استاندار همدان با بیان اینکه به سایر واحد‌هایی که مشکلاتی مثل خط تولید، تأمین مواد، نقدینگی و سرمایه در گردش داشتند نیز کمک شده تا به کار برگردند، ادامه داد: کار دیگری که در این حوزه انجام شده حمایت مالی و تسهیلات از سرمایه گذارانی است که قصد احداث کارگاه‌های جدید را دارند و برای این امر پیش بینی شده که سالیانه ۵۰۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در استان صورت گیرد.
کد خبر: ۸۹۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 24 August 2020
استاندار همدان با بیان اینکه طبق برنامه راهبردی سه ساله در پایان ۱۴۰۰ باید ۱۰۰ هزار شغل برای جوانان در استان همدان ایجاد شده باشد، گفت:سال ۹۸ نرخ بیکاری سالیانه در استان همدان ۷.۳ درصد، میانگین کشوری ۱۰.۷ درصد و در فصل بهارسال ۹۹ حدود ۷.۸ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، سیدسعید شاهرخی ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار کرد:در بدو شروع کار به عنوان استاندار برنامه براین شد که یک سند راهبردی و عملیاتی سه ساله تعریف و در این سند مزیت‌های مختلف استان بررسی و فعالیت‌های جاری در استان بر این مزیت‌ها منطبق شود.

وی ضمن تبریک روز همدان به شهروندان همدانی و هم استانی‌های عزیز افزود:به واسطه جایگاه بالای استان و شهر همدان که در تاریخ ریشه دارد و به همین علت به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نام نهاده شده، شایسته است که روزی با عنوان همدان وجود داشته باشد و از آن تجلیل شود.

شاهرخی با بیان اینکه روز همدان با یکم شهریور و زادروز شیخ الرئیس بوعلی سینا مصادف بوده که نشان افتخاری برای استان همدان است، اضافه کرد:یکم شهریور به عنوان روز پزشک نیز نام نهاده شده است و به همه پزشکان عزیز و کادر درمان که این روز‌ها جانانه در خدمت مردم هستند تبریک عرض می‌کنم.

استاندار همدان با بیان اینکه برنامه عملیاتی و راهبردی برای هر شهرستان تعریف شده است، گفت:خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی این برنامه راهبردی سه ساله نوشته شد و این سند حاوی مزیت‌های مختلف استان در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی است و نکته مهمی که در این سند مورد توجه قرار گرفته و منطبق بر فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت بوده این است که از تولید به منظور ایجاد شغل و ارتقای معیشت مردم حمایت شود.

وی بیان کرد: اولویت ما به تأسی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید توجه به معیشت مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان است و جهت گیری اصلی برنامه‌ها طی این سه سال بر همین مبنا بوده و باتوجه به شیوع کرونا به صورت ویژه حفظ سلامت مردم به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

شاهرخی با بیان اینکه در سند توسعه استان تکلیف بخش سرمایه گذاری و تولید به این شکل تعریف شده که در سه بخش از تولید حمایت می‌شود، مطرح کرد: یکی از این بخش‌ها واحد‌های تولیدی هستند که اکنون درحال فعالیت بوده و باتوجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکای جنایتکار در کشور عزیز واداشته کار تولید سخت شده و ما توجه ویژه‌ای به واحد‌های دایر داریم که این واحد‌ها بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی بخش دیگر را احیای واحد‌های تولیدی راکد از سنوات گذشته دانست و گفت: تلاش ما بر این است که این واحد‌ها احیاء شوند و برخی از این واحد‌ها به علت بدهی تحت تملک بانک هستند و اکنون بانک‌ها مکلف شدند که این واحد‌ها را به تولیدکنندگان برگردانند و اگر آن تولیدکننده به هر علتی توانایی ندارد باید به متقاضیان جدید برگردانده شوند.

استاندار همدان با بیان اینکه به سایر واحد‌هایی که مشکلاتی مثل خط تولید، تأمین مواد، نقدینگی و سرمایه در گردش داشتند نیز کمک شده تا به کار برگردند، ادامه داد: کار دیگری که در این حوزه انجام شده حمایت مالی و تسهیلات از سرمایه گذارانی است که قصد احداث کارگاه‌های جدید را دارند و برای این امر پیش بینی شده که سالیانه ۵۰۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در استان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طی سه سال برنامه راهبردی در استان کف سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد پیش بینی شده است، گفت: خوشبختانه در سال ۹۸ حدود ۶۴۰۰ میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفته و در نیمه اول سال ۹۹ اعداد و ارقام نشان دهنده این است که امسال نیز بیش از سقف پیش بینی شده در استان با وجود تمام تنگنا‌ها سرمایه گذاری خواهد شد.

شاهرخی ضمن تشکر از ایثار و فدارکاری بخش خصوصی افزود:در تمام این مدت یک لحظه فشار‌ها و تحریم‌ها موجب نشد که تولیدکنندگان همدانی عقب بنشینند و شجاعانه مانند مردم درمقابل تحریم‌ها ایستادند و فشار تورم، گرانی و مشکلات متعددی را تحمل کردند تا تسلیم زورگویی‌ها وتحریم ناجوانمردانه دشمن نظام و انقلاب نشوند.

وی با بیان اینکه ما برای اداره استان با برنامه حرکت می‌کنیم وسعی کردیم که روزمرگی را در کار‌ها لحاظ نکنیم، گفت:اکنون دقیقا می‌دانیم که تا پایان ۱۴۰۰ در هربخش توسعه استان و به تفکیک هر شهرستان‌ها چه اقداماتی باید انجام شود و برای شهرستان‌ها نیز پروژه تعریف شده است.

شاهرخی با بیان اینکه حمایت از تولید و سرمایه گذاری به منظور رفع مشکل بیکاری است گفت:با سرمایه گذاری بیشتر تولید حمایت شده و کار تولیدی گسترش می‌یابد بنابراین فرصت شغلی بیشتری نیز برای جوانان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری که با همکاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده باید هرساله ۲۰ هزار شغل در سطح استان ایجاد کند، اظهار کرد:در برنامه سه ساله میزان شغل با توجه به پروژه‌های تعریف شده برای هرشهرستان مشخص شده است و خوشبختانه سهم سال اول برنامه راهبردی در سال ۹۸ محقق شده و امسال پیش بینی می‌شود با همت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی سهم سال دوم نیز محقق شود و در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار شغل برای جوانان ایجاد شده باشد.

شاهرخی با بیان اینکه همدان با توجه به ظرفیت و پتانسیل خوبی که دارد نسبت به سایر استان‌های کشور شرایط بهتری دارد، اما این امر به معنای نبود معضل بیکاری در همدان نیست، تصریح کرد:در سال ۹۸ نرخ بیکاری سالیانه در استان همدان ۷.۳ درصد، میانگین کشوری ۱۰.۷ درصد و در فصل بهارسال ۹۹ حدود ۷.۸ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم که با مشاغلی که در سال جاری ایجاد می‌شود شاهد کاهش درصد نرخ بیکاری در همدان باشیم، ادامه داد:۲۹.۴ درصد شاغلان در حوزه کشاورزی،۲۸.۴ درصد در حوزه صنعت و ۴۲.۲ درصد در حوزه خدمات فعال هستند و هدف گیری ما برای ایجاد شغل با توجه به مزیت‌های حوزه کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری و صنایع دستی داریم این امید را می‌دهد که بتوانیم سهم بیشتری از مشاغل را در این حوزه‌ها برای جوانان ایجاد کنیم.

استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان ۱.۲ درصد از وسعت و ۲.۴ درصد از جمعیت کشور را داراست، مطرح کرد:ظرفیت خوب استان موجب شده که ۴.۴ درصد تولیدات کشاورزی کشور در همدان باشد و به میزان حدود پنج میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود.

شاهرخی بیان کرد:با توجه به محدودیت اراضی، خاک و آب اگر می‌خواهیم شغل بیشتری ایجاد کنیم و تولیدات بیشتری در استان داشته باشیم باید به سمت رویکرد‌های علمی، آبیاری مکانیزه، کشت‌های گلخانه‌ای و طرح‌های نوین کاشت، داشت و برداشت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۵ هزار هکتار از اراضی مستعد قابل کشت به روش مکانیزه آبیاری می‌شوند و ۱۴ هزار هکتاردیگر نیز تا پایان برنامه سه ساله به این تعداد افزوده خواهد شد، گفت:تا قبل از تدوین برنامه راهبردی در استان ۱۰۷ هکتار گلخانه وجود داشت و در این برنامه پیش بینی شده که سالیانه ۷۰ هکتار اضافه شود و با تلاش جهاد کشاورزی و حمایت نمایندگان استان ۲۱۰ هکتاره پیش بینی شده طی سه سال بعد از گذشت یک سال و نیم محقق شده است.

شاهرخی با بیان اینکه با اجرای برنامه راهبردی چهار برابر آنچه تاکنون در استان گلخانه داشتیم در استان اجرا می‌کنیم، افزود: دو قطعه زمین ۵۶ و ۶۸ هکتاری در ملایر، دو قطعه زمین ۴۰ و ۱۰۰ هکتاری در اسدآباد، ۲۰ هکتار در نهاوند، ۲۰ هکتار در رزن و در منطقه درگزین ۳۰ هکتار زمین تقسیم بندی و در اختیار فارغ التحصیلان قرار گرفته تا شهرک گلخانه‌ای ایجاد کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه بیش از ۱۰ شهرک گلخانه در استان شروع به کار کردند، ادامه داد: سال گذشته انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی ثبت جهانی شد و باغات ملایر به صورت سنتی فعال بودند و اکنون طرح فراز در توسعه کشاورزی در حال اجرا است که راندمان کار را سه تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح فراز در ۸۶ هکتار اجرا شده است، اعلام کرد: طبق برنامه طرح فراز در ۲۲۰ هکتار از باغات ملایر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه باید از بیش از ۱۱۷ هزار بهره بردار کشاورزی تشکر می‌کنم، گفت: در ملایر ۴۴۰ هزار تن انگور در سال برداشت می‌شود که اگر کشاورزی به صورت فراز و علمی انجام گردد تولیدات انگور حداقل سه برابر می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه تولید و صدور ۶۰ هزار نهال گردو گواهی شده آوازه جهانی پیدا کرده است، گفت: باغ مادر پیوندک برای اصلاح باغات در تویسرکان ایجاد شده و تا چند سال پیش سرما گردو‌ها را از بین می‌برد، اما با سرشاخه کاری گردو‌ها محافظت می‌شوند و امسال ۱۲۳ هزار درخت قدیمی با سرشاخه کاری احیاء شدند.
شاهرخی با بیان اینکه سیر همدان آوازه جهانی داشته و دنبال ثبت ملی و جهانی آن هستیم، افزود: در برنامه جامع و راهبردی سه ساله توجه ویژه‌ای به صنعت و معدن شده است و برای صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات خام امکان توسعه وجود دارد.

شاهرخی با بیان اینکه ۱۰۳۵ واحد صنعتی با ۲۶ هزار نیروی کار در همدان فعال هستند، اعلام کرد: امسال و سال گذشته ۸۵ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشتند که جای تشکر از بخش خصوصی دارد که جانانه پای کار هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۱۹۵۵ واحد فرآوری محصولات کشاورزی یا بسته بندی با ۱۰ هزار و ۳۴۲ نیروی کار مستقیم در همدان فعال هستند، اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی ۲۹ هزار کارگاه فعال در همدان وجود دارد و حدود ۴۳ هزار نفر در این حوزه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: طی سال‌های متمادی بسیاری از طرح‌ها کلنگ زنی شده و به واسطه مشکلات مالی راکد باقیمانده که دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت این طرح‌ها را به مردم واگذار کند و ما در استان همدان نیز طرح‌های قابل واگذاری به مردم را به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم و ۵۷۰ پروژه عمرانی و اقتصادی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب و خاک در استان همدان به مردم واگذار شده است.

شاهرخی با بیان اینکه سد خرم‌رود با ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است، مطرح کرد: بنابر اعلام وزارت کشور و ستاد اقتصاد مقاومتی ۲۴ درصد کل رقم واگذاری در استان انجام شده و این یک افتخار برای همدان است که ما توانستیم بخش خصوصی را به مشارکت بگیریم.

وی از اصحاب رسانه خواست که تور‌های خبری به مقصد سد خرم رود و نمایش روند اجرای این طرح برگزار کنند و ادامه داد: در حوزه صنایع دستی ما علاوه بر افتخار شهر جهانی سفال لالجین توانستیم با پیگیری‌های مستمر از مجامع ملی و بین المللی شهر جهانی مبل منبت را برای ملایر به ثبت برسانیم و یک تحول بزرگ در ملایر ایجاد شده است.

شاهرخی از مردم همدان خواست تا از ملایر دیدن کنند چراکه این شهرستان دریایی از جنب و جوش است و گفت: ۵۰۰۰ کارگاه مبل منبت با ۸۰۰۰ نیروی کار مستقیم در ملایر فعال هستند و در سال گذشته بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان در جشنواره مبل منبت ملایر فروش رفته همچنین کمترین نرخ بیکاری در ملایر است.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم در ملایر فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: به زودی در ملایر شهرک خیاطان ساخته می‌شود و در این شهرستان ۲۰ هزار خیاط داریم که با این کار ساماندهی می‌شوند.

استاندار همدان با بیان اینکه تاریخ تمدن ایران زمین در همدان دیده می‌شود، تصریح کرد: وجود ۱۸۰۰ اثر تاریخی در همدان نشان از تاریخ غنی این استان دارد که ۱۰۶۰ مورد از آن‌ها ثبت ملی شده همچنین آب و هوای بی بدیل، چشمه سارها، سراب ها، غارعلیصدر و صنایع دستی موجب ایجاد جاذبه گردشگری زیادی در همدان شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۳۰۰۰ نفر به طور مستقیم فعالیت می‌کنند، گفت: چهار سایت ملی و بین المللی در استان همدان تعریف شده است و در مجاورت غارعلیصدر یک شهرک بین المللی ۲۴۰ هکتاری طراحی شده و به زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک‌منطقه نمونه گردشگری ۲۴۰ هکتاری در باغ میوه همدان هستیم، اظهار کرد: ایجاد یک سایت گردشگری در سد اکباتان با همکاری وزارت نیرو و شهرداری آغاز شده و مطالعات بر دامنه شمالی الوند در حال انجام است که با حفظ محیط زیست و رعایت استاندارد‌های زیست محیطی سایتی برای تفریح و استفاده مردم از این بخش فراهم می‌شود.

استاندار با بیان اینکه حدود ۳۰ شهرک صنعتی در نقاط مختلف استان آماده حضور سرمایه گذاران است، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۱۱۰۰ هکتار منطقه ویژه مصوب در جهان آباد فامنین داریم که تسهیلات ویژه‌ای به آن اختصاص یافته و در همان مکان ۱۰۰ هکتار به پتروشیمی هگمتانه و چهار و نیم میلیون مترمکعب آب داده شده است.

شاهرخی با بیان اینکه یک شهرک برای فناوری‌های برتر و تکنولوژی‌های نو در استان همدان درنظر گرفته شده که آمادگی واگذاری به سرمایه گذاران است، افزود: بعد از ۱۲ سال پتروشیمی هگمتانه آماده بهره برداری شده و ظرف یک ماه یا ۴۰ روز آینده استارت رسمی فعالیت آن زده خواهد شد.

وی بیان کرد: ۳۰ نوع ماده معدنی از معادن استخراج و به صورت خام به قسمت‌های دیگر ارسال می‌شد و اکنون بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا برای فرآوری سنگ‌های استخراجی است و بخشی از آن‌ها تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار همدان با بیان اینکه ما توافقی با شرکت شستا کردیم که ۱۰۰۰ میلیارد در چهار پروژه شامل چهار گاوداری ۶۰۰۰ رأسی در رزن، همدان، ملایر و نهاوند سرمایه گذاری می‌کند، ادامه داد: زمین‌های گاوداری واگذار و زیرساخت‌های آن آماده شده، دو مورد از این گاوداری‌ها آغاز به کار کرده و دو مورد دیگر هفته دیگر کلنگ زنی خواهد شد.

شاهرخی با بیان اینکه بحث تولید کاغذ در سنگ را دنبال می‌کنیم و موافقت اصولی آن صادر شده و در حال ساخت است، اعلام کرد: شهرستان تویسرکان به قطب تولید دارو تبدیل می‌شود همچنین راه‌های همدان خوب و استاندارد است البته یکسری از مشکلات در برخی از مناطق مثل کریدور شمال بوده که به سرعت در حال کار هستیم تا این مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه تأمین اعتبار تکمیل بیمارستان اکباتان صورت گرفته و تا پایان سال این بیمارستان تکمیل خواهد شد، گفت: بیمارستان فاطمیه در حال ساخت است و بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی بین المللی را برای همدان طراحی کردیم و زمین آن داده شده و به زودی کلنگ زنی خواهد شد همچنین بیمارستان بهار را تکمیل کردیم و بیمارستان شهید سلیمانی در شرف افتتاح است.

وی با بیان اینکه بیمارستان رزن درحال ساخت است، اضافه کرد: ۳۵۰ خانه بهداشت در سراسر روستا‌ها داریم که در بحث کرونا خیلی به ما کمک کردند.

استاندار همدان با بیان اینکه سد‌های مهم در نهاوند، تویسرکان و رزن در دست ساخت است که در جمع آوری سیلاب کمک زیادی به ما خواهد کرد، ادامه داد: ۴۹۹ پروژه به ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت سال ۹۹ افتتاح و کلنگ زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ایران با وجود تمام تنگنا‌ها و تحریم‌ها در زمینه کرونا خوش درخشید و مردم سرفراز هستند، اظهار کرد: وضعیت استان همدان در شیوع کرونا نسبت به استان‌های دیگر خیلی بهتر بود که این موضوع را مرهون فهم و شعور و درک مردم هستیم.

شاهرخی با بیان اینکه در طول مدت شیوع کروناویروس هیچ بیماری پشت درب‌های بیمارستان‌ها نمانده است، گفت: آمار ابتلا به بیماری، بستری و فوت نسبت به میانگین کشور یک دوم تا یک سوم است.

وی با تأکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در مراودات، تعطیلی اجتماعات تا عادی شدن شرایط اظهار کرد: ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس از طریق دورهمی و اجتماعات آلوده شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار