کد خبر: ۸۹۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹ 11 September 2020

 

فرماندار: رعایت نکات بهداشتی در جشنواره انار مهریز الزامی است

یزد- ایرنا- فرماندار مهریز گفت: دومین جشنواره انار این شهرستان آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ در روستای تاریخی « سریزد» از توابع بخش مرکزی با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، رضا زارع زاده زاده مهریزی روز جمعه در نخستین جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی برگزاری جشنواره یادشده که با حضور جمعی از مسوولان محلی برگزار شد، افزود: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها در معرفی منطقه و فروش مناسب محصول انار موثر است .

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برگزاری اولین جشنواره با استقبال خوب مردم و گردشگران مواجه شد، ادامه داد: امسال به خاطر شیوع کرونا این رویداد فرهنگی و اقتصادی بسیار محدود و طبق شیوه‌های نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: روستای سریزد از ظرفیت‌های بالای تاریخی و گردشگری برخوردار است و برگزاری جشنواره سبب رونق تولید و اشتغال‌زایی و کمک به مردم این روستا می‌شود و همراهی مردم نیز قابل قدردانی است .

زارع زاده مهریزی از همکاری خوب مردم روستا و دستگاه‌های اجرایی مسوول منطقه در برگزاری جشنواره و معرفی محصول انار و آثار و بناهای فرهنگی و تاریخی روستا سال‌ گذشته تشکر کرد.

انارهای ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی از جمله انارهای معروف روستای سریزد است که وزن هر کدام از آنها تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم می‌رسد و ۴۰ هکتار از اراضی روستای سریزد زیرکشت انار است و سالانه ۴۰۰ تن انار از باغ‌های این روستا برداشت می‌شود.

نخسنتین جشنواره انار مهریز ۱۷ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ همراه با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شد. 

روستای سریزد با یک هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مهریز قرار دارد و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان مهریز به کشت انار از نوع ارقام تفتی، شهوار، میخوش و حصیبی اختصاص دارد.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار آن را باغ‌ها تشکیل می‌دهد و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 سطح زیرکشت این محصول  در استان  ۶ هزار و ۸۰۶ هکتار است که ۲۱۵ هکتار آن نهال است و یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد و میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح ۱۷ تن و ۲۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

بیشترین ارقام انار مرغوب استان شامل ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی، ملس سریزد است و محصول تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم  به رب انار و ساندیس فرآوری و مقداری هم به‌صورت کنسانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

برداشت انار در مناطق مختلف استان یزد از اوایل مهرماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.  

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه گفت: تاکنون ۳۹۷ هزار و ۸۰۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی  به ۲۲ هزار و ۹۱۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر  ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد یک هزار و ۲۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

به گفته معاون وزارت بهداشت تا کنون ۳۴۲ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۷۵۳ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون  سه میلیون و ۵۰۷ هزارآزمایش  تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد. تصریح کرد: شرایط در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان نیز در حالت هشدار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار