کد خبر: ۸۹۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵ 06 September 2020

 

بازسازی ساختمان گمرک چوبی آستارا نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار است

آستارا - ایرنا - مدیرکل گمرک آستارا گفت: بازسازی ساختمان چوبی و تاریخی گمرک این شهرستان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۱۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

رسول امیدی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بالغ بر چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات گمرک ایران برای مرمت و حفظ این بنای تاریخی اختصاص یافت و سقف، ستون‌های اصلی و محوطه آن بازسازی شد.

وی اظهار کرد: مرمت نمای ساختمان به دلیل چوبی بودن آن بسیار پرهزینه و نیازمند اعتبار ویژه است و به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، سال گذشته و امسال اعتباری در حوزه عمران به گمرگ آستارا اختصاص نیافته است.

وی بیان کرد: از فرمانداری آستارا و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انتظار داریم در تامین اعتبار مرمت گمرک چوبی آستارا مشارکت کنند و این بنا قابلیت استفاده به عنوان موزه گمرگ، مهمانسرا، نمایشگاه، رستوران سنتی یا کاربری‌های دیگر را خواهد داشت.

پردل امیری نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا هم گفت: در سال گذشته این بنا به شماره ۳۱۸۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و ادامه روند مرمت و بازسازی آن در صورت تخصیص اعتبار با تایید و نظارت این سازمان انجام می شود.

ساختمان چوبی گمرک آستارا به مساحت ۴۰۰ متر مربع در ۲ طبقه دوبلکس به ارتفاع هفت متر و با سقف سفالی شیبدار احداث شده و طبقه اول آن دارای پنج اتاق اداری، ۲ سالن بزرگ، بالکن دور ساختمان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری دیگر به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.

گمرک آستارا در حدود سال های ۱۲۰۵ هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت گمرکی در این نقطه از کشور آغاز شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و گمرکات زمینی، دریایی و ریلی آن از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار