معاون سلامت دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: با وجود اینکه بیماری تب سه روزه در دام های سنگین در برخی استان ها دیده شده اما هیچ مورد مثبتی از این بیماری در البرز مشاهده نشده است.
کد خبر: ۸۸۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 13 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» دکتر علیرضا جمالی گفت: شیوع این بیماری فقط در گاو و گاومیش است و از طریق بندپایان و حشرات ناقل،  این دام ها را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه این بیماری تب سه روزه دام یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است، افزود: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل دارد.

جمالی گفت: برای کنترل این بیماری ۲ پیشنهاد به دامداران استان شده که یکی قرنطینه که همان رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و همچنین انجام واکسیناسیون علیه این بیماری می باشد.

وی اظهار داشت: واکسن این بیماری به دلیل اینکه یک بیماری همیشگی در کشور نیست،‌وارداتی است که این واکسن با قیمت نهایی ۷۳ هزار و ۲۲ تومان (با هزینه رفت و آمد و مایه کوبی) در اختیار دامداران قرار می گیرد.

جمالی یادآور شد: کشور ما در ساخت واکسن بیماری هایی همچون تب برفکی در منطقه سرآمد است و صادرات زیادی نیز به دیگر کشورها دارد ولی هنوز به دلیل دایمی نبودن بیماری تب سه روزه در کشور، واکسن آن در داخل ساخته نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: بی توجهی به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی می‌تواند موجب ابتلا دام‌ها و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران شود به طوریکه در صورت درگیری دام ها به تب سه روزه، خسارت بالایی بر روی تولید شیر آن ها دارد.

جمالی  افزود: مهم‌ترین علائم این بیماری تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن حیوان است.

بیماری تب سه روزه در دام های سنگین در استان های همسایه دور البرز دیده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار