کد خبر: ۸۹۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 06 September 2020

 

 

بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در اجرای پروژه‌ها به صنعت گردشگری گیلان آسیب می‌زند

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با انتقاد از اجرای پروژه‌ها در گیلان بدون توجه به طرح آمایش سرزمینی گفت: این موضوع به صنعت گردشگری گیلان آسیب می‌زند.

رسول فرخی میکال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، از فعالیت کارخانه سیمان دیلمان در این منطقه بکر و گردشگری استان گیلان سخن گفت و با بیان اینکه این کارخانه تبعات مخربی در این منطقه ایجاد کرده است اظهار داشت: اجرای پروژه‌ها بدون توجه به طرح آمایش سرزمینی به صنعت گردشگری استان گیلان ضربه وارد می‌کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس جغرافیای طبیعی بخش دیلمان را از جمله موهبت‌ها و مزیت‌های شاخص گیلان در حوزه شرق استان تلقی کرد و ابراز داشت: بخش دیلمان از جمله بخش‌هایی است که در طول تاریخ نقشی حائز اهمیت داشته و این موضوع در کتب و آثار تمدنی به دست آمده از آن کاملاً قابل مشاهده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گردشگری را از جمله مزیت‌های قابل توجه گیلان در مسیر توسعه اقتصادی تلقی کرد و گفت: ایجاد صنایعی که نکات زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از سوی دیگر برای استقرار صنایع در استان گیلان باید همگام با طرح آمایش سرزمینی پیش برویم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس جلوگیری از وارد آمدن خسارت و آسیب به مناطق گردشگری گیلان و توجه متولیان استان به این امر را خواستار شد و عنوان کرد: با حمایت از صنعت گردشگری در کنار سایر شاخصه‌های گیلان در بخش‌های کشاورزی و صنعت می‌توان گام‌های خوبی برای توسعه استان برداشت. 

فرخی میکال با بیان اینکه دیلمان علاوه بر موهبت گردشگری خود تاریخی درخشان هم در جهان اسلام دارد و خاستگاه تمدن اسلامی محسوب می‌شود تصریح کرد: مسیر سیاهکل به دیلمان از جمله مسیرهای گردشگری بی‌نظیر ایران است بنابراین لازم است از پتانسیل‌های موجود در این مسیر به نحو بهتر و بهینه‌تری استفاده کنیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با انتقاد شدید از موجود نبودن آمایش سرزمینی در استان گیلان و احداث کارخانه سیمان در منطقه که مشکلات فراوانی را به وجود آورده است تصریح کرد: این موضوع امروز به یکی از مشکلات اساسی منطقه دیلمان تبدیل شده است و انتظار داریم متولیان امر به آن ورود کنند.

وی احداث کارخانه سیمان و یا اقداماتی مشابه این را از جمله عوامل مخربی که بر تمام حوزه‌های گردشگری، بوم‌گردی و کشاورزی دیلمان تأثیر منفی گذاشته است خواند و تصریح کرد: امروز مردم با وجود کارخانه سیمان دیلمان در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند زیرا نخستین زیرساخت لازم برای توسعه گردشگری، جاده دسترسی است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ترمیم جاده دسترسی و رفع خرابی‌هایی که در مسیر جاده دیلمان به علت فعالیت کارخانه سیمان ایجاد شده است را ضروری اعلام کرد و گفت: از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، فرماندار و متولیان کارخانه سیمان دیلمان انتظار دارم سریعاً مشکل جاده دسترسی را حل کنند.

فرخی میکال راه دسترسی به منطقه دیلمان را یک راه روستایی - فرعی اعلام کرد و با بیان اینکه کارخانه سیمان و تردد ماشین‌آلات سنگین باربری این جاده را از حالت استاندارد جهت تردد خارج کرده است اظهار داشت: تلفات جانی و سوانح رانندگی در این مسیر زیاد است و از مسئولان می‌خواهم که به شکل جدی به این امر ورود کنند. 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس احداث یک جاده دسترسی جداگانه برای کارخانه سیمان دیلمان را یکی از راهکارهایی که می‌تواند از حجم مشکلات مردم منطقه بکاهد نام برد و تصریح کرد: استاندارهای زیست‌محیطی تولید سیمان در دیلمان رعایت نشده زیرا برای استقرار آن طبق برنامه آمایش سرزمینی عمل نشده است.

وی وجود آلودگی در منطقه دیلمان را به علت فعالیت‌های کارخانه سیمان متذکر شد و با بیان اینکه فقط در ظاهر از رعایت استانداردهای زیست‌محیطی سخن گفته می‌شود افزود: در برابر این حجم مشکلاتی که کارخانه سیمان به وجود آورده اجرای کمربند سبز، بهسازی روستاها و جاده دسترسی از جمله انتظاراتی است که از مسئولان داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار