آن در ایالات متحده آغاز می‌کند.

او دانگ بیان کرد: وقتی که برای نخستین بار ویروس کرونا از شهر ووهان ظهور کرد، استراتژی نخست ما کنترل و مدیریت ویروس در این شهر و سپس سراسر چین بود. زمان کمی پس از آن، در ماه ژوئن و ژوئیه ما بار دیگر استراتژی خود را بازنگری کرده و این بار تمامی جهان را در مبارزه با کووید ۱۹ در نظر گرفتیم. هدف ما محیا کردن واکسن کرونا برای تمامی جهان از جمله آمریکا، اروپا و سایر کشور‌هاست.

شرکت سینوواک در حال توسعه یکی از چهار واکسن کرونایی است که هم اینک در چین در حال توسعه است. شرکت دولتی سینوفارم، دیگر غول داروسازی چین هم اینک با همکاری ارتش در حال تولید واکسن کرونا است و به دلیل حمایت مستقیم پکن از این طرح، احتمال موفقیت آن زیاد است.

سینوواک در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونا قرار دارد و در حال آزمایش بر روی ۲۴ هزار داوطلب در کشور‌های برزیل، ترکیه و اندونزی است. همچنین بنگلادش و شیلی از دیگر گزینه‌های این شرکت برای گسترش مرحله سوم آزمایش واکسن کروناست. انتخاب این کشور‌ها به دلیل آن صورت گرفت که آن‌ها به شدت با شیوع کووید ۱۹ مواجه شده اند و به دلیل جمعیت بالا گزینه مناسبی برای آزمایشات بودند.

انجام آزمایشات واکسن کرونا در خارج از چین پس از آن صورت گرفت که پکن موفق شد شیوع کووید ۱۹ در کشور را با موفقیت کنترل و مدیریت کند. به دلیل نبود گزینه کافی برای انجام آزمایش واکسن کرونا، شرکت‌های داروسازی چین به سراغ کشور‌هایی رفته اند که آمار‌های بالایی در این زمینه دارند. تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر در چین به ویروس کرونا آلوده شده اند. از این میان، تاکنون ۴ هزار و ۶۳۴ نفر قربانی شده‌اند. با این حال، در شبانه روز گذشته دولت چین تنها ۸ مورد ابتلای جدید به کرونا را شناسایی کرده است.


بیشتر بخوانید


تلاش شرکت های بزرگ داروسازی برای توزیع جهانی واکسن کرونا

غول‌های داروسازی جهان در حال تلاش برای دست یافتن به واکسن موثر برای مقابله با این بیماری هستند. به طور کلی ۴ مرحله اصلی برای آزمایش واکسن کرونا وجود دارد که یک مرحله مقدماتی و سه مرحله نهایی است. روسیه به عنوان نخستین کشور جهان چند هفته است که از واکسن کرونای خود به نام «اسپوتنیک وی» رونمایی کرده است. با این حال، این کشور بدون انجام آخرین مرحله آزمایش واکسن کووید ۱۹ اقدام به ثبت این واکسن کرده است؛ از همین رو، سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا، به عنوان ۳ مرجع اصلی تایید هر واکسن جدید از تایید واکسن روسیه خودداری کردند.

شرکت نوواکس، غول داروسازی آمریکا و شرکت سروم هند، بزرگترین تولید کننده واکسن جهان اعلام کردند در برنامه‌ای مشترک اقدام به تولید ۲ میلیارد واکسن کرونا در جهان خواهند کرد. پیش‌تر در ماه اوت میلادی این دو شرکت داروسازی اعلام کردند یک میلیارد دوز از واکسن کرونا را تولید خواهند کرد. حال دو طرف به دلیل افزایش تقاضا و تشدید بحران کرونا توافق کردند، دو میلیارد دوز از واکسن کووید ۱۹ را به صورت مشترک تولید کنند.

در بیانیه این دو غول داروسازی جهان آمده است: شرکت "سروم" هند قرار است پادتن‌های واکسن شرکت نوواکس را به صورت گسترده در خاک هند تولید کند. با این کار تا سال ۲۰۲۱ میلادی ظرفیت تولید واکسن این شرکت دو برابر خواهد شد و بیش از ۲ میلیارد دوز از آن به بازار عرضه می‌شود.

شرکت نوواکس در کنار شرکت مدرنا، دو غول داروسازی آمریکا هستند که در مرحله پایانی آزمایش واکسن کرونا قرار دارند. مهندسان ژنتیک شرکت نوواکس در حال توسعه این واکسن هستند. تحقیقات این شرکت در محیط آزمایشگاهی منجر به پاسخ ایمنی و مقاومت در موش‌ها و میمون‌ها شده است.

شرکت نوواکس مرحله سوم آزمایش کرونای خود را به صورت گسترده از ماه اکتبر آغاز خواهد کرد. به دلیل استاندارد‌های بالای این شرکت دارویی در آزمایش‌های خود، آمریکا ۱۰۰ میلیون دوز و بریتانیا ۶۰ میلیون دوز از این واکسن را برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی سفارش داده اند. این شرکت وعده داده است در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات مرحله سوم، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده شده از سوی دولت آمریکا را در ماه ژانویه (نخستین ماه میلادی) به این کشور تحویل دهد.

دولت‌های آلمان، انگلیس و آمریکا امیدوارند بتوانند از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی واکسیناسیون عمومی در مقابل کووید ۱۹ را آغاز کنند. با این حال، دولت فدرال آمریکا نیز به مقامات محلی (ایالتی) اعلام کرده است خود را برای توزیع واکسن کرونا در ماه نوامبر سال جاری میلادی آماده کنند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار