کد خبر: ۸۹۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 04 September 2020

 

انفجار زاد و ولد گوریل ها در کرونا

پایش هوایی تالاب انزلی تا نشت ۵۰۰ تُن سوخت در آب‌های جزیره موریس، شناسایی عوامل شهادت محیط بان هرمزگانی، مرگ بچه فیل ها بر اثر بیماری عفونی و انفجار زاد و ولد گوریل‌ها در کرونا عناوین برخی خبرهای بسته هفتگی محیط زیست ایمنا است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، تولد پنج بچه گوریل در ۶ هفته گذشته در پارک ملی بوئِندی، مسئولان حیات وحش اوگاندا را ناگزیر به اعلام رخداد «انفجار زاد و ولد» گوریل‌ها کرد.

در حالی که مسئولان حیات وحش اوگاندا در سال ۲۰۱۹ تنها تولد سه بچه گوریل گزارش کرده بودند، از ژانویه گذشته تا کنون هفت بچه گوریل به دنیا آمده‌اند.

رشد زاد و ولد گوریل‌ها در شرایطی است که درهای پارک ملی بوئِندی همزمان با شیوع ویروس کرونا به روی بازدیدکنندگان بسته بوده و اخیراً با اتخاذ تمهیدات بهداشتی به آرامی در حال بازگشایی قرار دارد.

مسئولان حیات وحش اوگاندا در بررسی‌های خود هنوز به نتیجه مشخصی برای تعیین دلیل اصلی رشد زاد و ولد گوریل‌ها نرسیده‌اند.

گوریل کوهی یکی از دو زیرگونه گوریل شرقی است که با وجود آنکه در سال ۲۰۱۸ از فهرست گونه‌های «به شدت در خطر انقراض» خارج شده ولی همچنان در معرض انقراض قرار دارد. در حال حاضر تنها هزار گوریل کوهی در جهان باقی مانده که ۴۰۰ تای آنها در قالب ۱۰ گروه خانوادگی در پارک ملی بوئِندی زندگی می‌کنند.

پایش هوایی تالاب انزلی برای نخستین بار در کشور

احمدرضا لاهیجان زاده معاون سازمان حفاظت محیط زیست، پایش هوایی تالاب انزلی که برای نخستین بار در کشور در این وسعت به اجرا می‌رسد پروژه‌ای بزرگ و جامع معرفی کرد و گفت: تالاب انزلی و صیانت از آن امری مهم و ضروری است.

وی در خصوص ساماندهی پسماند و جلوگیری از نفوذ آن به چرخه اکولوژیکی، بیان کرد: برای سال آتی ۱,۰۰۰ میلیارد تومان با اولویت استان‌های ساحلی در ارتباط با بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، به طرح جامع هفت ساله احیای تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: پیگیری مستمر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اجرای این طرح در جهت تأمین اعتبار و اجرا ضروری است.

لاهیجان زاده، ساحل خواری و زمین خواری را از جمله معضلاتی خواند که دولت برای مقابله با آنها عزم جدی دارد و خاطرنشان کرد: برای صندوق ملی محیط زیست، فعالیت‌های گسترده‌ای در نظر گرفته شده که امیدواریم گیلان از این ظرفیت استفاده کند.

شناسایی عوامل شهادت محیط بان هرمزگانی

سردار غلامرضا فرمانده انتظامی هرمزگان جعفری گفت: در پی اعلام وقوع یک فقره درگیری مسلحانه محیط بانان با شکارچیان غیرمجاز، بلافاصله مأموران به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: با حضور مأموران در صحنه مشخص شد یک محیط بان در دیگری با شکارچیان غیرمجاز با شلیک سلاح شکاری به شدت مجروح و متأسفانه به دلیل شدت جراحات پس از اعزام به بیمارستان به شهادت رسیده است.

سردار جعفری تصریح کرد: در بررسی اولیه محرز شد قاتل از نزدیکان محیط بان بوده و هنگامی که این محیط بان وظیفه شناس قصد دستگیری و تحویل شکارچی غیرمجاز به مراجع قانونی را داشته با وی درگیر و با اسلحه شکاری نامبرده را مضروب کرده است.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان بیان کرد: مأموران موفق شدند در همان ساعات اولیه با کار اطلاعاتی و شگردهای پلیسی، برادر قاتل و مالک سلاح غیرمجاز را دستگیر و مخفیگاه ضارب اصلی را نیز شناسایی کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: قاتل محیط بان با رسیدن مأموران عرصه را بر خود تنگ دیده و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان می‌دهد.

سردار جعفری با اشاره به کشف ۲ قبضه سلاح غیرمجاز از متهم، خاطرنشان کرد: در این زمینه یک متهم که مالک سلاح غیرمجاز بوده دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

۱۲ بچه فیل بر اثر بیماری عفونی تلف شدند

مقامات حیات وحش زیمبابوه از کشف ۱۲ لاشه بچه فیل در یک زیستگاه مشهور طبیعی در این کشور خبر دادند.

این فیل‌های جوان که بین دو تا شش ساله بوده‌اند، در اثر عفونتی باکتریایی تلف شده‌اند. لاشه این فیل‌ها اواخر هفته گذشته در جنگل پانداماسووه در شمال زیمبابوه، بین پارک ملی هوانگه و شهر آبشارهای ویکتوریا کشف شد.

جنگل‌بانان احتمال مسمومیت با سیانور یا شکار غیرمجاز را رد کرده‌اند، زیرا عاج‌های این حیوانات سالم و دست نخورده بودند. به گفته کارشناسان، این بچه فیل‌ها برای رسیدن به برگ‌های درختان بسیار کوتاه هستند و ممکن است با خوردن گیاهان آلوده به عفونت باکتریایی دچار شده باشند.

زیمبابوه بیش از ۸۴ هزار فیلِ شمارش شده دارد و این رقم تقریباً دو برابر ظرفیت حمل اکولوژیکی این کشورِ جنوب آفریقایی است که ظرفیت استاندارد آن بین ۴۵ تا ۵۰ هزار رأس محاسبه شده است.

ظرفیت هوانگه که بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، حداکثر ۱۵ هزار فیل است اما در حال حاضر بین ۴۵ تا ۵۳ هزار فیل را در خود جای داده است.
در نتیجه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از فیل‌های آن در معرض گرسنگی و کمبود آب قرار گرفته‌اند.

برخی دیگر به دلیل عاج خود توسط شکارچیان غیرمجاز مسموم شده‌اند که در آسیا و خاورمیانه برای ساخت زیورآلات و داروهای سنتی استفاده می‌شود.
حداقل ۳۰۰ فیل در سال ۲۰۱۳ میلادی در اثر مسمومیت با سیانید در گودال‌های آب در هوانگه جان دادند.

بوتسوانا در همسایگی زیمبابوه نیز که بیشترین جمعیت فیل در جهان با ۱۳۰ هزار رأس را دارد، اوایل سال جاری حدود ۳۰۰ فیل خود را از دست داد. تصور می‌شود که این فیل‌ها در اثر سموم طبیعی تلف شده‌اند.

حریق در ۱۵۰ هکتار از اراضی خراسان مرزی

حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: طی گزارش واصله مبنی بر آتش سوزی در ارتفاعات خراسان مرز، حد فاصل استان قزوین و گیلان، مساحت زیادی از محدوده آتش سوزی در استان گیلان واقع بوده است.

وی با بیان اینکه مأموران یگان حفاظت محیط زیست قزوین و گیلان در محل حاضر شدند و به همراه مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان قزوین و جوامع محلی نسبت به اطفا حریق اقدام کردند، اظهار کرد: میزان خسارت هنوز برآورد نشده اما مساحتی در حدود بیش از صد و پنجاه هکتار دچار حریق شده و تعداد زیادی از درختان ارس منطقه در ارتفاعات سوخته و از بین رفته است.

نشت ۵۰۰ تُن سوخت در آب‌های جزیره موریس

وقتی کشتی باری ژاپنی بنام «MV Wakashio» در ۲۵ ژوئیه در آب‌های جزیره موریس با برخورد به صخره‌های مرجانی از حرکت ایستاد، به نظر نمی‌رسید که تهدیدی جدی ساکنان این جزیره است. اما رفته رفته ترک‌هایی در بدنه آن ظاهر شد و اکنون ممکن است که این کشتی دو تکه شود.

آنچه جزیره موریس را تهدید می‌کند نشت تمام ۴ هزار تن سوخت این کشتی است. تا روز دوشنبه حدود ۵۰۰ تن از سوخت کشتی از آن پمپاژ و تخلیه شد و داوطلبان در تلاش برای جمع آوری سوختی هستند که به دریا نشت کرده است اما پراویند جاگنات، نخست‌وزیر جمهوری موریس می‌گوید کشورش خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده می‌کند.

جزیره موریس با صخره‌های مرجانی کم نظیرش شناخته می‌شود. درآمد این جزیره کوچک از صنعت گردشگری تأمین می‌شود. این جزیره واقع در جنوب‌غرب اقیانوس هند اکنون با وضعیت اضطراری زیست محیطی روبروست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار