کد خبر: ۹۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳ 07 September 2015
فرهنگ پهلوانی با تار و پود ایرانی گره خورده است، پهلوانی می گفت وقتی وارد زورخانه می شوی باید سرت را خم کنی تا بتوانی از در عبور کنی، سرت را خم می کنی تا یادت باشد وقتی به پهلوان های شهر ومحله ات می رسی احترام بگذاری و این یعنی فرهنگ پهلوانی.
خزانه فرهنگ باستانی ایران در زمینه فرهنگ پهلوانی چندان غنی است که در تاریخ اسلام پهلوان پهلوانان حضرت علی (ع )شناخته می شود که منش و سیره آن حضرت زبانزد خاص و عام می باشد و در تاریخ ادبیات وجود نام هایی همچون زال و  اسفندیار، رستم،آرش کمانگیر و پوریای ولی جلوه های دیگری از فرهنگ پر بار این سرزمین را نشان می دهد.
امروزه علیرغم فراموشی این فرهنگ و در حالی که در شهر کرج تنها سه زورخانه فعال وجود دارد اما فرهنگ پهلوانی را در هر محله و کوی برزن می توان دید. مردمانی که با 6 هزار شهید در دوران دفاع مقدس نشان دادند همچون پوریای ولی و غلامرضا تختی، در مقام والای رشادت و شهادت سر ادب و تعظیم فرو می آورند.

به همین دلیل و همزمان با روز فرهنگ پهلوانی روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج با قاسم توکلی فرزند پهلوان اکبر توکلی پیشکسوت و از چهره های نامی ورزش باستانی ایران و شهر کرج گفتگویی صورت داده تا بیشتر با این فرهنگ و ورزش آشنا شویم.

جایگاه ورزش زورخانه ای در میان ورزش های سنتی در ایران چگونه است؟
 
همانگونه که مستحضرید ورزش زورخانه ای از گذشته های دور در میان مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته که در ایام قدیم که جنگهای تن به تن بوده برای تقویت جسم جنگجویان در زیر زمین ها به تقویت جسم و روح می پرداختند و هر کدام از ادوات ورزشی باستانی سر لوحه یک جنگ افزار زمان خود بوده مثلا کباده نشانگر تیر و کمان بوده؛ میل باستانی نشانگر گرز بوده و سنگ زورخانه نشانگر سپر بوده است. به هر حال این ورزش در ایران باستان بعد از سوار کاری از ورزش های بومی و سنتی و اصیل ایرانیان بوده است.

میزان علاقه بندی شهروندان جهت مراجعه به زورخانه چقدر است؟
 
قبل از انقلاب ورزش باستانی به صورت سنتی و بین پیشکسوتان و قدیمی ها مرسوم بوده و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت حرفه ای و تجمیعی و حرکات موزون در حالی صورت می پذیرد که در بین جوانان و نوجوانان بسیار جایگاه مطلوبی را پیدا کرده است و علاقه مندان فراوانی را جذب نموده است.

مهمترین ویژگی پهلوانان زورخانه ای چیست؟

در فرهنگ پهلوانی ارزش های بسیاری برای پهلوانی برشمرده اند و بدون شک مهمترین آنها پرهیزکاری، تدین، راستگویی، جوانمردی، فتوت، گذشت و سخاوت می باشد.

برای گسترش این فرهنگ در میان مردم چه باید کرد؟

جهت گسترش این ورزش بومی، سنتی و مذهبی بایستی سطح دانش اطلاعات جوانان و نوجوانان و عامه مردم را نسبت به آن افزایش داده  و به مدد رسانه های جمعی فرهنگسازی لازم را انجام داد. بطور مثال در همین زمینه می توان با کمک و استفاده از ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق جراید بخصوص رسانه ملی و برنامه های ویژه در نقاط مختلف شهر و زورخانه های سطح شهر و مراکز ورزشی اقدام نمود. طی چند سال قبل اینجانب پیشنهادی به رادیوکرج ارائه نمودم که در  ورزش های  صبحگاهی برای ایجاد هیجان بیشتر نزد کودکان و نوجوانان از ضرب مرشد زورخانه بهره گرفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار