کد خبر: ۸۹۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 16 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» پیشکسوت صنف فروشندگان دوچرخه در کرج گفت: با کمال تاسف باید گفت که این وسیله ارزشمند در کشور ما با کم لطفی عمومی مواجه شده و هیچ تلاشی برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه مشاهده نمی شود.

حیدر ذوالفقاری که سالها است در صنف فروش دوچرخه فعال است و به عنوان یکی از قدیمی ترین های این صنف شناخته می شود اظهار کرد: شاید قدیمی ها هنوز به خاطر داشته باشند و سخن بنده را تصدیق کنند که در زمانی نه چندان دور ،استفاده از دوچرخه در میان بسیاری از مردم کشورمان از جمله بازاریان مرسوم بود . هنوز هم در برخی شهرهای کشورمان ،کسبه قدیمی رکاب زدن را به اتومبیل سواری ترجیح می دهند و تمامی امور مرتبط با کسب و کارشان را با همین وسیله انجام می دهند . اما چه کنیم که این روزها همه مردم؛ پیر و جوان، پشت فرمان نشستن و ساعت ها وقت تلف کردن در ترافیک را به دوچرخه سواری ترجیح می دهند .

وی افزود: صنفی که زمانی از رونق نسبتا خوبی برخوردار بود ، امروز و در هیاهوی زندگی شتاب زده ماشینی از رونق افتاده است . چرخ واحد های صنفی دوچرخه فروشی دیگر نمی چرخد . وسیله ای که می تواند نشاط و سلامتی را به جامعه تزریق کند ، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و آلودگی های صوتی و زیست محیطی را از بین ببرد ، از هدر رفت سرمایه های ملی (بنزین ) جلوگیری کند ، امروز با بی مهری مردم و مسئولان مواجه شده و با خطر حذف شدن از سبد خانوارهای ایرانی روبرو است .

پیشکسوت صنف دوچرخه  افزود: روند افزایشی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی از جمله دلایل افزایش قیمت محصولات وارداتی از جمله دوچرخه هستند . از دیگر سو کوچک تر شدن سبد مصرفی خانوارهای ایرانی و کاهش قدرت خرید آنها ، بازار تهیه ، توزیع و فروش دوچرخه را در داخل کشورمان با رکود شدید مواجه ساخته است.

ذوالفقاری ادامه داد: در چنین شرایطی ، سرمایه گذاری در این حرفه مقرون به صرفه نیست  و انگیزه های مالی افراد برای فعالیت  در این صنف از بین می رود . مجموعه ای از مسائل فوق باعث شده تا بسیاری از همکاران بنده از این صنف خداحافظی کنند .

فروشنده باسابقه دوچرخه در کرج در پایان گفت: معدود افرادی هم که هنوز در این صنف باقی مانده اند ، درآمد قابل توجهی از این شغل ندارند و به عبارتی صورت خود را با سیلی سرخ نگاه  داشته اند . اینها درد دل و دغدغه هایی هستند که اگر به آنها توجه نشود باید بزودی زود شاهد خاموش شدن چراغ واحد های صنفی دوچرخه فروشی در کشورمان باشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار