کد خبر: ۹۰۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ 19 September 2020

 

 

استمرار توزیع نهاده‌های دام و طیور در گیلان؛ ساختار دامداری در استان بومی است

گروه استان‌ها- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع نهاده‌های دام و طیور در استان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی گیلان برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی گام‌های مؤثری برداشته است.

مسعود الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، توزیع نهاده‌های دام و طیور در گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه استان در بخش پرورش طیور و مرغ جایگاه شاخصی در کشور دارد اظهار داشت:
سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای پیشبرد اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی در چهار بخش گام‌های مؤثری برداشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن ابراز امیدواری از همکاری و هماهنگی کلیه بخش‌ها در راستای تحقق اهداف کلان توسعه‌ای و برداشتن گام‌های مؤثر در راستای توسعه پایدار کشاورزی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی در گیلان بر همه عوامل تأثیر گذار است و گردشگری و صنعت استان هم با کشاورزی گره خورده است.

الماسی بخش تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، آب ‌و خاک و امور فنی و مهندسی و صنایع تبدیلی را چهار حوزه‌ای که در بخش اقتصاد مقاومتی فعال هستند را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: هر کدام از این بخش‌ها با انجام دو پروژه توانسته‌اند گام‌های بسیار مؤثری در راستای پیشبرد اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی بردارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم طبق آخرین آمارهای اعلام شده جمعیت دامی استان را یک میلیون و 100 هزار رأس اعلام کرد و بیان داشت: از این تعداد حدود 400 هزار رأس مربوط به دام سنگین است از طرفی گیلان در بخش دام بومی کشور در رتبه دوم قرار دارد.

حجت علی‌اکبرنژاد با بیان اینکه 49 درصد بهره‌برداران کشاورزی گیلان در حرفه دامپروری، پرورش مرغ گوشتی و صنایع وابسته فعال هستند افزود: ساختار دامداری در گیلان بر مبنای دامداری‌های بومی است زیرا سرانه مالکیت زمین در استان حدود 7 دهم درصد است و اکثر بهره‌برداران آن در کنار حرفه کشاورزی دامداری هم انجام می‌دهند.

وی ایجاد زیرساخت‌های خوب در گیلان برای دام را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در استان به علت محدودیت در کاشت علوفه دام، صنعتی زیاد وجود ندارد اظهار داشت: در گیلان واحدهای کوچک روستایی را شناسایی و تعریف کردیم و تا امروز حدود 10 هزار پروانه بهره‌برداری واحد کوچک روستایی بهداشتی در استان صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نظارت بر نحوه توزیع نهاده‌های دام و طیور و توزیع این نهاده‌ها با استفاده از سامانه بازارگاه را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه بارگیری این نهاده‌ها بیشتر از بنادر جنوب و به شکل تناژ بالا انجام می‌شود امکان خرید برای واحدهای دامداری کوچک وجود ندارد.

علی‌اکبرنژاد توزیع نهاده‌های دام و طیور توسط تشکل‌های بخش خصوصی که مورد انتخاب خود دامداران در قالب تعاونی‌های دامداران در سطح استان هستند را متذکر شد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 16 تعاونی فعال در گیلان داریم و اتحادیه دامداران استان هم به عنوان مباشر در سامانه بازارگاه نسبت به خرید اقلام اقدام می‌کند.

وی از اختصاص حدود 18 هزار تن نهاده جو در سامانه بازارگاه به استان گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه نهاده ذرت و سویا بیشتر در صنعت طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد تصریح کرد: در زمینه تأمین و توزیع جو در کل کشور و گیلان هیچ مشکلی وجود ندارد و دامداران کوچک برای استفاده از این خدمات باید عضو تعاونی دامداران بشوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان این استان را قطب تولید و پرورش صنعت طیور کشور که سهم زیادی از نیاز بازار بزرگ تهران را هم تأمین می‌کند اعلام کرد و ابراز داشت: استان گیلان در بخش تولید مرغ مادرگوشتی رتبه دوم و در حوزه تولید مرغ گوشتی کشور هم رتبه پنجم را از آن خود کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار