کد خبر: ۸۹۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 15 September 2020

آیا ارتودنسی تنها یک دندان کج با هزینه کم ممکن است؟

عوامل مختلفی از جمله مسائل ژنتیکی باعث شده در مجموع افراد زیادی (از جمله ما ایرانی ها) با دندان های کج بزرگ شویم. در این بین، برخی ها به دلیل کوچک بودن استخوان های فک، ممکن است با ازدحام شدید دندان و انبوهی از دندان های کج مواجه شوند. و برخی نیز تنها یک یا تعدادی کمی دندان کج داشته باشند. در هر صورت برای صاف شدن دندان ها در این افراد نیاز به درمان ارتودنسی دندان داریم. اما آیا انجام ارتودنسی برای یک دندان کج به تنهایی امکان پذیر است؟ آیا می توان بدون درگیر کردن سایر دندان ها، همان یک دندان کج را صاف کرد؟ اگر می شود هزینه آن چقدر است؟ بهترین متخصصان ارتودنسی پاسخ به این سوال را در این مقاله به شما می دهند.

آیا امکان ارتودنسی تنها یک دندان کج وجود دارد؟

پاسخ به این سوال به صورت کلی و بدون پرداختن به جزئیات "بله" است. یعنی حتی یک دندان کج را می توان با کمک ارتودنسی صاف کرد. اما برای داشتن پاسخ دقیق تر، لازم است که حتما نظر بهترین متخصصان ارتودنسی را نیز جویا شوید. در ادامه برخی از شناخته شده ترین متتخصصان تهران و جهان به جزئیات این سوال پرداخته اند.

نگرانی شما از داشتن یک دندان کج چیست؟

"دکتر جان ری" متخصص ارتودنسی در نیوجرسی آمریکا پاسخ به امکان ارتودنسی یک دندان کج را در قالب طرح یک پرسش می دهد. او می گوید

"اگر نگرانی شما از بابت داشتن این یک دندان کج تنها مساله زیبایی است، اصلا چه نیازی به ارتودنسی دارید؟ شما می توانید به جای انجام  انواع روش ارتودنسی، دندان خود را با کمک لمینت دندان بپوشانید. اما باید توجه کنید لمینت دندان و سایر ونیرهای دندانی تنها زمانی پاسخگوی شما خواهند بود که میزان کج بودن دندان جزئی باشد و مشکلی در خصوص تکلم و خوردن غذا با آن نداشته باشید."

اغلب اوقات شما باید کل دندان ها را ارتودنسی کنید

"دکتر کامیار امیرخضری" متخصص ارتودنسی دندان در کرج و تهران معتقدند که هرچند امکان ارتودنسی یک دندان کج به تنهایی وجود دارد اما توصیه می شود که کل دندان ها را طی یک مدت زمان کوتاه ارتودنسی کرد. این متخصص می گوید:

آیا ارتودنسی تنها یک دندان کج با هزینه کم ممکن است؟

"به طور کلی وقتی که تنها یک دندان کج می شود، نتیجه ناکافی بودن فضا برای رشد و در آمدن آن دندان است. در این حالت قوس دندانی باید متسع تر شود تا جا برای صاف شدن آن دندان کج فراهم شود. متخصص ارتودنسی می تواند با کمک انواع روش ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی، کاری کند که این فضا ایجاد شده و دندان ظرف مدت کوتاهی صاف شود. ارتودنسی سریع با پلاک های شفاف ارتودنسی  همچنین دستگاه های ثابت میتوانند ظرف مدت 4 تا 6 ماه این مشکل را به خوبی برطرف کنند."

روش های جایگزین ارتودنسی دندان کج چیست؟

دکتر "مکسول جانسون" متخصص ترمیمی و زیبایی دندان در منچستر معتقد است که می توان با روش  هایی به جز ارتودنسی یک دندان کج را صاف نشان  داد. او معتقد است تراش دادن مینای دندان با تغییر شکل آن می تواند کج بودن دندان را کاهش دهد. اما وی اظهار می کند که مشکل کج بودن دندان همچنان پابرجا است. زیرا ریشه دندان از پایه کج است. اگر مایلید که دندان از ریشه صاف شود باید به فکر ارتودنسی دندان کج باشید. استفاده از ارتودنسی نامرئی میتواند به برطرف شدن مشکل در چند ماه کمک کند.

ارتودنسی یک دندان از ارتودنسی همه دندان ها سخت تر است

دکتر "مارینا پولونسکی" متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت در اوتاوای کانادا معتقد است که در اغلب اوقات صرف زمان برای صاف کردن یا ارتودنسی یک دندان کج بسیار دشوارتر از ارتودنسی همه دندان ها است و نمی توان به طور دقیق گفت که چقدر زمان برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. برای بررسی های دقیق و ارتودنسی یک دندان کج باید بهترین متخصص ارتودنسی را انتخاب کرد. اما به نظر می رسد که با کمک ارتودنسی متحرک اینوزیلاین بتوان مشکل را هر طور شده حل کرد.

ارتودنسی سریع راه حل نهایی برای ارتودنسی یک دندان کج

دکتر هادی درویش پور متخصص ارتودنسی در تهران و متخصص ناهنجاری های فک و صورت معتقدند که به راحتی می توان با کمک روش هایی موسوم به ارتودنسی سریع کاری کرد که یک دندان کج صاف شود. او معتقد است که هر چند بهتر است همه دندان ها را جهت صاف  کردن یک دندان کج، ارتودنسی کرد، اما برای کاهش هزینه ارتودنسی می توان هوشمندانه  تر عمل کرد. استفاده از انواع ریتینر ارتودنسی، نگهدارنده ثابت، قالب های شفاف ارتودنسی، مینی اسکرو و روش های دیگر که می توانند طی پروسه ارتودنسی سریع و ظرف مدت 4 تا 5 ماه مشکل را حل کند میتوانند موثر باشند.

نکات پایانی در خصوص  ارتودنسی دندان کج

از نظرات متخصصانی که در این مقاله نام و دیدگاهشان منتشر شد بر میآید که میتوان یک دندان کج را ارتودنسی کرد و مانعی در اینکار وجود ندارد. اگر تنها نگرانی شما از کج بودن دندن، تنها جنبه زیبایی لبخند شما است میتوانید با لمینت دندان، تراشیدن مینای دندان و ... مشکل را برطرف کرد. اما اگر میخواهید دندان از ریشه صاف شود با کمک انواع روش ارتودنسی دندان میتوانید یا خود دندان را به تنهایی صاف کنید یا اینکه همراه با سایر دندان ها ارتودنسی کنید اما همانطور که دکتر امیرخضری و درویش پور اشاره کردند بهتر است که همه دندان ها را با هم ارتودنسی کنید تا نتایج بهتر و ماندگارتر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار