مدیرعامل آبفای استان البرز گفت: مدیریت آب شرب ۱۲۰ روستا از ۲۸۵ روستای استان البرز در اختیار آبفا نیست.
کد خبر: ۹۰۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ 22 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» ذوالفقار مهدی زاده گفت: یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی البرز از اواخر سال ۹۸ آغاز شد ودرحال حاضر کلیه مسئولیت‌ها و وظایف آبفای روستایی استان به آبفای استان البرز محول شده و در حقیقت تامین و توزیع آب روستاهایی که زیرپوشش آبفای روستایی بودند، به آبفای استان واگذار شده است.

وی افزود: هم اکنون در حال گذار از طرح یکپارچه سازی بوده و امیدواریم مردم روستاهای استان از مزایای این یکپارچه سازی همچون افزایشکمیت وکیفیت آب آشامیدنی، سرعت در ارائه خدمات، پرهیز از موازی کاری، تمرکز امور اداری درسطح استان، بهبود زیرساخت‌های آبرسانی و تاسیسات فنی، نظام مند شدن هزینه‌ها در واگذاری انشعاب‌ها و سایر هزینه‌های مرتبط با ارایه خدمات به مردم، اصلاح شبکه و جلوگیری از هدر رفت بالای آب که حدود ۴۵ درصد است و شناسایی و قطع انشعاب‌های غیرمجاز و... بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر از مجموع ۲۸۵ روستای استان، ۱۲۰ روستا به صورت خصوصی و شورایی اداره می‌شوند و زیر نظر آبفا نیستند،گفت: در یک بازه زمانی چهار ساله در نظر داریم تمام ۱۲۰ روستایی که زیر پوشش آبفا نیستند را تحویل بگیریم تا مردم ساکن دراین روستاها از آب با کیفیت و کمیت لازم و طبق استانداردهای تعریف شده برخوردار شوند. که البته برای انجام این کار که مستلزم هزینه‌های زیادی است نیازمند حمایت مراکز و مراجع مرتبط استانی هستیم .

مدیرعامل آبفای البرز ادامه داد: درحال حاضر آب بسیاری از مناطق روستایی از جمله جاده چالوس و طالقان از چشمه‌ها و در برخی روستاها از جمله در نظرآباد، اشتهارد و فردیس از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع که آب چشمه‌ها با افت روبرو می‌شود، از آب چاه‌های عمیق نیز استفاده می‌شودکه کیفیت آنها کنترل شده و مطلوب است. اما به طور کلی ذائقه وعلاقه دیرینه مردم ساکن در این روستاها معمولاً برای استفاده از آب چشمه‌ها پا برجاست درحالی که از آب لوله کشی و شبکه توزیع برخوردارند، از آب چشمه‌ها هم استفاده می کنند که این امر ناشی از مشکل کمی وکیفی آب نیست.

مهدی زاده با اشاره به اینکه بیشترین تعداد روستاها به ترتیب در ساوجبلاغ، طالقان،کرج و نظرآباد قرار داشته و بیشترین روستاهای تحویل داده شده به آبفا به ترتیب در ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان وکرج قرار دارند، افزود: انشعاب‌های غیرمجاز مربوط به باغ ویلاها، ۴۵ درصد از آب مصرفی روستاها را هدر می‌دهند. به همین دلیل ساماندهی شبکه‌های آب روستایی به جد در دستور کار خواهد بود.

وی سهم منابع زیرزمینی و چاه‌ها را در تامین آب شرب مردم ۸۰ درصد و آب سطحی را ۲۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به افت شدید سفره‌های زیرزمینی، پیگیری‌های لازم برای تخصیص آب جایگزین از منابع سطحی(سد طالقان وکرج) صورت گرفته که از طریق احداث واحد سوم تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج که اخیراً توسط وزیر نیرو کلنگ احداث آن به میزان سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب به زمین زده شد، به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

مدیرعامل آبفای البرز با اشاره به اینکه کرونا مصرف آب البرز را از ابتدای امسال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داد، تصریح کرد: با این حال با وجود رشد بالای جمعیت و بالا بودن سرانه مصرف استان که حدود ۲۲۰ لیتر برای هر نفر درشبانه روز است و از دست دادن حدود ۲۰ حلقه چاه به علت کم آبی وخشکی، توانستیم با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های فنی مختلف مشکلات را به خصوص در فصل تابستان پشت سر بگذاریم.  به طوری که به جز مهرشهر و ماهدشت که در مقطعی با مشکلاتی در توزیع آب به دلایل مختلف از جمله قطع سراسری برق تاسیسات روبرو شدند، مشکلی در تامین و توزیع آب استان نداشته و نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار