مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به ویژه در مناطق صنعتی از مزایای زیاد اقتصادی برخوردار است.از این رو یکی از اساسی ترین و البته مهم ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه برای حفظ سلامت مردم مفید می باشد همین مسئله است.موضوعی که در برخی شهر ها نادیده گرفته شده و برای آن برنامه ریزی صورت نگرفته، این در حالیست که با توجه به در آمدزایی این ثروت کثیف می توان با تبدیل و بازیافت زباله از مزایای اقتصادی آن بهره فراوانی برد.
کد خبر: ۸۸۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 12 August 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به ویژه در مناطق صنعتی از مزایای زیاد اقتصادی برخوردار است.از این رو یکی از اساسی ترین و البته مهم ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه برای حفظ سلامت مردم مفید می باشد همین مسئله است.موضوعی که در برخی شهر ها نادیده گرفته شده و برای آن برنامه ریزی صورت نگرفته، این در حالیست که با توجه به در آمدزایی این ثروت کثیف می توان با تبدیل و بازیافت زباله از مزایای اقتصادی آن بهره فراوانی برد.
به باور برخی کارشناسان، مدیریت پسماند زباله‌های شهری و روستایی به‌ویژه اگر در منطقه صنعتی باشد ضرورت ساماندهی آن بیشتر احساس می‌شود.
وجود پالایشگاه پارسیان و دیگر واحدهای صنعتی مرتبط با آن در شهرستان مُهر استان فارس این شهرستان را در گروه شهرهای صنعتی استان قرار داده که در آینده با رونق صنایع پتروشیمی رشدی در خور خواهد داشت اما این شهرستان بالقوه صنعتی از نبود شرکت های بازیافت زباله رنج می‌برد.
دهقانی، معاون فرمانداری شهرستان«مُهر» با بیان این که در این شهرستان برای بازیافت زباله ها و پسماندها برنامه ریزی و ساماندهی نشده، گفت:به طور معمول بخش خصوصی در این زمینه ورود می کند و متاسفانه هنوز از سوی هیچ یک از شرکت ها در رابطه با بازیافت زباله ها و پسماند درخواستی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن یا نبودن حجم پسماندها افزود:بخش خصوصی با بررسی های لازم حجم زباله ها را نیز در نظر می گیرد تا در صورت مقرون به صرفه بودن با شهرداری انعقاد قرارداد کند،در غیر اینصورت چنانچه از نظر اقتصادی و درآمدزایی برای آن شرکت یا سرمایه گذار مقرون به صرفه نباشد از فعالیت و سرمایه گذاری دست می کشد.
دهقانی با اشاره به سایت جمع آوری پسماند در شهرستان مهر بیان کرد:خوشبختانه چند سالی می شود که در این شهرستان سایت دفن پسماند زباله راه اندازی شده و از حدود هشت سال پیش همچنان فعالیت دارد.
معاون فرمانداری شهرستان مهر با اشاره به ساماندهی سایت جمع آوری پسماند توضیح داد: در سیستم جمع آوری پسماند در شهر ما، برای دفن زباله های خشک مکانی خارج از شهر درنظر گرفته شده تا به دور از حریم شهری مدفون شود و زباله ها و پسماندهای عفونی نیز در ابتدا ضدفونی و سپس به صورت اصولی دفع شوند.
به اعتقاد کارشناسان،اگر جمع‌آوری پسماندهای شهری به خوبی مدیریت نشود به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده و سلامت مردم و محیط زیست را با خطر آلودگی مواجه می کند.البته مدیریت صحیح این مسئله نیازمند آگاهی و فرهنگ‌سازی بین مردم می باشد که آموزش و تشویق خانواده‌ها برای جداسازی و تفکیک زباله‌های خانگی و همچنین صنایع یکی از راهکارهاست.چرا که دیگر دفع زباله ها به روش سنتی و سال هاست که به تاریخ پیوسته و از ده ها سال قبل از کشورهای پیشرفته رخت بر بسته است.همانطور که می دانید،پالایشگاه پارسیان بزرگترین پالایشگاه گاز شیرین کشور در این شهرستان قرار گرفته و زباله‌های این پالایشگاه را در خود پالایشگاه تفکیک می کند اما به دلیل فرایند خاص جداسازی، بسته‌بندی و دفع این زباله ها فرایند خاصی لازم دارد که به مرکز استان ارسال می‌شود.
این مقام مسئول در پایان گفت:در این شهرستان چندین روستا،...و سه شرکت بزرگ نفت و گاز وجود داشته که قابلیت جمع آوری و درآمدزایی در زمینه بازیافت و جمع آوری پسماند را دارد.
به گفته غلامرضا بیات‌پور، مدیرکل دفتر شهری و روستایی استانداری فارس،در استان فارس روزانه بیش از سه هزار تن زباله تولید شده که تقریبا نیمی از آن به شیوه غیراصولی دفع می شود.
به هر روی، پس از سال ها ،مدیریت زباله در مُهر وضعیت مطلوبی ندارد و بدون رعایت اصول علمی و استاندارد در حال اجراست. این امر سبب شده که گاه مهر چهره‌ای زشت به خود بگیرد و علاوه بر این سلامت مردم را نیز به خطر اندازد.
پیش از این ها برخی شهروندان شهرستان مهر از نبود سایت دفع زباله گلایه داشتند اما حالا این مشکل تاحدودی مرتفع شده است.به گفته بعضی شهروندان این شهر از نداشتن سایت و مرکز پسماند زباله رنج می‎برد.معضلی که می تواند از آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی جلوگیری کند و به افزایش سلامت عمومی و سطح بهداشت کمک بیشتری نماید.
برپایه این گزارش، با توجه به اهمیت مسئله دفع بهداشتی زباله و ارتباطی که با سلامت مردم دارد، به جاست که مسئولان شهرستان مهر نسبت به راه‌اندازی مرکز جامع بازیافت زباله و مدیریت پسماند آن اقدام کنند تا علاوه بر کاهش هزینه حمل آن به مرکز استان سلامت مردم و محیط زیست را نیز تامین کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار