دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران نامزدی سه شهر اوز، شیراز و خنج را برای کسب عناوین شهر خلاق مد و لباس، شهر خلاق سینما و شهر خلاق هنرهای تجسمی اعلام کرد.
کد خبر: ۸۹۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 08 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: براساس فهرست اعلامی، اوز باید با ۷ شهر، شیراز با ۹ شهر و خنج نیز با ۲۱ شهر دیگر رقابت کند.

بهروز مرامی درباره این طرح عنوان کرد: مجموعه اسناد بالادستی ازجمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و بیانیه گام دوم انقلاب، اصول و ضرورت‌های تعالی‌بخشی به فرهنگ و هنر و سبک زندگی مردم بر مبنای توجه به ظرفیتهای درونی و بومی را به خوبی روشن کرده است.

وی افزود: استان فارس نیز بر این اساس، با تشویق شهرهای بهره‌مند از زیرساخت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری، گزارش‌هایی را به دبیرخانه این رویداد ارسال کرد که در نهایت با سه نامزدی جایگاه مناسبی در میان دیگر استان‌ها دارد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: حاصل عضویت در شبکه شهرهای خلاق ایران، بهره‌مندی از اولویت دریافت مجموعه‌ای از خدمات، تسهیلات، اعتبارات و منابع برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌هاست.

توجه به ظرفیت‌های بومی، محلی، ملی و ارزش‌های دینی را در طراحی و اجرای برنامه‌ها برای کسب عناوین شهر خلاق در رشته‌های مختلف از مهم‌ترین معیارهای این طرح برشمرد.

وی با اشاره به اینکه این عناوین برحسب تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر به شهرهای برگزیده اعطا می‌شود، افزود: مشارکت مردم و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

مرامی اظهار داشت: باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قابلیت و ضمانت اجرایی و پررنگ کردن پیشینه و سوابق هر شهر در حوزه‌های اعلامی تلاش خود را برای کسب این عناوین افزایش دهیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس اظهار کرد: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است.

این طرح با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری در حوزه شهری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو در حال اجراست.

در گزارش دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران، از قول دبیر اجرایی این طرح آمده است: شهرهای مرحله نهایی از میان ۳۶۷ شهر مشارکت‌کننده در این طرح برگزیده شده‌اند.

به گفته ابراهیم حیدری پس از اعلام فراخوان در تابستان ۱۳۹۸ و اعلام آمادگی ۳۶۷ شهر برای مشارکت در این طرح، کارگاه‌های آموزشی برنامه‌نویسی فرهنگی و هنری با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهرهای شرکت کننده در ۳۱ مرکز استان با بیش از ۲۴۰۰ساعت برای ۱۲۰۰ نفر برگزار شد.

وی افزود: پس از برگزاری کارگاه‌ها شهرها برنامه‌های خود را همراه با مستندات به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که پس از چند مرحله داوری ۱۲۹ شهر در نه حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند.



برچسب ها: شیراز ، اوز ، خنج ، شهر خلاق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار