کد خبر: ۹۰۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 18 September 2020

 

 

ایسنا/گیلان نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی از تحریف نام روستای “حیران” در کتب درسی انتقاد کرد.

غلامرضا مرحبا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در همین راستا نامه ای به “محسن حاجی میرزایی”، وزیر آموزش و پرورش ارسال گردید که در متن آن بر اقدام عاجل در این خصوص و عذر خواهی از مردم منطقه و استان گیلان نسبت به اشتباه فاحش صورت گرفته، تأکید شده است.

وی با بیان اینکه در کتب درسی ریاضی پایه دهم تجربی و حسابان پایه دوازدهم، به غلط نام جعلی “حیران اردبیل” به جای “حیران آستارا” و یا “حیران گیلان” درج شده است، خاطر نشان کرد: در تقسیمات کشوری و اسناد موجود در وزارت کشور، روستا و دهکده گردشگری “حیران” جزو شهرستان مرزی بندر آستارا و استان گیلان می باشد.

مرحبا با تأکید بر اینکه مردم شهرستان آستارا و استان گیلان حساسیت خاصی را نسبت به این مسأله دارند، تصریح کرد: تحریف به عمل آمده، موجب جریحه دار شدن احساسات مردم انقلابی، شهیدپور و از همه مهمتر مرزدار این خطه شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این، تحریف مذکور در صفحه 62 کتاب جغرافیای دوم متوسطه انسانی و صفحه 19 کتاب زمین شناسی سوم متوسطه تجربی که با عبور از فیلترهای فراوان وزارت آموزش و پرورش و سایر دست اندرکاران، چاپ و نشر می یابد، رخ داده بود و منطقه «حیران» شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان، به عنوان بخشی از استان های اردبیل و آذربایجان معرفی شده بود که با پیگیری های مسئولان وقت استان گیلان و شهرستان آستارا اصلاح شد.

حال با بررسی کتب درسی باید دید که این اتفاق قابل تأمل و درج مطالب غلط و اشتباه در سایر کتب درسی و در سایر موارد هم رخ می دهد که اگر چنین باشد عواقب بسیار تلخ آموزشی در انتظار فرزندان این مرز و بوم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار