مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه افزایش دما تهدید جدی برای مرجان های جزیره قشم به شمار می رود، گفت: ادامه روند گرمایش زمین در سال های اخیر موجب سفید شدن و مرگ تدریجی مرجان های این منطقه شده است.
کد خبر: ۹۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 06 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، سید محمدهاشم داخته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در چند سال اخیر روند سفید شدن برخی از گونه های مرجانی خلیج فارس و آب های جزیره قشم در فصل تابستان افزایش یافته است و پیش بینی می شود این روند ادامه یابد.
 
وی با بیان اینکه به طور معمول فرایند سفید شدن مرجان ها پس از کاهش دمای منطقه برگشت پذیر بوده و شاهد بهبود مرجان ها بودیم، گفت: اما تابستان های گرم سال های اخیر و افزایش کم سابقه دما در این منطقه شرایط سختی برای مرجان ها ایجاد کرده است.
 
داخته، گرمایش زمین را موجب ضعیف شدن مرجان ها دانست و اضافه کرد: اینک شاهد سفیدشدگی درصد بیشتری از مرجان های منطقه هستیم و بتدریج این روند بر گونه های مقاوم تر مرجان ها نیز تاثیر می گذارد.
 
وی ادامه داد: بیم آن می رود که بخشی از سفید شدگی مرجان ها قابل بهبود نباشد و به مرگ مرجان های جزیره قشم منجر شود.
 
داخته گفت: روند سفید شدن مرجان های جزیره قشم و دیگر مناطق مرجانی خلیج فارس به صورت مستمر توسط واحد دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم رصد می شود.
 
وی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که آستانه تحمل مرجان های جزیره براثر ادامه روند گرم شدن زمین کاهش یافته و به مرور سفید می شوند.
 
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این موجودات به شدت در معرض خطرات ناشی از گرم شدن زمین هستند و پیش بینی می شود که ادامه این روند انقراض مرجان ها را به همراه داشته باشد.
 
داخته اظهارکرد: در این زمینه اطلاعات و گزارش های واحد دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به مرکز پایش سلامت مرجان های در دانشگاه کوینزلند استرالیا (coral watch) ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: نتیجه تجزیه و تحلیل گزارش ارسالی به این دانشگاه، حاکی از افزایش احتمال خطر سفیدشدگی مرجان های این ناحیه به بیش از 70 درصد اعلام می شود.
 
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد پارک های دریایی به منظور جلب گردشگران به نقاط غیرمرجانی دریا و کاهش فشار به نواحی مرجانی، احیای مرجان ها توسط پیوند یا قلمه زدن و استفاده از پارکبان های دریایی ویژه حراست از مرجان ها را از جمله اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از این گونه های ارزشمند دریایی برشمرد.
 
داخته گفت: برای جلوگیری از شدت گرفتن این فرایند، آگاه سازی مردم به منظور جلوگیری از دامن زدن به عوامل افزایش دهنده دمای زمین، تهیه بروشورهای راهنما برای آگاهی مردم محلی و گردشگران درباره اهمیت اکوسیستم های مرجانی و تهیه پوسترهای هشدار دهنده درمورد حفظ مرجان ها مهم است.
 
وی بویه گذاری در مناطق مرجانی به منظور جلوگیری از لنگر انداختن کشتی ها در بستر این مناطق و جلب همکاری های منطقه ای برای جلوگیری از تخریب مرجان ها را از دیگر عواملی عنوان کرد که می تواند به بهبود شرایط موجود کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار