۱۵ شهریور، طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش زمان آغاز سال تحصیلی جدید خواهد بود و آموزش در مناطق سفید و زرد کرونایی بصورت حضوری است. برای بازگشایی مدارس پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده که مدارس برای پیشگیری از انتقال کرونا ملزم به رعایت آن هستند.
کد خبر: ۸۹۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 02 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،الهه صادقی کارشناس مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه ، از تدوین و ابلاغ "دستور العمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در مدارس" خبر داد و با تاکید برلزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس، گفت: مدیران و مسئولان مدارس باید بطور دقیق از این پروتکل‌ها آگاه شده و آن‌ها را بصورت دقیق به دانش آموزان و در صورت نیاز به والدین آنها آموزش دهند.

وی با اشاره به انتقال ویروس کرونا از طریق سرفه، عطسه و تخلیه ترشحات بینی و دهان، گفت: این ویروس می تواند در فاصله یک تا دو متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود و راه دیگر انتقال آن تماس دست ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس است، در همین راستا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، داشتن فاصله فیزیکی مناسب با یکدیگر (حداقل یک متر) از الزامات حضور دانش اموزان در مدارس است.

این کارشناس سلامت مدارس تاکید کرد: همچنین در تمام زمان حضور در مدرسه، تمام کارکنان، معلمین و دانش آموزان باید از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: برنامه کلاسها هم باید بگونه ای تنظیم شود که حداکثر زمان حضور دانش آموزان سر هر کلاس درس یک ساعت باشد و در طول برگزاری کلاس باید حداقل 10 دقیقه پنجره کلاس باز شده و تهویه انجام شود.

وی بر ضدعفونی مستمر محیط مدارس قبل و بعد از ورود دانش آموزان به مدرسه تاکید کرد وافزود: تمام تجهیزات و سایل مدرسه از جمله میز و صندلی، دستگیره درب ها، شیرآلات ، نرده ها، پله ها، پریز و کلیدهای برق و تمام وسایلی که به طور عمومی و مشترک استفاده می شود باید بصورت مستمر ضدعفونی شوند.

وی تاکید کرد: همچنین شستشوی سرویس های بهداشتی بصورت مرتب حداقل دوبار در طول ساعات کار مدرسه و بعد از پایان کار با استفاده از محلول های گندزدایی باید انجام شود.

این کارشناس سلامت مدارس تاکید کرد: مدارس باید دارای یک نیروی خدماتی آموزش دیده جهت اجرای برنامه های نظافت و ضدعفونی سطوح و دفع بهداشتی زباله باشند و این نیروها باید هنگام نظافت از لباس حفاظتی، ماسک و چکمه استفاده کنند.

وی یادآور شد: همچنین مدارس باید مجهز به مواد ضدعفونی کننده سطوح، ضدعفونی کننده دست، صابون مایع و .. باشند و توصیه می شود هر یک از دانش آموزان، معلمان و کارکنان نیز محلول ضدعفونی دست شخصی همراه داشته باشند.

صادقی افزود: همچنین بهتر است دانش آموزان و معلمان گچ و ماژیک شخصی همراه داشته باشند.

وی با تاکید بر ممنوعیت انجام فعالیت های ورزشی جمعی و پر برخورد در مدارس، گفت: باید از هرگونه ایجاد تجمع کارکنان و دانش آموزان، بدون رعایت فاصله گذاری فیزیکی در محیط دفتر، کلاس، بوفه، آبدارخانه و... جلوگیری شود.

این کارشناس سلامت مدارس با بیان اینکه کارکنان آبدارخانه، سرایداری، خدمات و راننده های سرویس ایاب و ذهاب دانش اموزان باید دارای کارت بهداشت باشند، توصیه کرد: در صورت امکان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان حذف شده و والدین از خودروهای شخصی برای رساندان دانش آموزان به مدارس استفاده کنند.

صادقی افزود: در صورت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب هم در خودروهای سواری باید حداکثر سه نفر - بدون احتساب راننده- سوار شده و در وسایل نقیله عمومی نیز باید در حالت حداکثری از 50 درصد ظرفیت وسیله استفاده شود، همچنین سرویس ایاب و ذهاب باید قبل از ورود دانش آموز و بعد از خروج آنها از وسیله نقلیه در هر نوبت ضدعفونی شوند.

صادقی تاکید کرد: مراسم صبحگاه، اردوها، مسابقات، جشنواره و ... باید لغو شده و استراحت بین کلاس ها (زنگ تفریح) نیز باید به حداقل زمان ممکن کاهش داده شود، همچنین بطور جد باید از ورود و تردد افراد متفرقه به مدرسه تا حد امکان جلوگیری شود.

وی افزود: تمام دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس باید فرم خوداظهاری را بصورت هفتگی تکمیل کرده و در سامانه وزارت بهداشت به آدرس www.salamat.gov.ir ثبت کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: دانش آموزان و تمام کارکنان مدارس در صورت داشتن هر گونه تماس با فرد کرونا مثبت یا بروز علایم کرونا، باید به مرکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند و اگر دارای بیماری زمینه ای هستند حتما باید با پزشک معالج خود مشورت و پس از تاییدیه پزشک به مدرسه مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارکنان زن باردار جزو گروه های در معرض خطر هستند و ترجیحا باید از حضور در مدارس خودداری کنند.

این کارشناس سلامت مدارس با اشاره به ممنوعیت فعالیت بوفه های مدارس، گفت: در این شرایط والدین باید با توجه به ساعت حضور دانش آموز و ذائقه وی، مواد غذایی سالم با بسته بندی مناسب را برای فرزندان خود تهیه کنند و توصیه می شود تمام کارکنان و دانش آموزان ترجیحا از آب معدنی یا قمقمه شخصی استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش نحوه دفع بهداشتی پسماندها به دانش آموزان و نیروهای خدماتی مدارس، گفت: باید در محیط مدارس از سطل زباله درب دار پدالی با برچسب مشخص جهت دفع ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و ...استفاده شود و این سطل ها باید در محیط کلاس، راهرو و حیاط مدارس تعبیه شود.

صادقی خاطرنشان کرد: نصب تابلو و بنرهای آموزشی در محل تردد دانش آموزان در مدارس باید بصورت جدی در دستور کار قرار گیرد. در این میان می توان از ظرفیت شبکه های مجازی و بویژه شبکه شاد هم برای آموزش و اطلاع رسانی به دانش آموزان و والدین آنها استفاده کرد.

وی افزود: راه‌های انتقال، پیشگیری، نحوه شستن دستها، نحوه استفاده از ماسک و نحوه دفع پسماند ماسک و دستکش باید توسط اولیا مدرسه و والدین به دانش آموزان بصورت مستمر آموزش داده شود. برای این کار می توان از ظرفیت سفیران سلامت دانش آموزی در راستای آگاه سازی سایر دانش آموزان و خانواده‌ها هم استفاده کرد.

کارشناس مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: سامانه 4030 جهت دریافت مشاوره و سامانه 190 جهت گزارش موارد غیربهداشتی فعال است و والدین، دانش آموزان و کارکنان می توانند جهت دریافت مشاوره و یا گزارش موارد غیربهداشتی از این سامانه ها استفاده کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار