مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: ۶۵ درصد از تعهدات آبرسانی به مجتمع‌های روستایی این استان در دولت تدبیر و امید محقق شد و به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 26 August 2020

سید هادی حسینی بیدار روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا از بهره برداری ۱۲ طرح مجتمع‌های آبرسانی روستایی در هفت سال اخیر خبر داد و افزود: طبق برنامه ابلاغی و اسناد بالادستی، در مجموع تکمیل ۱۹ مجتمع روستایی اولویت دار جهت استان همدان تعریف شده بود که از سال ۹۲ به بعد ۱۲ مجتمع به بهره برداری رسید. 
 
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، وی در رابطه با طرح‌های آبرسانی تک روستایی افزود: از سال ۹۲ تا سال گذشته ۵۹ طرح آبرسانی تک روستایی تکمیل و به بهره برداری رسید و ۱۰ طرح تک روستایی که مربوط به سال مالی ۹۸ است در شهریور ماه امسال افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: هشت طرح آبرسانی تک روستایی نیز در حال اجرا است که تا پایان سال مالی ۹۹ تکمیل و افتتاح خواهد شد.
 
حسینی بیدار اظهار کرد: با حمایت دولت تدبیر و امید و تخصیص به موقع اعتبارات عمرانی در حوزه آبرسانی به مجتمع‌های روستایی، از سال ۹۲ تا کنون تعداد روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی می‌شد از ۲۰۰ مورد به ۱۷ مورد کاهش یافته است و شرکت آبفا با به کارگیری تمام ظرفیت‌های خود برای رفاه روستاییان، در کاهش این عدد تلاش می‌کند.

به گفته وی افزایش میزان مطلوبیت میکروبی آب شرب روستایی با انجام اقداماتی نظیر کلرزنی مداوم، نصب دستگاه‌های کلرزن، تجهیز آزمایشگاه‌ها، تعویض شبکه‌های فرسوده و رفع به موقع شکستگی‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه تعداد کل روستا‌های استان همدان یکهزار و ۶۵ مورد است، خاطر نشان کرد: ۷۹۰ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آبفا هستند و می‌توان گفت ۵۲۰ هزار و ۵۴۵ نفر در قالب ۱۶۵ هزار و ۱۱ خانوار در حال حاضر از خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان بهره‌مند هستند.

افزایش پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب همدان به ۷۵ درصد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اکثر شهر‌های استان همدان داری زیرساخت‌های جمع آوری فاضلاب شده است اظهار داشت: هم اکنون جمعیت زیر پوشش فاضلاب در شهر‌های استان همدان ۷۵ درصد است که در این شاخص ۲۵ درصد رشد داشتیم.

حسینی بیدار تاکید کرد: هدف اصلی شرکت آبفا در راستای سیاست‌های دولت، نگاه عادلانه به همه مناطق از جمله حاشیه شهر و روستاهاست که در این زمینه ۹۵ درصد از مناطق محروم در حاشیه شهر از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار شده است که میانگین این عدد در کشور ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اضافه کرد: با تلاش و همت همکاران این مجموعه در شرکت آب و فاضلاب و در راستای محرومیت زدایی از روستاها، برنامه ایجاد تأسیسات فاضلاب در ۱۰ روستا در اولویت است که از این تعداد پنج روستا تا پایان امسال وارد مدار بهره برداری می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در خصوص وضعیت تصفیه خانه‌های فاضلاب استان با بیان اینکه از سال ۹۲ به بعد چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهر‌های همدان، رزن، تویسرکان و اسدآباد افتتاح و بهره برداری شد اعلام کرد: تصفیه خانه فاضلاب اسدآباد با خرید و نصب تجهیزات الکترومکانیکال در حال تکمیل است.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه در حال حاضر فاز لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال ساخت و اجرا است، افزود: با تملک زمین تصفیه خانه فاضلاب شهر فامنین، اجرای دیواره‌ها و محصور کردن سایت تصفیه خانه در حال انجام و احداث تصفیه خانه شهر قروه درگزین در دست مطالعه است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و اجرای شبکه توزیع و خطوط انتقال در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد خطوط انتقال آب، ۱۵۰ کیلومتر و شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب، ۲۲۰ کیلومتر عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: یکی از اقدامات تاثیرگذار که به کاهش برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی در دشت بحرانی کبودراهنگ منجر شد، انتقال پساب با کیفیت مورد قبول به نیروگاه شهید مفتح است که این نیروگاه با حداکثر توان وارد مدار تولید برق کشور شده و به یکی از نیروگاه‌های راهبردی کشور تبدیل شده است.

حسینی بیدار با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح در چند سال اخیر به علت فقر منابع آبی نتوانسته بود با ظرفیت کامل خود کار کند، افزود: با تصمیم وزارت نیرو طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان به نیروگاه کلید زده شد که از سال ۸۸ این ظرفیت مغفول مانده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در بازه زمانی مناسب انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت طرح آزمونه (پایلوت) کشوری انتقال پساب به این نیروگاه، اعلام کرد: تاکنون استفاده از پساب در نیروگاه‌ها بی سابقه بود که این طرح با ریسک بالایی انجام شد و در فرآیند تولد برق یک اقدام قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطر نشان کرد: با کامل شدن ظرفیت انتقال پساب به نیروگاه، چاه‌های موجود در نیروگاه از مدار خارج خواهند شد، که این اقدام را یکی از دستاورد‌های ویژه دولت تدبیر و امید در صیانت از منابع آبی دانست.

حسینی بیدار اظهار داشت: نگاهی به عملکرد دولت تدبیر و امید در افزایش تعداد انشعابات مشترکان شهری نشان می‌دهد که از سال ۹۲ در حوزه آب تعداد مشترکان از ۳۲۰ هزار به رقم ۳۹۲ هزار فقره و در حوزه فاضلاب از ۱۸۹ هزار به ۲۶۲ هزار فقره رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری همدان از شبکه آبرسانی بهره می‌برند، تشریح کرد: تعداد مشترکان شبکه آبرسانی استان از ۹۰ هزار مشترک در اوایل انقلاب به ۴۳۵ هزار مشترک افزایش یافته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار