وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفت: تا جای ممکن و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مدارس به طور حضوری میزبان دانش آموزان خواهند بود.
کد خبر: ۸۹۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 04 September 2020

به گزارش تابناک سمنان:  حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امشب ۱۳ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آغاز سال تحصیلی جدید پرداخت.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه روز اول مدرسه در سراسر کشور حضوری برگزار می‌شود و اگر تعداد دانش آموزان بیشتر از حد مجاز باشد، آن‌ها را گروه بندی می‌کنیم، گفت: در هر جا که بتوانیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مدارس به طور حضوری میزبان دانش آموزان خواهند بود.

او گفت: در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده باشد، دانش آموزان گروه بندی شده، برخی روز‌های زوج و برخی هم روز‌های فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.

اولویت ما آموزش حضوری است 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اصل آموزش حضوری برای ما اولویت است، با حفظ اصول، مسئولان وزارت بهداشت اعتقاد دارند که تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف نیست، حتی در شرایطی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستند زیرا امکان شیوع بیشتر است و عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها ممکن است مشکل ایجاد کنند.

او بیان کرد: ما دو اولویت بسیار مهم داریم که اول سلامت دانش آموزان است و هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود مگر اینکه این موضوع در نظر گرفته شود و اولویت دوم هم تداوم آموزش است.

حاجی میرزایی افزود: در آسیای جنوب شرقی از یک هفته قبل مدارس باز شده است، ما می‌دانیم که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود، باید همه مناطق را  پرخطر بدانیم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در نظر بگیریم، پس در تمام مناطق کشور، یک شیوه‌نامه واحد رعایت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فاصله زمان کلاس از ۳۵ دقیقه بیشتر نشود، فعالیت‌های ورزشی و برنامه صبحگاهی متوقف شود، رفت و آمد دانش آموزان باید متفاوت باشد، مدارس باید ضدعفونی شده و معلمان و دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از مقررات را وزارت بهداشت اعلام کرده و ما ملزم به رعایت آن هستیم ادامه داد: اصل بر حضور دانش آموزان است هر جا که بتوانیم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم کلاس‌ها دایر می‌شود، ما شیوه‌نامه را در تمام مناطق کشور رعایت می‌کنیم، در تفاهمی که با مجموعه وزارت بهداشت داشتیم به توافق رسیدیم که همه مدارس در ۱۵ شهریور بازگشایی شوند.

کلاس‌ها گروه بندی می‌شود 

حاجی میرزایی اظهار کرد: مدارسی که امکان رعایت شیوه‌نامه‌ها در آن‌ها وجود دارد و می توانند به صورت مستمر هر روز دایر باشند باید به شکل طبیعی کارشان را انجام دهند، آن دسته از کدارس هم که تعدادشان زیاد است به دو یا سه گروه باید تقسیم شوند تا بتوان کار را دنبال کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۲ درصد مدارس جمعیت دانش آموزی زیر ۱۰۰ نفر دارند پس می‌توانند فاصله را رعایت کنند و کلاس‌ها در این نوع از مدارس به صورت عادی تشکیل می‌شود و حتی نیاز به زوج و فرد کردن نیست، ۳۸ درصد مدارس ما بالای ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند که متناسب با مساحت کلاس و مدرسه بنا به تصمیم شورای مدرسه گروه بندی صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ترجیح ما حضور دانش آموزان در مدارس است ولی از روز شنبه هر روز ۲۲ ساعت از طریق برنامه‌های مختلف تلویزیونی، دروس آموزش داده می‌شوند.

هیچ اقدامی را بدون  مشورت با کارشناسان وزارت بهداشت انجام نمی‌دهیم

حاجی بابایی با اشاره رونمایی نسخه جدید شاد و قابلیت‌های آن، عنوان کرد: نگرانی خانواده‌ها نگرانی ماست، این دانش آموزان عزیزان ما هستند، کدام کشور است که درباره سلامت اعضاء جامعه خصوصاً کودکان کوتاهی کند، پس هیچ اقدامی را بدون  مشورت با کارشناسان وزارت بهداشت انجام نمی‌دهیم.

او ادامه  داد: ما از والدین می‌خواهیم به مدارس سر بزنند و از رعایت استانداردها مطمئن شوند  ور در صورت مشاهده هر تخلفی در این زمینه به ما اطلاع دهند؛ امیدواریم خانواده‌ها همراهی خوبی داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص موضوع سرویس مدارس نیز تصریح کرد: تعداد افراد در سواری و ون در شیوه‌نامه مشخص شده است و اینکه قبل و بعد از حضور دانش آموزان باید ضدعفونی انجام شود و این کار به خوبی پیش نمی رود مگر با همکاری والدین، باید به کودکان مراقبت از خود را آموزش دهیم.

او با بیان اینکه سال گذشته دو سوم محتوای آموزشی به صورت حضوری ارائه شد، افزود: امسال هنوز معلم و دانش آموزان با یکدیگر آشنایی ندارند، زمان کلاس‌ها هم به ۳۵ دقیقه تقلیل یافته است، حضور دانش‌آموزان در مدرسه خیلی کمتر از ایام معمول است، آموزش‌های غیرحضوری به صورت تمرین و تکرار خواهد بود.

حاجی میرزایی گفت: ما دو روز گذشته با ۱۵۰۰ نفر از مسئولان آموزش و پرورش در سطوح استانی و شهرستان جلسه داشتیم و گفتیم امسال برای ما نظارت متفاوت است و همه مدارس باید کنترل شوند لذا مطمئن هستم مدیران ما مراقبت خواهند کرد.

او درخصوص شبکه شاد یادآور شد: به دستور رئیس جمهور استفاده از شاد رایگان است و این مسئله کمک بسیار بزرگی به مجموعه آموزش و پرورش و معلمان است، بنابراین شبکه شاد یک درگاه کاملاً ایمن است و هیچ کس جز دانش آموز و مدیر و معلم نمی‌تواند از آن استفاده کند، ارتباط زنده صوتی و تصویری بین معلم و دانش آموز برقرار است.

بارگذاری تمام محتوای دروس از پایه اول تا پایه دوازدهم روی شبکه شاد

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه امکان تعیین تکلیف از سوی معلم و بارگذاری تکلیف از سوی دانش آموزان در شاد مهیا شده است، افزود: تمام محتوای دروس از پایه اول تا پایه دوازدهم تدریس و فیلمبرداری و بر روی شاد بارگذاری شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل گفت‌وگو شده و هر دو از هفته آینده سیم‌کارت ویژه شاد را منتشر خواهند کرد، همراه اول به صورت رایگان سیم کارت در اختیار همه دانش‌آموزان قرار خواهد داد و در اوایل هفته آینده شروع به توزیع خواهد کرد، این سیم کارت منحصرا به منظور استفاده از شاد خواهد بود.

او با اشاره به اینکه برنامه‌های تلویزیون و شاد با یک منطق توسط ما تولید شده است، افزود: دانش آموزان هر کدام را ترجیح می‌دهند، استفاده کنند، قبلا ظرفیت شاد محدود بود به طوری که مدارس غیر دولتی تعهدات بیشتری داشتند به همین دلیل از خدمات دیگری بهره گرفتند.

حاجی میرزایی عنوان کرد: بنده توصیه می‌کنم همه از ظرفیت شاد استفاده کنند اما مدارس غیر دولتی تعهدات اضافه هم دارند و از ظرفیت غیر شاد هم می توانند استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره جذب معلمان گفت: باید جذب معلمان تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد، بنابراین نبروی انسانی که مورد نیاز امسال بود تامین شده است.

راه‌های متفرقه ورود به آموزش و پرورش باید بسته شود

او با اشاره به اینکه نقش معلمی جایگزین ندارد، گفت: طبق سند تحول بنیادین معلم با انگیزه ،با کیفیت و مناسب باید جذب شود، امسال ۲۰ هزار نفر در کنکور شرکت کردند و از مهرماه در دانشگاه فرهنگیان ۴ سال تحصیل می‌کنند و به عنوان معلم تربیت می‌شوند. روش دیگر این است که کسانی که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند و با گزینش و شرکت در آزمون انتخاب می‌شوند، در دانشگاه فرهنگیان یک سال دوره لازم را می‌گذرانند، امسال ۲۸ هزار نفر از این طریق تامین می‌شوند.

او ادامه داد: راه‌های متفرقه ورود به آموزش و پرورش باید بسته شود، قانونی داریم که ده سال پیش تصویب و تاکنون بارها بازنگری شده است و  از محل آن قانون ۱۸۰ هزار نفر استخدام شده‌اند، این شرایط فرسودگی ایجاد می‌کند.

او افزود: ۱۲ سال دانش‌آموزان در اختیار ما هستند ، باید بتوانیم در این ۱۲ سال در کنار آموزش علم به آن‌ها، مهارت‌های تربیتی مختلفی را ارائه دهیم، در طی سال‌های گذشته حدود ۱۰ هزار مربی تربیتی جذب شده بود، امسال ۸ هزار مربی تربیتی اضافه کرده‌ایم و دو رشته تخصصی تربیت مربی تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان اضافه کرده‌ایم. نظام ارزشیابی را باید به گونه‌ای تغییر دهیم که نسبت به مقوله‌های تربیتی حساس باشد.

کنکور را نمی‌توان شعاری حذف کرد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف کنکور هم بیان کرد: کنکور را نمی‌توان شعاری حذف کرد، کنکور پدیده ای‌ است که در تمام اجزای نظام آموزشی ما رسوخ کرده است، طبق قانون ۸۵ درصد کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند از ظرفیت دانشگاه بدون کنکور می‌توانند استفاده کنند اما به دلیل همان ۱۵ درصد دانش آموزی که در کنکور شرکت می‌کنند، نظام اشتغال را به کنکور، لیسانس، فوق لیسانس وصل کرده‌ایم .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۷۷ عنوان آموزشی به آموزش ضمن خدمت مربیان تربیتی اضافه کرده‌ایم، تصریح کرد: کنکور فقط آموزش و علم داوطلبان را می‌سنجد و اخلاق و کرامت را ارزیابی نمی‌کند، تا وقتی نظام ارزیابی به گونه‌ای نباشد که کرامت و دیگر مسائل تربیتی وزن داشته باشد، مسائل تربیتی به همین وضع است.

او عنوان کرد: معتقدم کسانی که پیرامون آموزش و پرورش یک اقتصاد ۱۵ هزار میلیاردی را شکل داده‌اند، به شعارهای ما کاری ندارند و بیشتر  عمل ما را می‌بینند، وقتی ما در آن انتها کنکور را می‌گذاریم در نتیجه آن‌ها برای کنکور دانش آموزان را آماده می‌کنند و این مساله تسری پیدا می‌کند ، ما باید مسیرمان را اصلاح کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۱۶ هزار مدرسه داریم، افزود: مبنای تمام اقدامات ما در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش هیچ مبنایی ندارد. من همین جا از والدین و همه دلسوزان می‌خواهم هر کجا دیدند تخلفی در این خصوص صورت می‌گیرد به ما بگویند و ما حتماً برخورد می‌کنیم ولی در جریان رسمی آموزش ما این سند هیچ جایی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هزار روز اول زندگی هزار روز طلایی است و به نظر می‌رسد در مهدکودک‌ها از کودکان مراقبت می‌شود؛ در واقع آن‌ها بهترین روزهایشان را آنجا می‌گذرانند، تمام مهدها موظف هستند فعالیت‌های آموزشی را مطابق آنچه در آموزش و پرورش تعیین می‌شود انجام دهند، فرآیند آموزش باید از نونهالی آغاز شود و یک خط واحد را دنبال کند.

او با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: سند تحول ۹ سال است که ابلاغ شده و یک مجموعه کار در این ۹ سال صورت گرفته است، از این رو مناسب تر بود در آن ۹ سال جور دیگری اقدام می‌شد اما نمی‌توانیم از جذابی‌‌های سند صحبت کنیم و از اجرای آن در مدارس بگوییم، اما هنوز کار در خور اعتنایی انجام ندادیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار