مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: قزوین به شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر کشور در دو حوزه موسیقی، هنر‌های تجسمی و خوشنویسی پیوست.
کد خبر: ۸۹۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳ 12 September 2020

راهیابی شهر قزوین به شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر کشور

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، محمدحسین اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: از بین ۳۶۷ شهر، قزوین در حوزه موسیقی به شبکه ۱۷ شهر خلاق و در حوزه هنر‌های تجسمی و خوشنویسی به شبکه ۲۲ شهر خلاق کشور پیوست.

اسماعیلی افزود: شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهر‌ها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است.

وی افزود :  پس از اعلام فراخوان در تابستان ۱۳۹۸ و اعلام آمادگی ۳۶۷ شهر برای مشارکت در این طرح، کارگاه‌های آموزشی برنامه نویسی فرهنگی و هنری با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهر‌های شرکت کننده در ۳۱ مرکز استان با بیش از ۲۴۰۰ ساعت برای ۱۲۰۰ نفر برگزار شد که پس از چند مرحله داوری ۱۲۹ شهر در ۹ حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین  با اشاره به اینکه بر اساس فراخوان هر شهر در سه رشته مجاز به شرکت در رقابت بود،  گفت : گروه‌های ۹ گانه هنری برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی وهنری شهر‌ها در رقابت شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر دیده شده است.

اسماعیلی افزود : بخش‌های این طرح شامل بخش هنر‌های تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک، مجسمه‌سازی و گرافیک، بخش هنر‌های نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آیینی و سنتی، نمایش‌نامه و نمایش، بخش موسیقی، بخش مد و لباس، بخش صنایع سنتی، بخش ادبیات، بخش رسانه و مطبوعات و بازی‌های رایانه‌ای، بخش سینما و بخش صنعت بسته‌بندی و چاپ بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت : توجه به ظرفیت‌های بومی، محلی، ملی و ارزش‌های دینی در طراحی و اجرای برنامه‌ها، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر، مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، قابلیت و ضمانت اجرایی، پیشینه و سوابق هر شهر در حوزه مربوطه از مهم‌ترین شاخص‌های های هیئت‌داوران برای انتخاب شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر بود.

اسماعیلی افزود: این طرح با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نهاد‌ها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری در حوزه شهری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو در حال اجراست.

منبع:صداوسیما

برچسب ها: ارشاد ، فرهنگ ، هنر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار