کد خبر: ۸۹۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ 05 September 2020

 

با وجود اینکه همه‌گیری کرونا باعث شد تا افراد زیادی به استفاده از اینترنت بپردازند و دورکاری کنند، برای قبیله گردشگری کالبیلیا در ایالت راجستان شمال هند، که به ترانه‌ها و رقص خود که در فهرست میراث یونسکو به عنوان فرهنگ غیرمادی انسان ثبت شده، مشهورند، برای ادامه فعالیت مشکلات بسیاری به وجود آمد.
 

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

رقص افعی در هند جدیدترین روش مواجه با کرونااختصاصی «تابناک با تو»؛ وقتی همه‌گیری کرونا باعث بسته شدن مرزهای هند و اجرا شدن قوانین قرنطینه شد، یک رقاص فلکلور به نام آشا سابیرا منبع درآمد خود را از دست داد، به همین دلیل مجبور شد تا به آموزش رقص اینترنتی بپردازد و امرار معاش کند.

با وجود اینکه همه‌گیری کرونا منجر شد تا افراد زیادی به استفاده از اینترنت بپردازند و دورکاری کنند، برای قبیله گردشگری کالبیلیا در ایالت راجستان شمال هند، که به ترانه‌ها و رقص خود که در فهرست میراث یونسکو به عنوان فرهنگ غیرمادی انسان ثبت شده، مشهورند، برای ادامه فعالیت مشکلات بسیاری به وجود آمد.

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

این قبیله فقیر که به رقص مشهورند در خانه‌های گلی زندگی می‌کنند، برق ندارند و اغلب اتصال اینترنت آن‌ها برقرار نیست. وقتی سابیرا تصمیم گرفت از طریق برنامه زووم آموزش رقص بدهد، هیچ ایده‌ای درباره کیفیت کار، در ذهن او نبود. سابیرا توانست شاگردانی از سراسر جهان، از ژاپن تا برزیل برای خود دست و پا کند، اما اغلب به دلیل سرعت فاجعه‌ی اینترنت این آموزشها لغو می شد. سابیرا مجبور بود با خلاقیت، هر گونه محدودیت ناشی از قطعی جریان برق یا اینترنت را دور بزند، برای مثال یک بار که در حال آموزش رقص بود، برق رفت و همه جا در تاریکی مطلق فرو رفت و او از همسایه‌اش خواست تا چراغ‌های اتومبیل خود را روشن کند تا او بتواند آموزش رقصش را در فضای باز تکمیل کند.

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

سابیرا با کمک ده زن رقاص، در شبکه "کالبیلیا وورلد"، آموزش رقص اینترنتی می‌دهد، این شبکه توانسته در مدت کوتاهی منجر به تبدیل رقاصه‌ها به زنان کارآفرین بشود. یک متخصص مردم‌شناسی از بلژیک به نام خانم آیلا گوشنیر که از ابتدا در جریان این پروژه بوده است، می‌گوید: این رقاصه‌ها بسیار هیجان داشتند اما از طرف دیگر خیلی می‌ترسیدند.

از زمان آغاز به کار این گروه از اواسط ماه می، ۶۰۰ هنرآموز از ۲۰ کشور برای رقص افعی ثبت نام کرده‌اند، این آموزش‌ها باعث شده تا این زنان که اغلب سرپرست خانوار هستند از شرایط سخت اقتصادی نجات پیدا کنند.

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

در سال ۱۹۷۲ میلادی، نمایش "جادوی افعی" در این قبیله ممنوع شد و اعضای این قبیله به رقص و آواز روی آوردند تا بتوانند مخارج زندگی خود را به دست بیاورند. بسیاری از زنان از جمله سابیرا این رقص را از زنان مسن همچون مادران خود آموخته‌اند.

اما این آموزش‌ها همیشه موفقیت‌آمیز نبوده و مثلاً "بینو سابیرا"  از طریق اینستاگرام به آموزش رقص پرداخته اما هیچ یک از فالوئرها مبلغی به او نپرداخته‌اند.

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

او می‌گوید پول زیادی صرف شارژ اینترنت کردم، اما هیچ سودی عایدم نشد. با این حال او پس از مدتی با استفاده از زووم توانسته ماهانه ۱۲ هزار روپیه معادل ۱۲۵ یورو، نصف درآمدش قبل از همه‌گیری کرونا را به دست بیاورد.

با وجود همه این اوصاف، سابیرا این زن ۳۳ ساله و مادر دو فرزند از آینده شغلی خود نگران است، زیرا هند همیشه شاهد تحولات بسیاری است که ثبات را بر هم می‌زند.

او می‌گوید: از عمق قلبم آرزو می‌کنم دو دخترم درس بخوانند و به شغلی غیر از رقص بپردازند. من قبلا عاشق رقص بودم، اما الان در شرایط سخت، رقصیدن، وقتی ابزاری برای امرار معاش باشد لذتی ندارد، رقاص‌ها امنیت شغلی ندارند.

رقص افعی همزمان با کرونا، رشی برای امرار معاش زنان در هند

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار