مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اولویت اجرای این طرح، مطالعه و رسیدگی به مسائل ایمن‌سازی با واحد‌های صنفی پُر خطرازجمله استاندارد سازی در این بنا‌های تاریخی است.
کد خبر: ۸۹۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳ 10 September 2020
منصور شیشه فروش افزود: در راسته بازار تاریخی اصفهان با قدمت بیش از ۴۰۰ سال و با حدود هشت کیلومتر طول، اصناف مختلفی مستقرند بنابراین حفظ ایمنی این مجموعه اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه سیم‌کشی برق یکی از معضل‌های اصلی بازار تاریخی اصفهان است، گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۶ فقره حریق در بازار اصفهان به علت مشکلات سیم‌کشی برق رخ داده و کنترل شده است.

بازار اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار‌های خاورمیانه است ،این بازار با قدمتی افزون بر چهار قرن در کنار مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو در مجموعه میدان امام (نقش جهان) قرار دارد.

این بازار دو میدان تاریخی نقش جهان (امام (ره) و عتیق (امام علی (ع)) را به هم وصل می‌کند وورودی‌های زیادی دارد که مهمترین ان سردرقیصریه (ثبت ملی) در قسمت شمالی میدان نقش جهان است.
این بازار بزرگ دارای مغازه‌های مربوط به دوران حکومت صفویه است که در زمان گذشته به‌خصوص در سه دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویه امکان رقابتی سالم را برای هنرمندان، صنعتگران و صاحبان مشاغل مختلف فراهم کرد و باعث پیشرفت و شکوفایی مردم و شهر شد و این نقش و کارکرد همچنان ادامه دارد.

حدود ۲۷ هزار واحد صنفی در بازار تاریخی اصفهان فعال است.
میدان تاریخی امام (ره) هم از جمله وسیع‌ترین میدان‌های تاریخی جهان در زمان حکومت شاه عباس اول در قرن یازدهم هجری قمری (۱۰۲۱ ه. ق) بعد از پایتخت شدن اصفهان بنا شد.

میدان نقش جهان در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی به عنوان میراث جهانی یونسکو، ثبت شد.
میدان امام اصفهان، میزبان حدود ۹ هزار نوع فعالیت هنری و صنایع دستی و کسب و کار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار