به همت کارشناسان و مهندسان ایرانی موفق به تولید لاستیک برای خودرو‌های شاسی بلند در کشور شده ایم.
کد خبر: ۸۹۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 11 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: لاستیک یکی از اساسی ترین کالاهایی است که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و در کشورمان توانستیم انواع لاستیک برای خودروهای سواری را تولید کنیم. از این رو نیاز به واردات برای لاستیک به مرور زمان کم شده و به دلیل کیفیت و قیمت مناسب مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

مشکلی که در این سال ها با آن مواجه بودیم، عدم تولید لاستیک برای خودروهای شاسی بلند بود که تنها راه برای تامین این نوع لاستیک، واردات بود  که باعث خروج ارز زیادی از کشور نیز می‌شد. در سال‌های اخیر ایرانی‌ها تمایل بسیار زیادی به استفاده از خودرو‌های SUV و کراس اوور از خود نشان داده اند. این موضوع باعث شده است تا با همت مهندسان و کارشناسان داخلی موفق به تولید لاستیک برای انواع خودروهای شاسی بلند شویم.

آنطور که مسئولان این حوزه گفته اند برنامه  طراحی برای این کالا از حدود چهار سال پیش مطرح شد و اکنون پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی، به بازار عرضه شده است.

 

تولید لاستیک

تولید لاستیک برای خودروهای شاسی بلند

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص خط تولید لاستیک خودروهای شاسی بلند، گفت: هم اکنون برخی از انواع لاستیک برای خودروهای شاسی بلند را می توانیم در کشور تولید کنیم. این موضوع را می توان با افتخار اعلام کرد چرا که تاکنون این تکنولوژی را نداشتیم و در حال حاضر با همت کارشناسان و تحقیق و توسعه ای که صورت گرفته، مجهز به این سیستم شده ایم و تکنولوژی بومی آن ابداع و توسعه پیدا کرده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون لاستیک برای پرادو و خودروهای چینی موجود در بازار تولید می شود، گفت: در تلاش هستیم حتی خط تولید لاستیک برای انواع خودروهای لوکس را افزایش دهیم.

تنها در خصوص کیفیت لاستیک های تولید داخل در برابر نمونه خارجی آنها، بیان کرد:این لاستیک ها از نظر کیفیت استاندارد لازم را دارند و بر اساس استاندارد ملی کشور ساخته می شوند. حتی می توان این نکته را گفت که تایرهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفی خیلی بالاتر از استانداردهای جهانی هستند و جزو تایرهای با استاندارد بالا به شمار می روند.

او با اشاره به کارخانه های تولید لاستیک برای خودروهای شاسی بلند، ادامه داد: کارخانه تولید لاستیک کویر، یزد تایر و بارز خط تولید لاستیک برای خودروهای شاسی بلند را راه اندازی کرده اند. 

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص میزان تولید لاستیک برای خودروهای شاسی بلند، گفت: بازار هر چقدر کشش داشته باشد لاستیک تولید می کنیم و مشکلی در تولید این کالا نداریم. می توان گفت که در پنج ماه اول سال تاکنون ۲۶ درصد نیز اضافه تولید هم داشته ایم. 

تولید لاستیک

تنها با اشاره به قیمت مناسب لاستیک های داخلی در برابر لاستیک های خارجی، بیان کرد: قیمت گذاری تایرهای داخلی توسط سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می شود و شرکت به هیچ عنوان در قیمت گذاری دخیل نیست. قیمت تایر داخلی بسیار معقول است و به نوعی قیمت گذاری شده که خرید آن به نفع مصرف کننده باشد.

او در خصوص تولید لاستیک برای سایر وسایل مانند هواپیما، کامیون و اتوبوس افزود: تولید لاستیک هواپیما در کارخانه های تولید لاستیک صورت نمی گیرد و در اصل تولید این لاستیک ها توسط ارتش انجام می شود. 

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه واردات لاستیک همانند گذشته انجام می شود و کسری در آن وجود ندارد،  تشریح کرد: واردات لاستیک با ارز نیمایی به وفور انجام می شود.

تنها در خصوص تولید مواد اولیه برای لاستیک خودرو‌های شاسی بلند، گفت: می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد مواد اولیه برای تولید لاستیک داخلی است و ۴۰ درصد آن وارداتی است به طور مثال کائوچو در داخل تولید نمی‌شود یا مواد شیمیایی و برخی مواد دیگر با ارز نیمایی وارد می‌شوند.

تولید لاستیک

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران،  مواد اولیه وارداتی باعث ارزبری نیز می شوند، به طور مثال نخ استوان بندی به صورت یال وارد می شود و مابقی مواد آن در داخل تولید می شود. 

تنها با اشاره به راه اندازی خط تولید لاستیک برای برخی از خودروها در کشور، گفت: چند مورد خط تولید برای تولید لاستیک رادیال کامیونی و کامیونتی داریم که در نظر داریم آنها را تا پایان سال راه اندازی کنیم. 

رشد ۳۰ درصدی در تولید مجموع لاستیک سبک و سنگین

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت درباره راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کمبود لاستیک خودرو‌های سنگین گفت:   تولید مجموع لاستیک سبک و سنگین در کشور در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته،  با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

او ادامه داد: سال گذشته طرح تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین TBR را آغاز کردیم که در مراحل پایانی راه اندازی بخش تکنولوژی قرار دارد و به دلیل شیوع کرونا، هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: سرمایه گذار در حال پیگیری است که بتواند این طرح را به مدار تولید برگرداند و بتوانیم از ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل در سال، برای اتوبوس و کامیون استفاده کنیم.

 تولید لاستیک

او بیان کرد: همچنین   خط تولید لاستیک سنگین در یکی دیگر از شرکت‌های تایرساز در دست احداث است که در این طرح، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین در سال تولید می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی، ماشین آلات تولید این تعداد لاستیک و دستگاه‌های قالب زنی آن نیز در حال تهیه است که امیدواریم تا یک سال آینده وارد مدار تولید شود. علاوه بر این دو طرح، پروژه‌های تولید لاستیک نیز جزو طرح‌های فراخوان وزارت صمت برای حضور سرمایه گذاران در بخش تولید قرار دارد.

او گفت: اگر دو طرح مذکور به طور کامل به بهره برداری برسند، می‌توانیم سالیانه ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید کنیم؛ پیش از این هم ظرفیت تولید ۱ میلیون حلقه لاستیک سنگین در کشور وجود داشت.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: مصرف سالیانه لاستیک سنگین در کشور، ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه است که با راه اندازی کامل دو خط تولید لاستیک سنگین در دو شرکت تایرساز، می‌توانیم تا ۶۵ درصد لاستیک مصرفی سنگین در کشور را در داخل تولید کنیم.

 تولید لاستیک

او بیان کرد: در بخش سواری هم در حال حاضر نیازی به واردات لاستیک سبک نداریم و تنها در رینگ‌های سایز ۱۶ یا ۱۷ اینچ به بالا در حال واردات هستیم که حتی برای چنین سایز رینگ‌هایی هم بسیاری از شرکت‌های تایرساز داخلی شروع به سرمایه گذاری برای تولید این مدل لاستیک سواری کرده‌اند؛ این خودروها عموماً نیم شاسی، شاسی بلند قدرتی (SUV) و CUV (خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند درون شهری) هستند.

صادقی نیارکی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح‌های تولید لاستیک سنگین کشنده نیز در داخل هستیم.

وی درباره تأمین ارز لاستیک وارداتی گفت: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز مرتباً در حال پیگیری است؛ این معاونت، پرفورم های واردکنندگان لاستیک سنگین را مرتباً به بانک مرکزی اعلام می‌کند تا ارز مورد نیاز آنها تخصیص داده شود و این کار به صورت هفتگی دنبال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: این معاونت نیز مرتباً در حال پیگیری ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لاستیک سبک و سنگین برای واردات مواد اولیه است. در هفته گذشته با بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم تا ارز مواد اولیه تولید لاستیک تخصیص یابد؛ بانک مرکزی هم تمام تلاش خود را به کار بسته تا این کار انجام شود؛ ماحصل همه تلاش‌ها وپیگیری ها این شده که تولید لاستیک سبک و سنگین در کشور در ۴ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد.

در شرایط کنونی نیاز است تا همه دستگاه های مرتبط و فعالان در تمامی صنایع سعی به داخلی سازی محصولات کنند. جهش تولید می‌تواند کمک کند تا خود را ارتقا دهیم و به داخلی سازی بیشتر محصولات بپردازیم و نیازمان را به واردات کم کنیم. هم اکنون تولیدکنندگان داخلی لاستیک، محصولات خود را با قیمتی تا ۶۰ درصد ارزانتر از بازار به فروشنده‌ها می‌دهند که متأسفانه این ما به التفاوت به جیب دلالان می‌رود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار