کد خبر: ۸۹۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 29 August 2020

 

پویش نذر خون بهانه‌ای است تا عاشقان مکتب امام حسین (ع) در ماه‌های محرم و صفر به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا به یاد سید و سالار شهیدان و یارانش با اهدای خون خود نجات بخش جان بیماران نیازمند به فرآورده‌های خون باشند.
 

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون؛ محرم ۱۴۴۲ فرا رسیده است، بیرق‌های سیاه از هیات‌ها، تکیه‌ها و حسینیه‌های شهر بالا رفته‌اند و زیر آفتاب نیمه‌جان شهریور می‌درخشند.

عزاداران محرم در گوشه و کنار شهر در حال آماده شدن برای عزاداری تاسوعا و عاشورا هستند اما امسال شیوع کرونا تغییراتی را در نحوه عزاداری وارد کرده است، حالا هیات‌ها و حسینیه‌ها برای رعایت سلامت مردم ترجیح می‌دهند غذای خشک توزیع کنند، هزینه چای و قند را به دست نیازمندان برسانند و اگر فضای باز مناسبی برای عزاداری ندارند، مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کنند.

با وجود ویروس منحوس کرونا، محرم سال ۱۴۴۲ غریب‌ترین محرمی است که ایرانیان تجربه‌اش می‌کنند. تجربه‌ای جانسوز که عزاداران حسینی (ع) با روش‌های ابتکاری در تلاشند از تلخی‌اش کم کنند. دیگر از دسته‌های عزا در خیابان‌های شهر خبری نیست. هیئت‌دار‌ها هم برای حفظ سلامت عزاداران، از کسی نخواسته‌اند دسته‌ای راه بیندازد و نوحه سر بدهد. نذرداران محرم هم می‌ترسند با دادن نذری جان عزاداری به خطر بیفتد و آنگاه سید و سالار شهیدان از کارشان مکدر شود. اما مگر می‌شود محرم را بدون نذری و ادای دین از سر گذراند.

هر عزادار و شیعه عاشق سیدالشهدا (ع) و خاندان پاک حضرت به هر نیتی نذری را در این ایام ادا می‌کنند، اما در این ایام کرونایی برخی هم در راستای افزایش سلامت جامعه و نجات جان بیماران، نذر‌های خاص خود را دارند و یکی از این نذر‌ها اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی است که معتقدند اهدای قطراتی از خون، زندگی را به جریان می‌اندازد و جانی دوباره به بیماران می‌بخشد، شاید بهترین نوع نذر، اهدای زندگی از طریق اهدای خون باشد.

آنچه در ادامه میبینید جلوه هایی از ادای این نذر در استان ها مختلف کشور است:

نذر خون در آذربایجان شرقی

نذر خون در بوشهر

نذر خون در قزوین

نذر خون در هرمزگان

نذر خون در خوزستان

نذر خون در سیستان و بلوچستان

نذر خون در تهران

نذر خون در گیلان

نذر خون در اردبیل

نذر خون در یزد

نذر خون در سمنان

نذر خون در آذربایجان غربی

نذر خون در کرمانشاه

نذر خون در البرز

نذر خون در اصفهان

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار