فرماندار قم گفت: روش‌های سنتی و ناکارآمد در کشاورزی سبب افزایش برداشت آب از چاه‌های قم شده است.
کد خبر: ۹۰۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 17 September 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: باید مازاد بر نیاز فعلی به ذخیره آب بپردازیم و وقتی با کمبود آب روبه‌رو هستیم آب مورد نیاز قم را ذخیره نکنیم.

فرماندار قم افزود: در شرایطی که در صنعت با کمبود آب روبه‌رو هستیم و بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل کمبود آب از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اشتغال قم صرف‌نظر می‌کنند نیاز به یک مدیریت صحیح منابع آب ‌داریم.

حیدری عنوان کرد: شهرک‌های صنعتی قم با وجود صنایع کم آب‌بر همچنان از کمبود آب گلایه دارند، بر این اساس نیاز به یک آمار صحیح و کامل از آب مورد نیاز در کشاورزی، صنعت، خدمات و مصارف خانگی داریم تا بهتر بتوان به مدیریت پرداخت.

فرماندار قم اظهار داشت: اگر مشکل آب در قم حل ‌شدنی نیست، پس مدیران با چه نگرشی به برخی از صنایع مجوز می‌دهند و تولیدکنندگان را با انبوهی از مشکلات روبه‌رو می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های جدی در قم در تامین آب، آمار بالای مهاجرت است و این افزایش جمعیت به دلیل مهاجرت‌های گسترده، منابع آب را با چالش روبه‌رو کرده است، از این ‌رو باید در تخصیص آب با نگاهی کارشناسی وارد شد و سند جامع آب را به‌درستی و طبق رشد جمعیت و اولویت‌ها تدوین کرد.

حیدری بیان کرد: روش‌های سنتی و ناکارآمد در کشاورزی موجب افزایش برداشت آب از چاه‌های قم شده است، در قم 969 چاه آب در اختیار کشاورزان است که با روش‌های سنتی 414 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

وی گفت: از این میزان 115 میلیون مترمکعب آب بیشتر از حد مجاز برداشت می‌شود، این ارقام نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح منابع است.

فرماندار قم عنوان کرد: اگر بتوان چاه‌های مجاز را به کنتورهای هوشمند مجهز کرد، میزان مصرف آب استاندارد شده و بخش زیادی از برداشت‌ها کاهش پیدا می‌کند و با این روش قطعاً مدیریت بهتری می‌توان اقدام کرد و بهره‌وری را افزایش داد.

وی تصریح کرد: البته عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند نیز دلایل مهمی دارد که مهم‌ترین آن هزینه نصب است و باید با همراهی و مساعدت این موانع برطرف شود.

حیدری بیان کرد: در هر ماه 20 چاه برای نصب کنتورهای هوشمند در 5 بخش انتخاب شود تا بتوانیم این طرح را به‌طور کامل عملیاتی کرده و از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: مدیریت مسئولان در تخصیص عادلانه امکانات و منابع اهمیت زیادی دارد، مردم باید بدانند در برنامه‌ریزی مسئولان رفع تبعیض و عدالت رویکرد اساسی و راهبردی در حل مشکلات به‌ویژه دغدغه‌های معیشتی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار